Lipo brand Hemma!!..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Laddar regelbundet en 96S2P pack här hemma utan att tänka på vilket. Med rätt saker så är det Safe! Jag hoppas verkligen fortfarande att vi kan nysta ut exakt vad som gick fel här och inte bara random gissningar. Nog för att alla som skriver i tråden har en poäng i det dem skriver, men jag tror bara TS kan ge oss RÄTT svar förr eller senare.

Får ofta frågan om man kan byta motor i en bil hit och dit och det är sällan det som är problemet - det är bara skruvar. Det man måste ta reda på är varför den första motorn spikade sönder och inte bara byta!

Kommentar

• Steffe
      • nov 2008
      • 168

Vad händer om man förvarar sina lipo i ett dokumentskåp och det tar eld.
      Dokumentskåp är väl helt täta eftersom de normalt ska hålla eld utestängt.
      Ökar trycket till skåpet sprängs eller vad händer ?

/Steffe

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av Steffe
        Vad händer om man förvarar sina lipo i ett dokumentskåp och det tar eld.
        Dokumentskåp är väl helt täta eftersom de normalt ska hålla eld utestängt.
        Ökar trycket till skåpet sprängs eller vad händer ?

/Steffe
        Ett välbyggt skåp bör klara det, medan ett mindre välbyggt sprängs. Det rekommenderas att skåpet har springa eller ventil så att övertrycket kan pysa ut och gasen kan kylas av och komma ut utan att brinna. Flera på youtube har filmat hur de gjort med ett kassaskrin. Med ett kassaskrin blir det sällan öppen låga. Ska du ha tätt skåp rekommenderas ammunitionslådor.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Finns det nån lista/tabell över vilka fabriker det finns, samt vilka märken som kommer över de bästa ackarna från dem (första urvalet, typ Hyperion G3?), näst bästa (andra sorteringen ThunderPower och GensAce?) osv så man kan få välja lite? =) Då skulle man slippa undan sämsta ackarna och minimera riskerna.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Tyvärr så känns det som efter alla accar jag testat ( vilket börjar bli ett gäng) så har jag kommit
            fram till att i stort sett alla fabrikat har bra och dåliga accar.

Kommentar

• Stig H.
              • jul 2007
              • 247

Jag har byggt en låda ca 40x40x40 cm av vanlig gipskiva och försett den med ett lock i samma material som ligger löst ovanpå. Innuti lådan förvarar jag mina lipo-ackar i en lerkruka, även den med ett lock i lera. Känns ganska säkert.

Under vinterhalvåret förpassar jag LiPo-lådan till sopskåpet av plåt utomhus. Där får mina LiPo enbart sällskap av soptunnan. Först när temperaturen dagtid frampå vårkanten närmar sig 15 plusgrader igen blir det aktuellt med en första flygtur för min del. Just nu lutar det åt att sopskåpet där ute får bli permanent förvaringsställe för mina ackar. Laddar utomhus också.
              Senast redigerad av Stig H.; 2014-10-07, 19:01.
              2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

• ibbe76
                • mar 2011
                • 15

Gäller det förvaring, är 50cal lådor det vettigast som jag hittat,man stackar upp varje lipos ståendes var för sig
                och man tar det man behöver för dagen.

Ett antal av 18*22cm påse ligger också fint i lådan.

Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20141006_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,1 KB
ID: 503119

Laddning sker i 23*30cm påse på gips.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Att stänga inne flammor och värme är en baggis, men att hantera röken är marigt. Bägge kan ju leda till otäcka följder.

Kommentar

• neu
                    • aug 2012
                    • 1047

Ursprungligen postat av ibbe76
                    Gäller det förvaring, är 50cal lådor det vettigast som jag hittat,man stackar upp varje lipos ståendes var för sig
                    och man tar det man behöver för dagen.

Ett antal av 18*22cm påse ligger också fint i lådan.

[ATTACH=CONFIG]48067[/ATTACH]

Laddning sker i 23*30cm påse på gips.
                    Har set flera använda dessa lådor men blir inte klok på var man köper dom. Kanske du har något tips?

Kommentar

• ibbe76
                      • mar 2011
                      • 15

Ursprungligen postat av neu
                      Har set flera använda dessa lådor men blir inte klok på var man köper dom. Kanske du har något tips?
                      Blocket,Tradera,

#14 Inlägget

Kommentar

• Stiffe
                        • jan 2012
                        • 991

Jag köpte Robbes lipo case för något år sen och är nöjd http://www.conrad.com/ce/en/product/...o-storage-safe inte vansinnigt dyrt ca 650 kr hemma vid dörren och rymmer iaf 15 - 20 lipos beroende på storlek här en test på den https://www.youtube.com/watch?v=rfGsa80IofQ

Kommentar

• neu
                          • aug 2012
                          • 1047

Ursprungligen postat av ibbe76
                          Det hade jag helt missat. Tackar får åka förbi någon dag efter jobb.

Kommentar

• Tobbepostis
                            • mar 2011
                            • 353

Lipo brand

Klicka på bilden för större version

Namn: LIPO FÖRVARING 050.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,6 KB
ID: 503124

Amulåda från surplus.se och en redig brödburk i plåt från IKEA
                            funkar kanon för förvaring av LIPO
                            Tobbe

Kommentar

• IngemarTh
                              • okt 2010
                              • 415

Men det är väl inte förvaring som är problemet utan hur vi laddar och hanterar lipo som innebär risk för rökutveckling och brand? Att inte överladda, kortsluta eller dra i batterikablar, deformera eller punktera dem. Man får ju faktiskt ta med ungefär 100+300 Wh (t.ex 3300+10000 mAh, 30V) lipo i handbagaget när man flyger enligt http://www.airsafe.com/issues/baggage/batteries.htm. Detta även för radiostyrda leksaker oavsett om det är cylindriska eller polymertyp. Man säger att lipo är en typ av li-ion batteri. Jag har försökt hävda i tidigare inlägg att våra lipo är ganska lika dem som sitter i t.ex. en ipad. Flygbranschen borde veta var riskerna finns. Varför är vi så oroliga över hur vi förvarar lipo?

Ingemar

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6809

Ursprungligen postat av IngemarTh
                                Varför är vi så oroliga över hur vi förvarar lipo?
                                Bra fråga. Hur många har fått eld på ett LiPo som legat i förvar?
                                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...