Fukt, snö och vatten men ändå vilja köra?
Kollaps
X
-
Kommentar
-
Tyvärr ingen bild nu men kan nog fixa under morgondagen. Det är hela fördelen med plastidipp att man bara kan skala av den om man behöver göra nått. Det kan vara lite pilligt ibland å få av den men den lämnar inga spår alls efter sig.//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***Kommentar
-
Det blir en liten tripp till Mekonomen snart då
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...art-pa281690sv.
Kommentar
-
Kan påstå att elektronik tål rätt mycket fukt men lite kontakt/silikonspray kan ju vara bra. Dessa helt isolerade sprayer varnar jag för, dom kryper in i kontakter och strömställare och sedan är det svårt att få dom att fungera.
Vad man ska tänka på är väl att går man från utifrån kyla in i värme så bildas kondens. Ett tips jag fick av en fotograf är att ha en plastpåse att dra över (kameran) elektronik och i den mån det går ta bort batterierna. Sedan får det ligga inne och klimatisera sig innan jag tar av påsen.
BertKommentar
-
Tror liksom Bert att dessa behandlingar kan tillföra mera bekymmer än dom löser - om man nu inte bums måste flyga multicopter i ösregn... Visst kan det kanske vara befogat vid enstaka tillfällen men min personliga åsikt är att för de allra flesta är det en överarbetad lösning som t o m kan skapa bekymmer.
RogerKommentar
-
Men DR Hankes lösning ser jag inte kunna orsaka problem.Tror liksom Bert att dessa behandlingar kan tillföra mera bekymmer än dom löser - om man nu inte bums måste flyga multicopter i ösregn... Visst kan det kanske vara befogat vid enstaka tillfällen men min personliga åsikt är att för de allra flesta är det en överarbetad lösning som t o m kan skapa bekymmer.
RogerKommentar
-
När jag plastdippade allt i ett sjöflyg, så plockade jag bort alla skal mm på mottagare och ESC, så att elektroniken blev helt "ren". Det har fungerat kanon. Min sjöflygskonverterade TwinStar blev helt vattenfull inombords vid premiären, men allt fungerar fortfarande nu ett par år senare.
Jag har också hittat nån form av elektronik-fett att använda vid kopplingar mm där fukt kan förekomma. En Amerikansk Fordprodukt. FoMoCo står det på den tuben. Det har jag kletat på vid kontakterna till mottagaren i en Catalina som jag inte doppat riktigt lika djupt ner i vattnet. Tror att det fettet hindrar att kontakterna oxiderar med tiden vid vattenmiljö.
/LarsKommentar
-
lekman>> FoMoCo är Ford Motor Company och det säger inte mycket av vad som är i tuben. Skulle tro det är vanlig vaselin. Vaselin fungerar till mycket när det gäller kontakter men tål inte så mycket vatten.Kommentar
-
Ja just, FoMoCo är Ford. Jag kan kolla om jag kan se innehållet i den tuben. Tror att det är mer än bara vaselin, det är avsett till diverse anslutningar på bil, kan man ju misstänka. Om det kan hindra att servoanslutningar oxiderar med tiden, så är det ju viss ide med att använda det.
/Kommentar
Kommentar