Blir dålig efter en slipning med balsa, dock minskar det när jag står ute och slipat, trots ansiktsmask, någon annans som råkar ut för samma sak?
Kan ha balsa allergi?
Kollaps
X
-
Samma här.
Munskydd gäller då det skall slipas. Gör det ofta ute.
Bara att gilla läget och utrusta sig för uppgiften.
Får du problem trots mask?? Verkar mysko?
Stå ute och ha en fläkt som blåser kanske?
Hoppas du löser det.
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Jag får tokhosta om jag bara dammar lite med lite balsaflak. Känner till en man som hävdade att han fick KOL av balsadamm (numera avliden av just KOL...). Han hade aldrig rökt eller gjort annat som man typiskt får KOL av utan han var övertygad om att det var balsadammet...
Så jag hoppas innerligt att min andningsmask från Biltema kommer att hjälpa till när jag ska bygga nästa modell (planerat till i höst). Att sno ihop ARF:er funkar utan hosta...
Hälsar,
Anders ÖHabo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!Kommentar
-
Hej
Allergimedicinen Zyrlex (receptfri i mindre mängder) gör att i alla fall jag blir av med min ev. balsadammssnuva och kan vara ett sätt att veta att det är just balsan som ger snuvan.
Andra symptom än snuva har jag ej drabbats av.
Har börjat hyvla mer o slipa mindre, framförallt slipa med grövre papper och använda munskydd samt gärna finslipa utomhus. Dessutom alltid ha dammsugaren igång och ordnat så den blåser ut i en väggventil så allt frånluft går ut ur rummet
På vissa typer av dammsugare kan man ju ansluta en slang även på utblåset, vilket jag således gjort. Slangar kan man hitta på återvinningscentraler och ta med sig lite snyggt.
Hej
PFKommentar
-
Nja, behöver man använda kemikalier för att överleva en timme i garaget är man säkert fel på det. Då är det bättre att använda bättre mask eller sluta med balsa. Verkar vara ett kärt problem det här med balsa allergi som det hette förr, undra om någon gjort en medicinsk test på just det materialet?Kommentar
-
Kommentar
Kommentar