"Flygcert" Hur ska man förhålla sig med det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glawe
    • feb 2007
    • 2126

Ska förbundet ha en "punktlista"över kriterier som ska uppfyllasvid en utbildning?
    *Absolut enl min mening

Ska alla klubbar använda sig av samma "cert" Dvs. ett gemensamt urseende?
    *Absolut enl min mening. Det är dock upp till förbundet att ta fram ett förslag där de olika klubbarna får komma med kritik tills att ett beslut kan tas. Sen borde ju det bli ett majoritetsbeslut hurvida alla klubbar eller inte skall använda sig av samma modell. Kanske blir det bara så att 50% av alla de klubbar som finns är 'kompatibla' med varandra och de andra står utanför ?

Hur ska alla klubbar godkänna"certet"?
    Det är upp till förbundet att skapa riktlinjer för detta enl min mening.

Kommentar

• Glawe
      • feb 2007
      • 2126

En sak till som jag tycker är värt att nämnas.

Ett cert är ju inte till för synes. Jag tycker själv att modellflyg kan klassas som en riskfylld sport. Min morfar har te.x satt en cesna rakt ner i ett hustak pg.a av att han inte visste om att elledningar kan störa radion. Han flög för nära och vipps var det danmarks energi som flög hans plan rakt ner i en industrilokal. Detta hade säkert kunnat undvikas om han hade fått en grundläggande teori samt en kunnig person som instruerat honom i början. Det handlar om säkerthet och seriösitet.

/My 2 cents

Kommentar

• ssn
        • maj 2006
        • 796

Ursprungligen postat av Glawe
        Ska förbundet ha en "punktlista"över kriterier som ska uppfyllasvid en utbildning?
        *Absolut enl min mening

*Absolut enl min mening. Det är dock upp till förbundet att ta fram ett förslag där de olika klubbarna får komma med kritik tills att ett beslut kan tas. Sen borde ju det bli ett majoritetsbeslut hurvida alla klubbar eller inte skall använda sig av samma modell. Kanske blir det bara så att 50% av alla de klubbar som finns är 'kompatibla' med varandra och de andra står utanför ?

Tror att man kommer rätt långt med bara "sunt förnuft" Är ju sällan så att klubben har 3500 medlemmar!?

Rätt lätt att bedömma om vederbörande klarar sin luftkarkost på ett säkert sätt samt är insatt i de säkerhetsföreskrifter som nog är obligatoriska på de flesta modellflygfält.

Flyg inte mot depån.
        Flyg inte över depån.
        Stå inte som en vilsen kråka kvar på fältet efter start utan backa till fältgränsen (pilotrutan) när du startat......

Finns ett antal punkter till men de ingår under benämmningen "bonnförnuft"!

Sosen..

Kommentar

• tonic
          • maj 2006
          • 882

Ursprungligen postat av ssn
          *Absolut enl min mening

Tror att man kommer rätt långt med bara "sunt förnuft" Är ju sällan så att klubben har 3500 medlemmar!?

Rätt lätt att bedömma om vederbörande klarar sin luftkarkost på ett säkert sätt samt är insatt i de säkerhetsföreskrifter som nog är obligatoriska på de flesta modellflygfält.

Flyg inte mot depån.
          Flyg inte över depån.
          Stå inte som en vilsen kråka kvar på fältet efter start utan backa till fältgränsen (pilotrutan) när du startat......

Finns ett antal punkter till men de ingår under benämmningen "bonnförnuft"!

Sosen..

Vi har riktlinjer och säkerhetsregler i RCFF. Om dessa följs är risken minimal att en olycka sker. Jag tycker fortfarande att man klara sig utan ett "cert". Man måste som ny på ett fält prata med de andra piloterna. Då får man berätta att man är ny inom sporten. I vår klubb så, välomnar vi ett nytt ansikte och frågar var de kommer ifrån, hur länge de flugit osv.

Så för tillfället ser inte jag ett behov av ett "cert".

Det Glawe skriver är bra. Om alla klubbar vill ha ett "cert" kan man använda sig av tidigare tankar och ideer.
          Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• Glawe
            • feb 2007
            • 2126

Det är tyvärr inte allt folk som förstår sig på förnuft. Finns det fasta regler och föreskrifter att följa + någon form av obligatorisk utbildning av nya piloter så kan inte komma och säga 'det visste inte jag' osv. Tror även att våra kära försäkringsbolag hade gillat sådana regler. Jag förstår att gamla piloter tycker detta verkar jobbigt och omständigt, men för dessa räcker det säkert att tala med instruktören i klubben. Som sagt, man kommer långt med sunt förnuft, men jag kan aldrig tänka mig att man kommer hela vägen i mål utan regler.

Hmm, här snackar jag och babblar och tycker en massa, jag som inte ens är med i en klubb. Det är nog dags att ta sig i kragen! hehe

Kommentar

• tonic
              • maj 2006
              • 882

Det är tyvärr inte allt folk som förstår sig på förnuft. Finns det fasta regler och föreskrifter att följa + någon form av obligatorisk utbildning av nya piloter så kan inte komma och säga 'det visste inte jag' osv. Tror även att våra kära försäkringsbolag hade gillat sådana regler. Jag förstår att gamla piloter tycker detta verkar jobbigt och omständigt, men för dessa räcker det säkert att tala med instruktören i klubben. Som sagt, man kommer långt med sunt förnuft, men jag kan aldrig tänka mig att man kommer hela vägen i mål utan regler.

Hmm, här snackar jag och babblar och tycker en massa, jag som inte ens är med i en klubb. Det är nog dags att ta sig i kragen! hehe

Du behöver inte vara med i en klubb, för att ha åsikter och synpunkter. Så babbla du på

Att fördigställa ett regelverk tar tid. Men så svårt är det inte. Det svåra i det hela är att få det så heltäcknde som möjligt. Samt att det ska fungera praktiskt för alla klubbar.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7673

Följer spänt debatten...
                Själv började jag radioflyga på tidigt sjuttiotal, har aldrig haft, vill inte ha, och kommer inte att ta något "certifikat" om inte en MYNDIGHET bestämmer så! Alltså lagstadgat!
                PDT_Armataz_02_04
                Det har gått troll i detta med certifikat till höger och vänster, snart får man väl inte ens starta kaffebryggaren utan certifikat!!!

Är inte ett medlemsskap (med tillhörande medlemskort) i en modellflygklubb (där man visat att man kan hantera ett modellflygplan) ett bevis att visa upp att man sysslar med sporten, och därmed kan hantera ett modellflygplan???
                Olyckor kan ALLTID hända, detta kan vi aldrig gardera oss emot.
                Slarv och nonchalans mot säkerhetsregler får dock aldrig förekomma!
                Retroholic!

Kommentar

• ssn
                  • maj 2006
                  • 796

Litet klargörande då vi flyger på samma fält som fullskalaplan!

Information om vad som gäller på fältets skall ha getts!
                  Vill hemskt gärna vara med vid det första besöket!

Ju mer regler å restriktioner dess färre flygare!
                  Klart att vi vill att de som permanent använder fältet går med i klubben torde ses som naturligt!

Sosen

Kommentar

• ssn
                    • maj 2006
                    • 796

Ursprungligen postat av Thomas
                    Följer spänt debatten...
                    Själv började jag radioflyga på tidigt sjuttiotal, har aldrig haft, vill inte ha, och kommer inte att ta något "certifikat" om inte en MYNDIGHET bestämmer så! Alltså lagstadgat!
                    PDT_Armataz_02_04
                    Det har gått troll i detta med certifikat till höger och vänster, snart får man väl inte ens starta kaffebryggaren utan certifikat!!!

Är inte ett medlemsskap (med tillhörande medlemskort) i en modellflygklubb (där man visat att man kan hantera ett modellflygplan) ett bevis att visa upp att man sysslar med sporten, och därmed kan hantera ett modellflygplan???
                    Olyckor kan ALLTID hända, detta kan vi aldrig gardera oss emot.
                    Slarv och nonchalans mot säkerhetsregler får dock aldrig förekomma!
                    Thomas då! Var ju meningen om att vi skulle debattera! Inte argumentera!

Sjuttiotal...Mmmm Auster å OS-Pet 09......He He

Gammelsosen...

Kommentar

• tonic
                      • maj 2006
                      • 882

Ursprungligen postat av ssn
                      Litet klargörande då vi flyger på samma fält som fullskalaplan!

Information om vad som gäller på fältets skall ha getts!
                      Vill hemskt gärna vara med vid det första besöket!

Ju mer regler å restriktioner dess färre flygare!
                      Klart att vi vill att de som permanent använder fältet går med i klubben torde ses som naturligt!

Sosen
                      Det är som både du ssn och Thomas säger. Tycker jag. Ett medlemskap i en klubb bör räcka för att andra ska veta att man har insikt i saker och ting.

ssn. Jag kan också tycka att ett cert skrämmer nybörjare. Vi får inte motarbeta oss själva.

Kommentar

• tonic
                        • maj 2006
                        • 882

Ursprungligen postat av Thomas
                        Thomas. Som du skriver, kan ett medlemskap i en klubb klassas som ett "cert". Om man som klubb tar till sig säkerhetsregler mm. kan detta ingå i ett medlemskap. Då kan ju medlemskapet i en av landets alla klubbar "försäkra" när man gästflyger i någon annan klubb.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7673

Du visste inte hur rätt du hade, sosen, har haft både OS Pet och Auster...
                          Men började med en Falcon 56! Det var tider det...
                          Men handen på hjärtat, har vi inte lite för mycket av certifikats-hysteri i Sverige???
                          Jag har själv UL-cert, och detta hanteras av KSAK, en mindre byråkratisk organisation som har blivit delegerat från Luftis.
                          Kan bar se förlängningen med ett RC-cert:
                          Certifikat -> registrering -> register hos RCFF (?) -> handläggare -> måste ha ett kansli -> hyreskostnader -> tryckning och utskick av cert -> -> osv...
                          Då är vi tillbax på ruta ett, dvs Sveriges Modellflygförbund! Och dit vill vi ju INTE, eller?

Nu målade jag i mörka färger, ska inte upprepas, jag lovar!
                          Solen skiner ute, men det är för dåliga vindar för hanget...
                          Retroholic!

Kommentar

• Glawe
                            • feb 2007
                            • 2126

Spyr personligen på byråkrati med. Cert behöver inte tryckas och skickas. En plastmaskin kostar inte många hundralappar och det kan var klubb själva införskaffa. Som Toni nämde innan, ett medlemskap och cert kan i sig vara ett bevis för att man har genomgått grundläggande teori/uppflygning. Det behöver inte vara avancerat och det behöver inte heller kosta pengar. Det är dock en bra gest och bode kankse to.m vara ekotym när man gästflyger hos andra klubbar eller to.m utomlands att visa upp sitt kort. - Titta, jag kan flyga, ni behöver inte vara oroliga. Ni som är gamla rävar och kankse to.m lite konservativa skall det egentligen inte betyda något för, allt som förmodligen kommer hända för er är att ni får ett litet inplastat kort att ha i fickan när ni gästflyger på en annan klubb. För oss rookies (jag ser mig själv som rookie även om jag flygit sen jag va 13, men jag har bara erfarenhet av segel) hade det varit superbra att veta att man får en bra introduktion till sporten och klubben när man börjar. Det handlar ju inte bara om papper, det handlar ju om att föra över kunskap och information med.

Kommentar

• tonic
                              • maj 2006
                              • 882

Jag tycker att de som anser att vi bör ha ett "cert" kan tillsammans knåpa på ett sådant förslag och redovisa det sedan på forumet. Då kanske vi kommer närmare ett gemensamt förslag och beslut.

Kommentar

• Örjan
                                • nov 2006
                                • 185

Allt från sunt förnuft till cert för kaffebryggare visar ju att detta är ett område som både berör och upprör, där åsikterna går vitt isär, men vi bör kanske ändå landa (ej krascha) någonstans i allt detta här.

Utan byråkrati, men ändå ordning är väl det som ändå framskymtar som lösningen, dvs ett medlemsskap är någon form av OK, å andra sidan blir man ju först medlem och sedan godkänd, hmmm...och däremellan?

Man ska kanske skilja på medlem, flygande medlem, stödmedlem, familjemedlem, bidragande medlem och allt vad det kallas för. i syfte att visa på sk flygduglighet etc..

Dock frågar jag mig varför SMFF tog bort cert-kravet?...var det för att detta skrämde nya tillskyndare till sporten, eller??
                                Oavsett vilket verkar inte klubbarna hängt med, man vet ju inte ens att kravet är borttaget på vissa håll.

/Örjan

Kommentar

Arbetssätt...