Tror det är svårt att undvika liten överspänning vid balanseringsladdning, men det blir kanske inte mer än 4,25 V om någon/några celler är lite mindre spänning i. Men när laddningen är slut så är väl förhoppningsvis alla spänningar på 4,20 V. Är väl bra att kolla acken innan laddning att alla celler ligger någorlunda rätt. Jag kör ofta parallelladdning och då är det nog inte så bra om någon cell är väldigt låg.
max spänning per cell Lipo
Kollaps
X
-
Jag brukar kolla i läget då man ser spänningen i alla celler under laddning och jag tycker inte det brukar gå över 4,21 på slutet. Men det är säkert olika mellan olika ladddare. Det tar å andra sidan ganska länge innan laddningen är klar och acken helt balanserad. Vet inte om det hör ihop.
Hur gör du om inte alla celler ligger helt rätt.
/MatsKommentar
-
Min gamla laddare tar ibland jättelång tid på sig för att få alla celler på 4,20 V. Lite oklart varför, men jag har loggat. Den laddar alla celler seriellt och sen så mäter den spänning på varje cell via balanskontakten när det börjar börjar närma sig 4,2 V. Sen om det blir överspänning på någon cell säg, så tappar den ur den en kort stund. Sen laddar den igen, förhoppningsvis kommer alla celler att närma sig 4,2 V. På slutet är det ganska låg laddström, men det kan ändå vara nån cell som ramlar över 4,2 V och det kan ta lång tid. Har även provat med ny ack och det kan bli så. Jag avbryter ibland om jag inte orkar vänta, men då är cellerna i princip på 4,2 V, kanske nån är lite överspänning på. På en halvtimme kanske det bara laddas nån procent av kapaciteten, känns lite meningslöst.Kommentar
-
Meningslöst är svårt att definiera. Jag vet helt enkelt inte men jag gillar att ta reda på saker. Mitt bilbatteri exempelvis. Det sägs att korts sträckor dödar bilbatterier för de inte hinner bli fulla, men jag har testat och mätt och en start tar bara sekunder att återladda. Men batteriet blir liksom inte fullt. Pb laddas som lipo mot en konstant spänning. Tog in mitt bilbatteri på 100Ah och sattade på laddning, det laddade i en vecka på modellflygladdaren. Vem kör bil en vecka i streck?Min gamla laddare tar ibland jättelång tid på sig för att få alla celler på 4,20 V. Lite oklart varför, men jag har loggat. Den laddar alla celler seriellt och sen så mäter den spänning på varje cell via balanskontakten när det börjar börjar närma sig 4,2 V. Sen om det blir överspänning på någon cell säg, så tappar den ur den en kort stund. Sen laddar den igen, förhoppningsvis kommer alla celler att närma sig 4,2 V. På slutet är det ganska låg laddström, men det kan ändå vara nån cell som ramlar över 4,2 V och det kan ta lång tid. Har även provat med ny ack och det kan bli så. Jag avbryter ibland om jag inte orkar vänta, men då är cellerna i princip på 4,2 V, kanske nån är lite överspänning på. På en halvtimme kanske det bara laddas nån procent av kapaciteten, känns lite meningslöst.
Efter denna laddning så startade bilen "som fan". Jag vet inte exakt varför men jag tror att en bra balansering av cellerna är till godo. Ladda fullt med låg ström. Mina laddare har en tendens att slå ifrån mycket snabbare om jag ger dem instruktioner att ladda med 40A mot om jag ber om 1A eller ännu lägre.
Kanske inte varje gång men då och då.
Sen är det som sagt tidigare (i tredje person) att tärningen måste vara ens vän. Bra batch med celler överväger alla storage laddningar i världen.Kommentar
-
Nejdå, jag mindes bara inte helt hundra om det var samma person. Ibland är det fel att nämna, ibland att inte nämna. Oavsett så är det i all välmening om än kanske en smula rakt på.
Kommentar
-
Två av mina laddare har LEDar som blinkar och lyser när de "drar ur" under balansering. Håller den då på och drar ner spänningen eller strömmen? Om den försöker få spänningsnivåerna lika så måste det väl bli olika mAh i cellerna?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Jo den "tappas ur", men hur? Har balanseraren koll på hur många mAh den dorvat in i cellerna, eller går den endast efter spänning? På sämre ackar så är inte spänningarna samma när balanseraren/laddaren tycker acken är klar. Men på vissa ackar är spänningen rätt när laddaren är klar, men inte efter en stund. Ska man tolka det som att cellerna har laddats med lika många mAh eftersom strömmen går genom cellerna seriellt? Dvs spänningen blir vad den blir. För stor skillnad i cellspänningarna måste ju innebära nåt det med.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Jag spekulerar nu för hur jag tror det funkar med min laddare: Om det blir överspänning på en cell så slutar laddningen kortvarigt. En konstlast kopplas in på den cellen och sen så får cellen mata den en kort stund. Jag tror min laddare bara vill att alla celler ska få samma slutspänning på 4,2 V. Enligt loggen så visar den spänning per cell, ström (och mAh) är på hela acken. Hur många mAh som laddats är bara en loggning, tror min laddare har nån cut-off, men den är ställd väldigt högt, jag brukar inte ändra på den. Har några loggar och lite är det som att om alla celler ligger väldigt lika från början så kan det gå riktigt snabbt, det blir inte ens överspänning nån gång, men i några loggar där det skiljer säg 20 mV går det rätt trögt. Kanske det går att förkorta laddtiden om acken balanseras först. Går kanske inte att säga att alla cellerna har laddats med lika mycket, kan kanske skilja om någon eller några celler är lite sämre.Kommentar
-
Ungefär så har jag också uppfattat att det fungerar. Att mäta hur mycket ström det finns i acken antar jag inte är möjligt. Möjligen kan en del laddare mäta hur mycket ström som laddaren matar ut men gissningsvis är det inte överförbart till hur mycket som går att ta ut ur acken. Det torde bero på ackens kondition och inre resistans. Men att mäta spänningen ger väl en indikation på hur mycket som finns kvar i acken procentuellt. Det gör det inte på samma sätt när man mäter spänningen på en blyack eller en NiMh ack. Där måste man lägga på ett skapligt motstånd om mätningen ska ge något av värde.
Nu till något annat. Idag skulle jag ladda en 3S ack till en elseglare och när jag kollade efter ett tag låg två celler på 4,20 V medan den tredje låg på 3.20 V. Tänkte att då är den acken väck men testade ändå att flytta till ett annat balanseringsuttag. Men då stod det på displayen att det var något fel med balanseringskontakten. Det visade sig att en kabel lossnat från kontakten som sitter i laddaren. Jag lyckades pilla ut kontaktbläcket och lödde fast kabeln så nu stämmer det lite bättre med spänningen. Det blir till att köpa en ny sladd.
/MatsKommentar
-
Det måste i så fall vara 90% av den användbara spänningen. Alltså skillnaden i spänning mellan fulladdad och max urladda som väl är i runda slängar 4,20-3,20=1V I så fall ska man bryta laddningen vid 4,10 V. och då kanske man har 90% flygtid kvar. Men jag ställer mig fortfarande frågan om man då plötsligt har en ack man kan ladda uppåt 20 000 ggr. Låter något för bra brukar det vara för bra.
/MatsKommentar
Kommentar