"Flygcert" Hur ska man förhålla sig med det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7675

Hävdar fortfarande att ett medlemsskap i en modellflygklubb är tillräckligt!
    Där har man skaffat sig sådana grundläggande kunskaper och värderingar att man utan tvekan är "godkänd" att flyga på andra platser än hemmafältet.
    De flesta klubbar har nog likartade säkerhetsregler vad gäller flygområde, överflygning, radiodiciplin mm.
    Sen är det väl självklart att man tar reda på vad som gäller om/när man kommer till en annan klubb. Vem vill åka hem med ett rykte att "han från den klubben flög som en kratta"?
    Kan bli "badwill" för hemmaklubben, alltså...
    F.ö. finns (fanns) det vissa piloter MED cert som har tveksamma flygkunskaper...!
    Retroholic!

Kommentar

• Ripa
      • maj 2006
      • 698

Ursprungligen postat av Örjan

Dock frågar jag mig varför SMFF tog bort cert-kravet?...var det för att detta skrämde nya tillskyndare till sporten, eller??
      Oavsett vilket verkar inte klubbarna hängt med, man vet ju inte ens att kravet är borttaget på vissa håll.

/Örjan
      Hej!

Risken med det gamla certifikatet var att myndigheterna skulle skapa ett byråkratiskt regelverk runt detta, vilket på sikt skulle innebära mycket ideellt arbete för alla klubbar, och inte minst SMFF.

Jag tror att detta är en av de bidragande orsakerna till att SMFF valt att ta bort nuvarande certifikat.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd anser jag att regler skall/måste finnas, men att de också kopplas samman med en stor portion sunt förnuft, det är inga leksaker vi håller på med.

Tycker Mats Erlandsson
      Radioflygare sedan 1967
      Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
      Tro inte på allt du hör,
      det finns alltid tre sidor på varje historia,
      din, deras, och den sanna

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Ja, orsaken till att certet togs bort var nog som Mats nämnde.
        Det jobbades rätt intensivt med denna fråga inom SMFF såvitt jag förstått och jag litar faktiskt på deras bedömning. Tror att - som många redan sagt - man bör lita till sunt förnuft och genom att man är medlem i en Klubb så får man förutsätta att man har viss grundläggande kännedom. Under mina drygt 35 år i hobbyn är det få tillfällen jag kan dra mig till minnes att ett cert skulle göra någon större skillnad.
        Och vi bör inte eftersträva större administration och göra det allmänt besvärligare - denna hobbys problem är att få folk intresserade och att komma till Klubbarna. Det är nog snarare de som inte kommer till Klubbarna som kan vara problemet - dom har ofta inte fått lära sig den disciplin som Klubbkamraterna kräver. Och dessa lär vi inte nå med ett Cert-krav.
        Därmed absolut inte sagt att vi skall tumma på säkerheten men fortfarande tror jag att Klubbkamraterna sköter tillsynen väl så bra - ett Cert kan vem som helst ta men att leva efter intentionerna med Certet kräver bl a att man har respekt för andra och kan inse sina egna begränsningar - och dessa egenskaper följer inte med automatik med ett plastkort.
        Bara mina åsikter hälsar
        Roger

Kommentar

• 9,3x62
          • maj 2006
          • 99

Ursprungligen postat av McRegor
          Hej,
          Ja, orsaken till att certet togs bort var nog som Mats nämnde.
          Det jobbades rätt intensivt med denna fråga inom SMFF såvitt jag förstått och jag litar faktiskt på deras bedömning. Tror att - som många redan sagt - man bör lita till sunt förnuft och genom att man är medlem i en Klubb så får man förutsätta att man har viss grundläggande kännedom. Under mina drygt 35 år i hobbyn är det få tillfällen jag kan dra mig till minnes att ett cert skulle göra någon större skillnad.
          Och vi bör inte eftersträva större administration och göra det allmänt besvärligare - denna hobbys problem är att få folk intresserade och att komma till Klubbarna. Det är nog snarare de som inte kommer till Klubbarna som kan vara problemet - dom har ofta inte fått lära sig den disciplin som Klubbkamraterna kräver. Och dessa lär vi inte nå med ett Cert-krav.
          Därmed absolut inte sagt att vi skall tumma på säkerheten men fortfarande tror jag att Klubbkamraterna sköter tillsynen väl så bra - ett Cert kan vem som helst ta men att leva efter intentionerna med Certet kräver bl a att man har respekt för andra och kan inse sina egna begränsningar - och dessa egenskaper följer inte med automatik med ett plastkort.
          Bara mina åsikter hälsar
          Roger

Håller med McR!!
          Tycker inte att vi ska vara ett Luftis i skala 1:5

Kommentar

• AM
            Debattglad entusiast

• maj 2006
            • 3464

Jag har alltid tyckt att ett certifikat inte tillfört modellflyget mer än att det har skrämt bort en stor potential nya medlemmar. Ofta kan man läsa följande på klubbarnas anslagstavla de har på sina fält: "DU MÅSTE HA RC-CERTIFIKAT FÖR ATT FÅ FLYGA HÄR"!

Det är ju också ett faktum att det är först när det är mer än EN person på fältet som man kan fråga efter ett cert. M.a.o - en nybörjare vill inte ha publik när han/hon försöker ta upp sin nyinköpta modell. Och då har ju kravet på ev. cert ingen verkan.

Nej, sundt förnuft och en bra försäkring är allt som behövs tillsammans med en uppmaning på klubbens anslagstavla att inte försöka flyga själv första gången, utan istället ringa en kontaktperson som kan hjälpa nybörjaren igång och in i hobbyn.

Mvh
            Ove
            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• flightlight
              • maj 2006
              • 27

Därför att luftfartsverket började fundera på avgift

SMFF tog bort certifikatet modellflygdcertet därför att luftis började att fundera på att avgiftsbelägga alla cert för flyg då även modellflyg titta på vad som hände med certen för segelflyg som idag kostar 12 000. För att modellflyg skulle kunna vara en fritidssysselsättning så tog man bort certet och kommer i stället att införa ett utbildningsbevis men dom som skulle göra underlaget har arbetat lite långsamt så det har inte blivit färdigt men det kommer strax dom arbetar Idellt på detta.
              Man har lovat att det skall vara färdigt till årsmötet 2007.
              Jag tror vi skall vara tacksamma för att det vart så här jag tror ingen velat ha ett cert som skull kosta många sköna tusenlappar till luftis och med en administration som också skulle kostat massor som då alla modellflygare skulle fått betala se det som något possitivt som kommit från SMFF. Förbundet ville inte bli en myndighet utan ville ägna sig åt modellflyg både som sport och hobby.

Kommentar

• Tobbe O
                • maj 2006
                • 1431

Vi som redan har Cert får vi automatiskt utbildningsbeviset eller måste man "köra upp på nytt"?

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast

• maj 2006
                  • 3464

SMFF var tvingad att ta bort certet för att Luftfarstsstyrelsen är den enda myndighet i Sverige som får utfärda "Flycertifikat". SMFF fick kort och gott påbackning från LFS.

Jag har alltid tyckt att certkravet har åstadkommit mer skada än nytta. För på de flesta fälten som följt SMFF's stadgar har det stått så här på anslagstavlan de har på sina fält; "DU MÅSTE HAR CERTIFIKAT FÖR ATT FÅ FLYGA HÄR"! Det har skrämt bort nybörjarna som istället åkt till ett annat fält fritt från bebyggelse och kraschat sina modeller för att de inte fått stöd och hjälp.

Sedan är ett "Cert" inte heller en garanti för att man inte kraschar. Vi har väl alla kraschat pga modellen inte flyger som den förväntas göra, tyngdpunktsfel, radioproblem, motorstopp, roderfladder, vingbrott, etc, etc. Antalet vådliga nybörjarkrascher tror jag faktiskt är mycket lägre än vad vi "proffs" ställer till med. (Det är iof som min svärfar sa - man får ta hänsyn till exponeringstiden! Ju fortare man kör - ju kortare tid utsätter man sig för risker)!?!

Nej, sundt förnuft och ett öppet sinne i klubbarna är vad som behövs. Vi måste helt enkelt bli bättre på att ta emot "främlingar" på våra fält. (Detta sagt väl medveten om att de flesta klubbarna har en bra och positiv inställning till nykomlingarna). Men det kan ju bli bättre - och jag har också upplevt besök på klubbfält där man mötts av misstänksamma blickar istället för en vänlig nyfikenhet.

Hjälps vi åt att slussa in nybörjarna i våra klubbar och i Modellflyghobbyn kan vi växa och trivas tillsammans. Medlemskapet i RCFF eller SMFF ger ju nybörjaren dessutom ett bättre försäkringsskydd.

Mvh
                  Ove
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Ekis
                    • nov 2006
                    • 223

Jag och Kjell-Åke står för nybörjarutbildningen i vår klubb. Våra tankar går åt det här hållet:
                    1. Det måste finnas ett mål med en utbildning.
                    2. Målet ska vara att själv agera och framföra sin modell på ett säkert sätt.
                    3. Efter en tids flygträning (oilka från person till person)avgör vi flyglärare när vi kan låta eleven framföra sitt plan själv utan dubbelkommando.
                    4. När vi släpper eleverna fria vet vi att de kan utföra de manövrar som bla. tidigare krävdes av det gamla certet. Då kommer vi att utfärda et eget diplom som talar om att de är duktiga och att man kan låta dem framföra sin modell på egen hand.
                    Hur andra klubbar värderar ett sådant diplom vet jag inte, det är upp till dem.
                    Kommer det en ny och okänd kille till fältet och vill gästflyga kommer jag åtminstone att höra mig för att han verkar ha koll på vad han sysslar med. Visar det sig att han inte har det får man agera efter omständigheterna just då.
                    Vår klubbs aktivitet har vuxit mycket de senaste två-tre åren. Det beror inte på att SMFF har gjort något i vår sak åtminstone. Det beror inte på att vi är med i RF och det beror inte på att man så småningom kan tävla i denna hobby. Det beror på att vi har trevligt tillsammans samt att vi jobbat hårt på att få in nybörjare som ber om hjälp på tex. fristående internetforum. För oss i MFK Viking var det en enkel sak att besluta då vi var trötta på alla de problem vi haft med medlemsregistrering mm. Vi fick helt enkelt nog. Det blev inte sämra av att den låga förbundsavgiften kommer att rätta upp vår ekonomi. Vi vill flyga och inte behöva sälja Bingolotter för att ha råd att klippa gräset på fältet!

Kommentar

• AM
                      Debattglad entusiast

• maj 2006
                      • 3464

Helt rätt. Det kan vara trevligt at man ger den nya modellflygaren ett klubbdiplom. Det stärker samhörigheten.

Det är ju viktigast att så mycket kraft som möjligt satsas PÅ LOKAL NIVÅ! Utan nya medlemmar i klubbarna dör hobbyn ut. Därför är det kul att läsa följande:
                      Vår klubbs aktivitet har vuxit mycket de senaste två-tre åren. Det beror inte på att SMFF har gjort något i vår sak åtminstone. Det beror inte på att vi är med i RF och det beror inte på att man så småningom kan tävla i denna hobby. Det beror på att vi har trevligt tillsammans samt att vi jobbat hårt på att få in nybörjare som ber om hjälp på tex. fristående internetforum. För oss i MFK Viking var det en enkel sak att besluta då vi var trötta på alla de problem vi haft med medlemsregistrering mm. Vi fick helt enkelt nog. Det blev inte sämra av att den låga förbundsavgiften kommer att rätta upp vår ekonomi. Vi vill flyga och inte behöva sälja Bingolotter för att ha råd att klippa gräset på fältet!
                      Keep up the good work!

Mvh
                      Ove
                      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Glawe
                        • feb 2007
                        • 2126

Tycker det låter sunt med. Men vore det inte bra om det fanns gemensamma 'riktilinjer' för hur en klubb kan 'godkänna' folk ?

Dvs, inget tvång på något sätt. Men om klubb A kan säga att vi göra ungefär på samma sätt som klubb B & C så borde ju alla tvivel lösas upp !?!

Kommentar

• Pidde
                          • aug 2006
                          • 27

Det viktigaste (vilket de flesta har påpekat) är ju säkerheten. Låt klubbarna enas om t.ex. dokumentet "Säkerhetsregler i RCFF".
                          Låt den "nye piloten" läsa igen detta. Piloten får skriva på att han/hon har läst och förstått. Några enkla frågor kan ju följa som kontroll att så är fallet. Därefter erhåller man ett "säkerhetskort" eller vad man ska kalla det som kan visas fram t.ex. när man kommer till ett nytt fält. Detta visar att här har vi en pilot som förstått vad som gäller och att man inte behöver kolla honom/henne hela tiden.
                          Jag skulle känna samma trygghet då med en "ny" pilot som med en som är mantalskriven på fältet.

Tja.. det var min lilla fundering....

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Hej,
                            Är lite frågande till om RCFF skall ta fram "eget" utbildningsmaterial. SMFF håller ju på med detta och tanken där är att det skall bli tillgängligt för alla - bl a via Webben - så att en tänkt nybörjare kan plugga i lugn och ro hemma samt "köra upp teorin" för att sedan söka upp klubben för de praktiska övningarna. I vart fall så var det på det sättet jag uppfattade det vid förra SMFF-stämman. Vi behöver väl inte göra det besvärligare än det är - och annorlunda. Bättre utnyttja det material som tagits fram tycker jag. Kan väl knappast tänka mig att det kommer att ha nån form av Copyright...olyckligt i så fall. Många Klubbar är dessutom med i SMFF så problemet är nog rätt litet.
                            Hälsningar
                            Roger - den late.. PDT_Armataz_02_05

Kommentar

Arbetssätt...