Tips att väcka lipo?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ted_B
    • dec 2013
    • 335

Det är bara att prova, antingen funkar den eller så har den tappat kapacitet så det inte funkar. Hur man gör har du ju fått tips om här, använd ett laddprogram (bly-ack, nimh eller vad det nu blir) som accepterar den låga spänningen till en början så spänningen går upp och kör sedan på lipoprogrammet i laddaren.

Kommentar

• Fluf
      • jul 2012
      • 1580

Ursprungligen postat av Killenheladagen
      Hej!
      Jag känner till lipo-säkerhet jag är ej korkad.

Jag frågar då jag har läst och hört att folk lyckats m konststycket och jag vill få in el i accen för att kontrollera att minihelin som den driver fungerat - tänker ej köpa nya accar till en modell som ev ej fungerar väl om jag nu måste förklara mig.
      Jag är läskunnig och kan läsa varningstexter så nedlåtande kommentarer om hur farliga lipos är kan ni spara och försöka ge några bra tips för att få in ström i accen istället.

Tack alla som faktiskt svarat på frågeställningen och inte läste "Snälla förklara nedlåtande hur snål och korkad jag är som försöker rädda en acc"...

morgonhumör. ... men ibland känner jag att tonen kan vara lite vass här,:i områden där jag är experten (på gymmet tex) brukar jag vara mycket mer ödmjuk mot folk som gör fel och är nybörjare ån jag upplevt här från vissa håll.

Mvh Gustaf
      Sorry om jag gjorde dig sur, tyckte mest det var ett ypperligt tillfälle för lite fysiska experiment snarare än anklaga snålhet eller liknande
      Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
      Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
      Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
      Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
      Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Killenheladagen
        • sep 2015
        • 1394

Ursprungligen postat av Fluf
        Sorry om jag gjorde dig sur, tyckte mest det var ett ypperligt tillfälle för lite fysiska experiment snarare än anklaga snålhet eller liknande
        Nej jag blev inte sur, på dig eller nån annan egentligen råkade dessutom quota dig, skulle skapat nytt istället !
        Jag bara ventilerade lite då jag gillar röka rör!
        Och reaktionen var inte för denna tråd bara utan en viss attityd jag mötts av i form av korta snorkiga svar utan relevans för frågeställningen. Men det är inte jätteofta heller, ni är ju grabbarna som hjälper mig framåt i hobbyn!

Det var bara lite såhär jag kände ;
        - Kan jag väcka en acc!
        Svar
        - Du vet att batterier är farliga va?

Må bäst! Mvh Gustaf

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Jag tycker du kan testa vad du vill under säkra omständigheter, men jag skulle sedan rekommendera dig att göra dig av med acken (via ett saltbad några dagar). Det är inte värt risken att hålla tummarna för att ett dåligt LiPo ska vara pålitligt.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• togi
            • feb 2015
            • 5

Tänkte jag skulle kunna ge en liten förklaring på vad den potentiella faran med ett "trött" lipo-batteri faktiskt är.

Ett batteri kan representeras som en spänningskälla, seriekopplat med ett motstånd. Det här motståndet fungerar på lipo som ett mått hur bra batteriet mår. Det som sen händer när man drar ström från batteriet är att du får ett spänningsfall - Ju högre motstånd, desto högre blir spänningsfallet. Det betyder lägre kapacitet, och mer värmeutveckling. På ett lipo så kan den här värmeutvecklingen bli väldigt hög, och det är då det kan gå riktigt illa. Är detta motståndet (även känt som inre restistans, IR) högt nog så kan det gå väldigt fort när man belastar det. Och om en cell skulle bli skadad inuti batteriet, så kan det bli kortslutning inuti batteriet, och då säger det poff!

Förresten, när man pratar om batterier med hög C-rating så är det just den inre resistansens som är låg, dvs. man kan dra mer ström ur batteriet utan att få så högt spänningsfall eller värmeutveckling!

För all del experimentera, bara man har koll på vad riskerna är Du kanske redan känner till allt detta, men förhoppningsvis så är det någon som tycker att det är intressant att veta mer om batterier!

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
              • sep 2015
              • 288

Skall du bara använda en cell, sno ström från en balans kontakt till det du vill testa. Jag har väckt många Lipo med NiMh laddning även om de sedan inte klarat av att håll spänningen uppe, skulle inte säga att jag rekommenderar det. Ladda utomhus om du känner dig osäker och inte vill ryka ner lägenheten, doften sitter i ett par månader, jag vet.

Gjorde ett misstag en gång när jag skulle spänna en skruv på en kopter och körde mejseln in i batteriet naturligtvis, det ryker ganska friskt kan jag tala om.

Kommentar

Arbetssätt...