Namnlapp, att märka sina modeller

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Finns väl ingen egentlig anledning att krångla till det. Intentionen är tydlig oavsett formulering. Det ska finnas en märkning som visar ägarens namn och telefonnummer som gör det möjligt att identifiera ägaren till en modell. För att ingen "demontering" ska behövas för att hitta märkningen bör märkningen anbringas på utsidan av modellen. Exempelvis kan på ett flygplan märkningen fästas på bakkroppen under stabben. Enkelt synlig om man undersöker modellen, men knappast iögonfallande på ett sätt som stör ens på en skalamodell.

/Michael

Kommentar

• LowPass
      • sep 2016
      • 171

Vi märkte modellerna när jag höll på för trettio år sedan, i en förhoppning att få tillbaka en bortflugen modell. Så det är ju inget nytt att märka dom egentligen....
      Utan att demontera känns väl så där, bakom en lucka/huv eller att man får montera av vingen vore ju lämpligt, märkningen blir enklare att få att hålla. Men här borde vi avvakta tills RCFF och SMFF har ensat säkerhetsreglerna, ett arbete som jag förstår pågår.

Kommentar

• bem

• apr 2009
        • 1643

Ursprungligen postat av Michael
        Exempelvis kan på ett flygplan märkningen fästas på bakkroppen under stabben. Enkelt synlig om man undersöker modellen, men knappast iögonfallande på ett sätt som stör ens på en skalamodell.
        /Michael
        Bra tips, så får det bli på mina modeller i fortsättningen.

/Bo

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Har i o f s inget problem med att märka mina kärror men det skulle ju i så fall bara vara för möjligheten att få tillbaka en kärra som rymt - vilket hittills under snart 50 års RC-flygande aldrig hänt. Men givetvis kommer jag att märka kärrorna men frågan är varför myndigheterna nu kräver detta av oss organiserade flygare på TS-godkända fält ? För de som ställt till det med restriktionerna som följd även för oss lär även fortsättningsvis strunta i att märka sina farkoster om dom flyger på mindre lämpliga ställen. Så effekten för våra myndigheter lär bli noll.
          Roger

Kommentar

• bem

• apr 2009
            • 1643

Ursprungligen postat av McRegor
            Har i o f s inget problem med att märka mina kärror men det skulle ju i så fall bara vara för möjligheten att få tillbaka en kärra som rymt - vilket hittills under snart 50 års RC-flygande aldrig hänt. Men givetvis kommer jag att märka kärrorna men frågan är varför myndigheterna nu kräver detta av oss organiserade flygare på TS-godkända fält ? För de som ställt till det med restriktionerna som följd även för oss lär även fortsättningsvis strunta i att märka sina farkoster om dom flyger på mindre lämpliga ställen. Så effekten för våra myndigheter lär bli noll.
            Roger
            Tanken är nog god från myndighetens sida med märkning av modellerna med namn+telefonnr men man kan ändå undra lite över dess praktiska betydelse för myndigheterna. De som ej har förstånd att flyga på ett vettigt sätt eller på ett ställe som är säkert ur flygsäkerhetssynpunkt kanske ändå inte vet om eller bryr sig om märkningen av modellen. Men man skall aldrig underskatt risken att en modell kan "slita sig" så att säga och flyga iväg och slå ner på något olämpligt ställe eller hamna på
            någon levande varelse och därmed följande utredning. Är modellen märkt kan man ju spåra ägaren åtminstone, men det kan ju bli svårt att bevisa vem som flög modellen (strikt ansvar som hundägare har för sin hund har vi ju inte för våra modeller). Jag har personligen inget emot att märka min modell, skulle jag orsaka en olycka t ex genom bortfluget plan tänker jag förstås stå för detta och inte försöka hävda att jag inte flög planet (om jag flög det). Själv har jag under alla år (började radioflyga 1973/74) haft två plan som slutat lyda min sändare, planen gick i båda fallen ner i träd inom synhåll och blev skrot. Även om jag litar fullt på min radio och övrig utrustning jag har idag så vet man ju ändå vad mycket som potentiellt det finns i hela kedjan så att säga som skulle kunna strula. Elektronik kan ju kasta in handduken lite när som helst ibland.
            Märkningen är nog bra i sig men det blir väl som vanligt mest de skötsamma i klubbarna och annars organiserade såsom RCFF medlemmar och liknande som håller sig informerade vad som gäller för flygning numera som kommer att klistra dit en lapp med namn+tel är jag rädd för, men jag hoppas jag har fel och att så många som möjligt som skall märka modellen gör det.
            Så, då har har jag märkt en av mina modeller under stabben med Dymo transparent 12 mm märktejp. 5 min jobb.

/Bo
            Bifogade filer
            Senast redigerad av bem; 2018-04-13, 13:24.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
              • 2015

Jag levde i den villfarelsen att man med RC alltid kunde styra hem sitt plan................
              För någon dag sedan så fick jag berättat om en "störning" långt i medvind så att modellen inte hittades förr än dagen efter då den troligen blåst mer från ett träd. Denna gången var det ägaren som kom tillbaka och hittade sitt plan - men namn och telefonnummer väl synligt hade ökat chansen för att återfå sitt plan om någon annan hittat det.
              I friflygvärlden är det måste med namn och telefonnummer - i bästa fall så får man tillbaka sitt plan innan nästa flygperiod och kan fortsätta tävla.

Kommentar

• Robnor

• okt 2014
                • 31

Jag är en gammal man som höll på med Friflyg A1 på 60 talet .Kommer ihåg en tävling på ESLÖV . 2 + dimmigt lågt i tak .
                Drog upp modellen . koppla loss . Efter 30 sekunder syntes inte modellen längre. Detta var på hösten . På våren fick jag ett samtal från en som hade hittat planet när snön hade smält i trädgården . Gissa om det gick att rädda detta plan !!!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                  • 2015

Klicka på bilden för större version

Namn: nameplate.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,4 KB
ID: 510363
                  Den här sitter ju "dold" - men man kan kanske räkna med att gummibanden har släppt om modellen hamnar där den inte borde ;-)

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Som sagt - märkning för att man gärna vill ha tillbaka en bortflugen kärra köper jag men att myndigheterna sätter detta som krav på oss organiserade modellflygare (övriga struntar säkert i det) - varför då ? Som även BEM skrivit så lär inte farkoster som används för t ex brott ha några namnlappar. Och vilken myndighet skall se till efterlevnaden ? Och vad händer om en kärra som inte är märkt hittas ? Nja - det skulle vara intressant att få höra vad de som bestämt detta tror att det skall hjälpa till med.
                    Men som snäll och foglig svensk så märker man givetvis sina flygmaskiner... Även om man ännu inte flugit bort nån kärra efter 50 års RC-flygande...
                    Roger

Kommentar

• Mjoelner
                      • okt 2006
                      • 253

Märkning känns rätt meningslöst. Jag har då inte någonsin haft märkning i någon av i mina kärror, men om dom nu prompt vill ha märkning, så okej då, är ju knappast en stor sak.

Det hade dock varit bra om man tillät märkning bakom uppenbara luckor (dvs såna som man intuitivt ändå fattar att man kan öppna när man undersöker en modell), så att man slapp ha det på utsidan.

Personligen tycker jag idén med QR-kod är rätt bra och är inne på samma sak själv. Går dessutom att gör till en snygg detalj på kärran. Annars får man väl se till att vara kreativ, med placering, fonter, etc, för helt ärligt, det är för jävla fult med namnlappar på kärrorna

Kommentar

• Rolle
                        • feb 2008
                        • 71

Det spelar ju inte så stor roll vad TS, RCFF, SMFF eller enskilda modellflygare tycker eftersom det är ett EASA-krav. Kravet från EASA är att namn och telefonnummer går att läsa på modellen utan att den demonteras. Storlek och placering är inte specificerat än. De som kommer få det knepigast är skalaflygarna som tävlar i F4C. Där måste FAI gå in och ge direktiv i regelverket. Mitt förslag är att ni inte jobbar livet ur er i frågan. Det kommer att komma ett svar inom sinom tid. Fram tills det är fastslaget vilken storlek och var namnet ska sitta, så sätt en dymo-tape med namn och telefonnummer exempelvis under staben.

Rolle

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7677

Ytterligare en pålaga från någon som måste ha järnkoll på Kreti & Pleti!
                          Ytterligare ett "Storebror ser dig"-förslag.
                          Lite kommunism/diktatur, anser jag.......

Snart måste man väl ha certifikat för att visa att man kan spola på toaletten också.....
                          Retroholic!

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                            • 502

Thomas:
                            Ja, du måste nog kunna visa upp någon sorts papper ppå det...

Kommentar

• IngemarTh
                              • okt 2010
                              • 415

Jag tycker modellflygorganisationerna ska protestera mot kravet på utvändigt läsbar märkning av modellflygplan om det nu är ett krav från EASA vilket jag inte har lyckas läsa mig till. Däremot finns det förslag på att alla drönarpiloter ska registreras och ha ett registreringsnummer som drönaren ska märkas med. Räcker det inte med registreringen i modellflygklubben när vi flyger på deras modellflygfält?

Ett ypperligt tillfälle att protestera finns när Europeiska kommissionen enligt sin roadmap har en publik konsultation i sommar om det detaljerade regelverket för drönare enligt https://ec.europa.eu/info/law/better...018-1460265_sv.

/ Ingemar

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Inte för att detta är nån stor fråga men man frågar sig varför vi inom det organiserade modellflyget och som flyger på modellflygfält som dessutom inom kort skall vara godkänt av aktuell myndighet för att få flyga där som tidigare skall omfattas av detta - när de som skapat hela denna kontrollsituation med stor sannolikhet fortsätter flyga på olämpliga ställen och med omärkta farkoster. Och inte minst - varför införa nåt sånt här när man knappast har en fungerande "kontroll-apparat" ?
                                Eftersom vi via TS tillstånds-förfarande för modellflygfält kan få undantag för andra regler så borde ju denna regel och ev kommande regler om registrering av drönarpiloter också kunna räknas in i dessa undantag. Det är ju liksom inte våra flygfarkoster som är orsaken till denna kontroll-noja.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...