RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast
    • maj 2006
    • 3464

Som det står skrivet så behövs inte ytterligare förklaring - Försäkringens allmänna villkor gäller. Och i och med det RCFF's krav att följa våra säkerhetsregler.

Vi kan naturligtvis begränsa försäkringens villkor genom att skriva in att försäkringen endast gäller på av förbundet godkända fält, att endast högerhänta piloter är skyddade, att solglasögon ska bäras om solen står högre än 15 grader över horisonten, etc... Men varför göra det när denna begränsning inte finns i de allmänna försäkringsvillkoren?

De allmänna villkoren är skrivna med en bred pensel av naturliga skäl. Man kan inte gå in på detaljer och scenarier. OM försäkringsbolaget vill skydda sig för speciella händelser förhandlas de detaljerna fram med försäkringstagaren och skrivs in som exepelvis "Gäller modellflygning i RCFF's regi".

Vi håller på att göra en pdf på villkoren som blir nedladdningsbara inom kort.
    Senast redigerad av AM; 2016-12-18, 17:53.
    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• 489

Hej!
      För att påminna och återkomma till ämnet att RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!
      Jag vet inte hur årets årsmöte kommer att se ut, men förmodar att det ska hållas enligt gällande stadgar.
      Enligt Ove är det nära förestående, men jag ber Ove och den gamla styrelsen beakta vad som sägs i stadgarna angående inlämnande av motioner m.m. Ni bör nog inte jäkta fram förhandlingar som ytterligare strider mot stadgarna. Eftersom årsmöte ska hållas senast den 30 juni årligen anser jag att ni bör använda all tid fram tills dess att ordna så att vi får ett bra och regelrätt årsmöte enligt gällande stadgar.

Att denna oordning har infunnit sig hos RCFF är inte bara den gamla styrelsens fel, även vi medlemmar måste erkänna oss delaktiga i att det har blivit på detta viset. Av den anledningaen uppmanar jag alla medlemmar att ta den uppkomna situationen på allvar och ställa upp och engagera sig både innan och på kommande årsmöte.

/Ville
      /Ville
      - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast
        • maj 2006
        • 3464

Jag har dokumenten till årsmötet men kan inte lägga in dem på hemsidan. Hanke som är vår Iat- guru har fullt upp på sitt ordinarie jobb i dessa dagar. Jag får inte tag i honom.
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• 489

Hej!
          När frågan kommer upp på årsmötet 2017 om att bevilja den gamla styrelsen ansvarsfrihet för tidsperioden från och med det senaste hållna årsmötet 2013 fram till dagens datum så är jag väldigt tveksam.
          Anledningen att inte bevilja ansvarsfrihet för styrelsen skulle inte vara på grund av ekonomiska oegentligheter om sådana inte föreligger, utan för att tidigare styrelse inte fullgjort sitt jobb såsom stadgats. Styrelsen har inte kallat eller genomfört årsmöten sedan 2013, vilket i sig vittnar om bristande ansvar och slarv gentemot RCFF´s medlemmar.
          Och som jag tidigare påtalat skulle jag gärna se att även en utomstående adjungerad revisor får se över den ekonomiska rapporten och lämna sina kommentarer.

/Ville
          /Ville

Kommentar

• Michael
            • maj 2006
            • 1742

Hej!
            Frågan om att bevilja eller inte bevilja ansvarsfrihet är en juridisk fråga som främst syftar till att ge en ny styrelse möjlighet att driva en skadeståndsprocess mot den gamla styrelsen. Vanligtvis sker detta om ekonomiska oegentligheter förekommit eller om styrelsen misskött sina åtaganden på ett sådant sätt att organisationen lidit allvarlig ekonomisk skada. I andra fall är det vanligast att styrelsen helt enkelt avsätts av årsmötet och att en ny väljs.

Kommentar

• 489

Tack Michael för ett bra svar, som vanligt! :applouse:
              /Ville

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1811

Medlemmarna kan vid årsmötet neka ansvarsfrihet med i stort sett vilken motivation som helst. Om ordförande har fel färg på slipsen som någon sa. Men man bör naturligtvis fråga sig vad man vill med att neka ansvarsfrihet. Hur vill man gå vidare och vad blir bättre. Därav är väl nekande av ansvarsfrihet mest relevant när man anser att det finns skäl att pröva styrelsen rättsligt. Att skippa årsmöten flera år är ett allvarligt brott mot stadgarna men frågan är om någon lidit någon skada av detta. I så fall kanske den kan nämnda det. Det kan ju hända att vi inte vet om det är så. Styrelsen kanske har åkt till Kanarieöarna för pengarna men jag tvivlar på att någon misstänker att så är fallet.

För mig känns det mes onödigt besvärligt att inte bevilja ansvarsfrihet. Att revisionsrapporten däremot bör innehålla en viss kritik tycker jag nog är på sin plats. Sedan ska vi väl trots allt vara tacksamma att det överhuvud taget finns några som vill engagera sig i att driva detta förbund.

/Mats
                Senast redigerad av senmathal; 2017-02-09, 02:08.

Kommentar

• No4
                  • okt 2007
                  • 165

Måste väl finnas värre problem en detta. Försök inte göra det här större en det är. Är ny här i RCFF, men har många års medlemskap i ett annat modellflygförbund där jag också fortfarande är med för att få nöjet och jämföra iden. Jag har haft och har medlemskap i flera klubbar. Har haft styrelse uppdrag och förbunds uppdrag vid flera tillfällen och vill försvara dom som arbetar på förbundsnivå, då det inte är en så lätt uppgift som många tror. Att få det och gå ihop med det övriga livet, arbete mm är inte alltid så lätt. En del "heta" medlemmar tycks tro att det här är företagsstrukturer där ledningen arbetar avlönat på heltid. Vi håller ju på med modellflyg (en hobby) och ska ha kul och trevligt och bör försöka visa lite hänsyn till dom som vill jobba ideelt. Många ställer gärna stora krav men vill själva inte bidra mer än nödvändigt. Så här har det alltid varit och kommer troligen att vara. Ska bli kul och se hur RCFF utvecklas .
                  Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Kommentar

• 489

Hej igen!
                    Jag skriver detta inlägg för att påminna alla medlemmar i RCFF som kanske inte ser nedanstående tråd på grund av att man inte loggar in på forumet och av den anledningen kanske missar den insända motionen. Förvisso ska RCFF styrelse anslå inkomna förslag och motioner innan årsmöte, men jag tar det säkra före det osäkra och påminner alla om vad som är på gång.
                    Motion till RCFF årsmöte 2017 angående upplösning av RCFF, eller alternativ lösning.

/Ville
                    /Ville

Kommentar

• LowPass
                      • sep 2016
                      • 171

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar är på gång Ville. Det är väl inte så är RCFF upplöses bara för att en motion om det här skrivits? En styrelse kommer väl förhoppningsvis att bildas, eller?

Kommentar

• Michael
                        • maj 2006
                        • 1742

Ursprungligen postat av Ville
                        Hej igen!
                        ... Förvisso ska RCFF styrelse anslå inkomna förslag och motioner innan årsmöte, men jag tar det säkra före det osäkra och påminner alla om vad som är på gång. ...
                        Sakta i backarna, vad som är på gång är att RCFF med avsevärd fördröjning ska anordna ett årsmöte för att kunna gå vidare med verksamheten, ingenting annat. Du har inkommit med en motion, men mer än så är det inte för tillfället.

Såvitt jag vet finns ingen osämja inom förbundet eller någon annan omständighet som skulle föranleda att RCFF upplöses. Tvärtom tror jag att flertalet medlemmar är eniga om att ett aktivt förbund är viktigare nu än någonsin tidigare beroende på omständigheter i vår omvärld.

Som Ove skriver har engagemanget från styrelsen (där jag som suppleant deltagit i viss verksamhet) med tiden av olika orsaker sviktat vilket är den direkta orsaken till att årsmöten inte genomförts. Den löpande verksamheten har såvitt jag kan se skötts med upprätthållande av forumet, ekonomisk redovisning, medlemsregister, engagemang kring ny lagstiftning, bidragsansökningar från klubbar mm., dock till priset av att formalia har kommit på efterkälken.

Förhoppningsvis kan detta vara en väckarklocka för oss alla, då vi måste inse att RCFF existerar enbart i kraft av att vi medlemmar aktivt engagerar oss och drar våra strån till stacken. Vid det kommande årsmötet kommer det att behöva utses många olika funktionärer och jag uppmanar därför alla att ta sig en funderare på hur man på bästa sätt kan hjälpa till.

I en tid då allt fler förväntar sig att någon annan ska göra jobbet så är talesättet "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" mer betydelsefullt än någonsin.

Kommentar

• SniffSwe
                          • maj 2016
                          • 513

Ursprungligen postat av Michael
                          Sakta i backarna, vad som är på gång är att RCFF med avsevärd fördröjning ska anordna ett årsmöte för att kunna gå vidare med verksamheten, ingenting annat. Du har inkommit med en motion, men mer än så är det inte för tillfället.
                          Det var väll precis det han inte ville att folk skulle missa?

Kommentar

• larsmn
                            • jul 2015
                            • 393

Som undertecknat nämnt på annan plats, vi har tydligen god ekonomi, så varför inte se om årsmötena kan göras till evenemang att sälja hobbyn. Hyra utrymme och hjälp av medlemsklubbar och göra något likt Flitetests.com Flitefest (hellre än bra ;-) ) kring sommartid, sista datum enl. stadgarna är 30.6. Först möte, sedan flygfest. Då kanske fler kommer än till de årsmöten jag normalt brukar vara på.

Kommentar

• 489

Hej!
                              Hur går det med kallelse till RCFF årsmöte 2017.
                              Vill påminna styrelsen att:

§ 15 Förslag till ärenden att behandlas vid årsmötet eller extra årsmöte
                              Förslag till ärende att behandlas vid årsmöte eller extra årsmöte avges skriftligen till
                              styrelsen senast fyra veckor före årsmötet. Rätt att inge förslag tillkommer styrelsen,
                              samt enskild medlem. Förslag föreläggs årsmötet med styrelsens utlåtande.

/Ville
                              /Ville

Kommentar

• AM
                                Debattglad entusiast
                                • maj 2006
                                • 3464

Vi är väl medvetna om vad som gäller Ville. Vi ska ha ett styrelsemöte inom kort och efter det kommer kallelse och alla dokument ut.
                                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...