max spänning per cell Lipo
Kollaps
X
-
De har publicerat trovärdiga tester med flera uppladdningscykler och urladdningscykler på ett vetenskapligt sätt, som även ingebriper olika uppladdningsströmmar och urladdningsströmmar, så varför skulle man kunna vilja misstro dem ?Kommentar
-
Jag tror inte att du förstår skillnaden mellan polspänning och energikapacitet. Inte heller batterikemi, i de fall hög polspänning kan verka förstörande för vissa typer av batterier i längden.
En kort hög uppladdning och sedan urladdning behöver inte alltid vara så värst förstörande om det inte är varmt, men vid långtidsförvaring (i kylskåp) bör polspänningen alltid vara vid 3,7 V per cell när det gäller litiumbatterier.Kommentar
-
Läs vad jag skrev i mitt tidigare inlägg. Om en ack normalt går att ladda 200 ggr bara som ett exempel så blir det 200x100=20 000. Alltså skulle man kunna ladda acken 20 000 ggr om man förlänger livslängden med 100 ggr. Men det Roger säger stämmer nog ganska bra. Laddar man acken bara till 3,87 V har man inte mer än 50% flygtid jämfört med fulladdad ack.
Om du menade att det var jag som inte förstod har du både rätt och fel. Jag förstår mycket väl skillnaden mellan späning och kapacitet men just på ett lipo följs dom väldigt väl åt jämfört med andra ackar som bly eller NiMh. Att jag inte kan något om kemin har du helt rätt i. Det var mitt sämsta ämne på skolan. Ellära och fysik var dock ett av mina bättre.
MatsKommentar
-
Mats - eftersom jag nästan aldrig laddar ur mina flyg-ackar till lägre nivå än 40 % så skulle flygtiden reduceras drastiskt för mig personligen - skulle alltså kunna nyttja typ 10 % av nominell kapacitet kontra 60 %. Tror att ackarna mår sämre av djupurladdning (3,0 V) än att man laddar till högre brytspänning och bryter urladdningen vid runt 3,7 V.
RogerKommentar
-
Ja jag tycker att det varnas nästan mer för att dra ur ackarna för mycket än än att ladda dom fullt.
Jag köpte precis en ny Gens Ace 5S och i bladet står det lägst 3,20 V men fartreglaget bryter vid 3,0 V. Nu är det väl så att det bryter första gången vid lite större belastning så spänningen obelastad är nog inte så låg som 3,0 V om man landar direkt. Om man nu inte smyger runt väldigt försiktigt på 1/3 gas tills det bryter. Numera flyger jag dock nästan aldrig tills reglaget bryter. Men nog kan jag dra ur dom till lägre än 40% men sällan lägre än 20% Men sist var dock en ack nere på 9%. Jag har på min senaste modell en spänningscensor men jag lär mig aldrig riktigt vid vilken spänning det är lämpligt att landa. Men om man landar vid 17 V obelastad så borde man väl vara på den säkra sidan. Jag frågade om det en gång och jag tror att rådet var 17 V. Men minnet är så kort.
/MatsKommentar

Kommentar