Helsingborgs Modellflygklubb tar inte emot RCFF-medlemmar!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Håkan ,du har alldels rätt i att han kan uteslutas omedelbart för sina påhopp men jag o ett par med mig stretar emot lite halvhjärtat för utesluter man en sådan härlig individ som Helsinborgs svar på
    Alfred .E. Neuman så är det ungefär som att stoppa en krona i en enarmad bandit..Vad som helst kan hända,prov på hans skrivteknik o retorik finns ju o beundra på andra forum :oops: ..
    O då kommer det garanterat börja vrålas om censur o stasi o f-n
    vet allt ett varv till..
    Så min ide är(än så länge):låt honom hållas..
    Han har redan skadat sig själv o SMFF påhejad av ett par andra glada,
    nu har det lugnat ner sig lite,låt oss se vad som händer i fortsättningen..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• tonic
      • maj 2006
      • 882

Ursprungligen postat av bokis
      Håkan ,du har alldels rätt i att han kan uteslutas omedelbart för sina påhopp men jag o ett par med mig stretar emot lite halvhjärtat för utesluter man en sådan härlig individ som Helsinborgs svar på
      Alfred .E. Neuman så är det ungefär som att stoppa en krona i en enarmad bandit..Vad som helst kan hända,prov på hans skrivteknik o retorik finns ju o beundra på andra forum :oops: ..
      O då kommer det garanterat börja vrålas om censur o stasi o f-n
      vet allt ett varv till..
      Så min ide är(än så länge):låt honom hållas..
      Han har redan skadat sig själv o SMFF påhejad av ett par andra glada,
      nu har det lugnat ner sig lite,låt oss se vad som händer i fortsättningen..
      Jag håller med dig Bokis! Han kan bara skada SMFF, Klubben han flyger på Och (det tråkiga) alla nya forum läsare och nybörjare.

Gubben har absolut inget förtroende längre bland flertalet som läst hans inlägg.
      Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• 9,3x62
        • maj 2006
        • 99

Att utelsluta L-C torde bli som att försöka att släcka en brand med bensin. det kommer bli ännu värre. Då om inte förr så kommer överblivna haubitsar att konverteras till pajkanoner.

Kommentar

• odysseas
          • dec 2006
          • 27

I decemder hade vi årsmöte och då beslutades att RFK-GRIPEN INTE SKALL TILLÅTA RCFF- medlemar över huvutaget att flyga på klubbens fält.

Jag och min son var medlemmar och hade mycket goda sociala kontakter i klubben, vi beslöt att bli medlemmar i RCFF i år. När vi kom till årsmötet blev svaret följande: Ska ni flyga på vårt flygfält så ska ni vara anslutna till SMFF (detta blev vi också genom en annan klubb).
          Motiveringen till detta var att: Klubben stadgar tillåter endast SMFF-medlemskap. RFK-Gripens hemsida www.rfkgripen.se

Mvh Odysseas :up:

PS. Nu är vi medlemmar i både RCFF och SMFF(i SMFF för sista året)DS.

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Olle,fick du nån motivation VAR någonstans det står att det måste vara på det viset?
            Skulle vara intressant o veta för paragraf 37 i SMFF:s stadgar är inte direkt glasklar o det är den som jag antar används i detta fall eller nämndes något annat?
            // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• colsson
              • maj 2006
              • 1165

Ursprungligen postat av bokis
              Olle,fick du nån motivation VAR någonstans det står att det måste vara på det viset?
              Skulle vara intressant o veta för paragraf 37 i SMFF:s stadgar är inte direkt glasklar o det är den som jag antar används i detta fall eller nämndes något annat?
              Det var ju klubbens stadgar som sade det.. inte SMFF´s.. eller?

Kommentar

• colsson
                • maj 2006
                • 1165

Re: Helsingborgs Modellflygklubb tar inte emot RCFF-medlemma

Ursprungligen postat av AM
                Jag fick svar från Helsingborgs Modellflygklubb idag och de har tagit ett styrelsebeslut på att INTE låta RCFF-medlemmar flyga på deras fält.

Mvh
                Ove
                Även om jag är jävig så får jag nog säga att jag tycker att det här blev liiite vinklat...

Jag är medlem i RCFF men får flyga på Helsingborgsfältet...
                Varför? Jo, jag är ju medlem i SMFF också.. och det är ju det som är kravet. Jag tycker att Ove får det att låta som om att jag inte skulle få flyga på Hbg fältet ENBART för att de ogillar ditt medlemskap i RCFF oavsett om du är medlem i SMFF eller inte. Så är väl inte fallet?

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast
                  • maj 2006
                  • 3464

Tråkigt att höra - SMFF:s stadgar tolkas på ett sätt som står i klockren kontrast till dess målsättning att bredda och göra modellflyget tillgängligt för alla...

Läser man SMFF's paragraf 37 finns det dock inget hinder att en klubb har medlemmar som tillhör olika förbund:
                  "
                  Som modellflygklubb räknas:
                  - fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
                  - sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation
                  ".

Dvs. att det finns inga hinder i SMFF's stadgar att en klubb tillhör flera organisationer. Det går utmärkt att ha en klubb med både SMFF- och RCFF-medlemmar. Samma sak gäller om man läser SMFF's normalstadgar för klubb.

Som det sagts tidigare. SMFF äger inga klubbar och inga fält. Det är den lokala klubben som bestämmer sin verksamhet - inte SMFF eller RCFF. Och det går alldeles utmärkt att vara med i flera förbund. Bollen ligger hos Er ute i klubbarna. Vill Ni öppna dörrarna för alla modellflygare finns det som sagt inget hinder enligt SMFF's stadgar.

SMFF:s stadgar:

Vad är det för något? Vad är fördelarna med luftsport? Få sporter erbjuder så många fördelar som luftsport. Dessa sporter gynnar dig på många olika sätt, från din fysiska hälsa till ditt mentala välbefinnande och sociala liv. Det är absolut en sport värd att börja med och föga förvånande har många luftsporten på sin ”bucket … Välj luftsport! Läs mer

Normalstadgar för modellflygklubb:

Mvh
                  Ove
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Japp Cool men de flesta klubbar tror jag motiverar detta med en hänvisning till SMFF,det var därför jag undrade..
                    // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Magnus
                      • jun 2006
                      • 85

Hej!
                      Det står inte i klubben stadgar Olle, utan i säkerhetsföreskrifterna.
                      Men den som väntar på något gott kanske inte behöver vänta så länge!!
                      /Magnus

Kommentar

• Taylorcraft
                        • maj 2006
                        • 359

Precis...

Säkerhetsförskrifter kan ändras - till det bättre...

Mvh

Kommentar

• bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

Såg just att detsamma har hänt i SRFK,,Nu behöver man inte cert längre
                          (hoppsan! :oops: ) men efter samtal mellan Herr säkerhetsansvarig i SMFF å ska jag gissa på signaturen M.H så måste man vara med i SMFF för att få flyga där..Eller utlänning,eller marsian eller liknande..
                          Jisses... Nåja,tror nog att de kommer att rucka på reglerna,det finns nog något dom vill se där
                          ..
                          Ska bli intressant o skåda fortsättningen..
                          // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Magnus G
                            • jun 2006
                            • 106

Ursprungligen postat av AM

Läser man SMFF's paragraf 37 finns det dock inget hinder att en klubb har medlemmar som tillhör olika förbund:
                            "
                            Som modellflygklubb räknas:
                            - fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
                            - sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation
                            ".

Dvs. att det finns inga hinder i SMFF's stadgar att en klubb tillhör flera organisationer. Det går utmärkt att ha en klubb med både SMFF- och RCFF-medlemmar. Samma sak gäller om man läser SMFF's normalstadgar för klubb.
                            Mvh
                            Ove
                            Klippte du inte bort lite för mycket från paragraf 37 nu?

Problemet kommer väl längre ner:
                            Alla medlemmar, som bedriver modellflygsverksamhet, skall registreras av klubben i förbundet.

Dvs, det är helt OK att ha en "frimärkssamlar och modellflygsförening", men alla modellflygare måste registreras hos smff.
                            Eller?
                            Hals- und Beinbruch!

Kommentar

• odysseas
                              • dec 2006
                              • 27

Ursprungligen postat av Magnus
                              Hej!
                              Det står inte i klubben stadgar Olle, utan i säkerhetsföreskrifterna.
                              Men den som väntar på något gott kanske inte behöver vänta så länge!!
                              /Magnus
                              Hej, beskedet som vi fick på årsmötet från klubbens ordförande var:
                              Att både klubbens stadgar och SMFFs stadgar var ”stötestenarna” och ett hinder för RCFF s medlemmar. Vidare sa ordföranden att det skulle behövas 2 st klubbmöten för att ändra på stadgarna. Säkerhetsföreskrifterna var bara att anpassa, så minns jag det. OBS! OBS! Nu måste jag korrigera mig ang. datum för mötet, detta hände INTE på decembermötet utan på ett extra klubbmöte i februari-07.

Nu till verkligheten:
                              När jag var hemma hos dig Magnus och frågade varför vi inte har fått medlemskort för år 2007 eftersom vi hade betalt vår gästmedlemsavgift.
                              Ditt svar var följande:
                              Det finns folk i styrelsen som tycker att ni inte skall få något medlemskort i år för att ni inte är medlemmar i SMFF.

Visst väntar jag på något gott, därför kämpar jag för att RFK-Gripen skall tillåta även RCFF-medlemmar ATT NYTTJA FÄLTET.

Jag menar att det skall vara fritt fram för medlemmar att få välja förbund hos alla klubbar, det är DEMOKRATI.
                              (Jag har levt med diktatur under PAPPADOPOULOS-tiden i Grekland och jag vet vad som är DEMOKRATI.)
                              Med vänlig hälsning Odysseas.

Kommentar

• ssn
                                • maj 2006
                                • 796

Nu börjar jag bli sur!!!! Och då menar jag SUR!!!!!! Ni i klubbar som motverkar modellflygets utbredning borde börja spela Boule eller golf eller nått!!!

För Hel....e! Skärp er! Vi har samma intresse och samma mål... Ni stöder på en massa gamla regler som ingen längre ens har tittat på!!!!

HAR MAN EN FÖRSÄKRING(TYDLIGEN DENNA SOM MAN RELATERAR TILL SÅ SKALL MAN FÅ FLYGA PÅ VILKET FÄLT SOM HELST!!!!

Resten är SKITSNACK för att bevara en gammal tradition! SMFF!

Ovan är bara en liten del av det jag känner för de sk. klubbar som "portar" flygare för att de inte är med i "rätt " förbund!!!!

Jag kan bli ännu argare...... men nog för nu.....

Sosen...[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SgDADtoVICmo*Q5ALVOQJ*D5H0KrGkcxfYpU!pcsK2adhEQJI WYcBUZp4nCEnSc5VTe8R6frW63Ecjrtr5g0m1ixyP3zgdWuDYD 0LGih5Dfe4SNq0EG4aQ/Picture%200021.jpg[/img]
                                Skäms faktiskt lite för bilden ovan numer.... MIN Radio!

Kommentar

Arbetssätt...