Lipo brand Hemma!!..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Ursprungligen postat av henke2
    Tror vi har en riktigt riktigt bra lösning i braskaminen faktiskt!!

Du får ju lägga ackarna underst, finare tändved ovanför och sedan torr björkved glest travat överst, precis som när du ska elda en vanlig brasa

I worst case scenario är det mysig stämning när man kommer hem!
    Haha! ;-) Jag tror vi kommit snett i ämnet nu. Vi skulle inte elda ackar!!! :-P
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Ålänning
      Haha! ;-) Jag tror vi kommit snett i ämnet nu. Vi skulle inte elda ackar!!! :-P
      Tja, men det är den bästa lösningen hitintills faktiskt. Löser problemen med både flamma och rökutveckling.

Kommentar

• Stig H.
        • jul 2007
        • 247

Finare laddare har väl en möjlighet att övervaka temperaturen på det batteri som laddas och automatiskt avbryta laddningen om en förinställd maxtemperatur av någon anledning uppnås ?
        2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av Stig H.
          Finare laddare har väl en möjlighet att övervaka temperaturen på det batteri som laddas och automatiskt avbryta laddningen om en förinställd maxtemperatur av någon anledning uppnås ?
          Ja, men hur ska du kunna mäta på varje cell? Det kanske är nästa grej att man anslutar ett termoelement från varje cell med till laddaren och att ackarna kommer med detta inbyggt från fabrik

Kommentar

• PinDuke
            • jun 2012
            • 494

Att säkerheten runt Li-Po tas på allvar är bra men börjar det inte gå till lite överdrift nu?
            Det är trotts allt inte Nitroglycerin vi pratar om.

Personligen tänker jag använda min braskamin till det den är avsedd för och det innefattar mig veterligen inte ladda/förvara accar i.:shock:

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Leo - vad initierade branden ? Pågående laddning eller ?
              Roger

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Tråkigt med branden Leo men bra att det var under laddning eller vad vi nu skall kalla det. Om celler löper amok utan att sitta ansluten till laddaren eller utan att vara fysiskt skadade så är det mera oförutsebart trots allt.
                Roger

Kommentar

• Copterdude
                  • maj 2012
                  • 1269

Hmm, blir nog att beställa ett par 50cal lådor för min del. Man blir jue lite nojig nu !

Kommentar

• neu
                    • aug 2012
                    • 1047

Det pratades om att laddare överladdar. Testade ett batteri ikväll för att se hur det presterade (om det var lönt att ha kvar) så urladdade det och sen så satte jag det på balancing charge. Batteriet är ett 4cell 4000mah zippy compact och jag körde i 4442mah innan jag inte våga låta det stå mer. Batteriet är varken varmt eller svullet men när man kan köra i 400mah mer än vad som ska gå i ett par ackar som är ett år gamla så känns det fel. Som jämförelse så fick jag bara i 3700mah i en annan acke som kommer från samma batteri från början (dom hade bara 8cell så köpte ett sådant och dela det).

Här ser ni laddningen
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 4ah.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,0 KB
ID: 503163

notera att cellerna inte är överladdade när det kommer till volt.

Kommentar

Arbetssätt...