Information om nya regler för drönarflygning i media

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne1700

• okt 2017
    • 501

Jag har bara sett modellplan från luften vid en flygplats med modellfält. Men att se dem och att kollidera med dem är två olika saker. Jag menar att risken att det sker på en godtycklig plats är så liten att den kan försummas.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
      • 501

Vill bara påminna om att IAOPA och andra allmänflygföreningar med gemensamma krafter fick EASA att helt skriva om underhållsreglerna för småflyg, de regler som sånär tog död på allt privatflyg men som ändras nu. Denna vår faktiskt.

Kommentar

• hakank
        • maj 2006
        • 1775

Det verkar aningen tvetydigt ang. flygning utanför godkänt fält. Läser följande:
        "För drönare under 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken utom över hinder, och inte över folksamlingar (i de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över 7 kg)." ( https://www.transportstyrelsen.se/sv...n-1-juli-2020/ ) Ett modellplan borde väl för det mesta falla inom dessa ramar och man undrar då varför det skulle behövas ett godkänt teoriprov? Eller blandar jag ihop något möjligen.. Det är ju inte glasklart på transportstyrelsens sidor.
        "Allting beror på allting"

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Ursprungligen postat av hakank
          Det är ju inte glasklart på transportstyrelsens sidor.
          Det kan jag hålla med om ;-). Jag skulle tro att texten du refererar till är avsedd att peka på att det för drönare som väger mer än 25 kg eller som flygs över folksamlingar eller över 120 m höjd finns ett stort antal tekniska/operationella krav som kräver särskilt godkännande från TS

Oavsett vad TS skriver på sin hemsida, där det antagligen finns både fel och tvetydigheter, så är det EU-förordningarnas texter som gäller (se mitt tidigare inlägg, #6 i denna tråd).

De krav som ställs på piloten kan enklast sammanfattas så här:
          Om man bortser från små modeller som väger mindre än 250 g och har en begränsad rörelseenergi, så krävs det för ett typiskt privatbyggt radiostyrt flygplan/helikopter/drönare som inte flygs från ett godkänt modellflygfält att piloten registrerar sig som operatör och har en utbildning för underkategori A3.

Utbildningsmaterialet finns redan tillgängligt (länk nedan) medan onlineprovet som ger behörigheten för underkategori A3 blir tillgängligt den 1 juli.

Drönare utbildningsmaterial underkategori A1 och A3 (pdf-fil)

Klicka på bilden för större version

Namn: Drönarutb A1A3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,0 KB
ID: 512502
          Senast redigerad av Michael; 2020-05-12, 20:42.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7677

Länken till utbildningsmaterialet är ju väldigt genomarbetad och hyfsat lättläst, men.....
            det handlar ju BARA om "quadcopers" och liknande.

Var tog det traditionella modellflyget vägen??
            Inte ett ord om det....
            Retroholic!

Kommentar

• Michael
              • maj 2006
              • 1742

Ursprungligen postat av Thomas
              Var tog det traditionella modellflyget vägen??
              Inte ett ord om det....
              Hej Thomas!
              Se det som ett led i vår strävan att inte krångla till det mer än nödvändigt :-).

Vi modellflygare har våra egna kanaler för att förmedla kunskap om modellflyg; genom mentorskap inom klubbar, flygskolning i dubbelkommando, forum som detta, med mera. TS har uttryckt sitt förtroende för att vi som kommunitet gemensamt kan tillhandahålla den kunskap som behövs för att flyga modellflyg på ett säkert sätt. Därför behöver den kunskapen inte förmedlas genom TS utbildningsmaterial för 'drönarpiloter'. Där koncentrerar man sig istället på de vanligaste typerna av drönare, dvs. olika typer av multikoptrar.

Om inga komplikationer tillstöter innebär det för modellflygare som flyger inom ramen för en modellflygklubb från ett godkänt modellflygfält att det inte föreligger något behov vare sig av att genomgå en 'drönarutbildning' eller att genomföra något teoriprov.
              För de av oss som även vill kunna flyga våra modellflygplan från andra platser får vi komplettera vår befintliga kunskap om modellflyg med den som finns TS:s utbildningsmaterial om drönare.

Bästa hälsningar,
              Michael
              Senast redigerad av Michael; 2020-05-12, 22:03.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7677

Så du menar att även folket inom myndigheten (ja, myndigheten är faktiskt sammansatt av människor!) har sunt förnuft??

:sarcastic::applouse:

(*Ironi!*)
                Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Ja tror dom har men att det sällan tas i bruk i själva myndighetsutövningen

/Mats

Kommentar

• IngemarTh
                    • okt 2010
                    • 415

Det är lätt att ”försöka glömma” fallen när vi flyger utanför modellflygfälten som ju blivit enklare på senare år med det stora utbudet av parkflyers, små helikoptrar och drönare. Hur många av er har inte flugit nära bebyggelse och rekreationsområden någon gång som nu förbjuds 1 juli. Och hur många FPV flygare kommer följa reglerna med observatör? För att inte tala om hur vi ska flyga uppvisningar på allmänna flyguppvisningar med fullskala som vi gjort tidigare.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                      • 501

Jag kommer att föja reglerna genom att ömsom se i goggles och ömsom utanför. Ingen observatör behövs då enligt min åsikt.
                      Kommer att helt undvika inflygningen till Arlanda dels eftersom det är flygförbud där, och dels för att det är väl det enda stället man riskerar få se flygplan i trädtoppshöjd. :-)

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Ursprungligen postat av Michael
                        Hej Thomas!
                        Se det som ett led i vår strävan att inte krångla till det mer än nödvändigt :-).

Vi modellflygare har våra egna kanaler för att förmedla kunskap om modellflyg; genom mentorskap inom klubbar, flygskolning i dubbelkommando, forum som detta, med mera. TS har uttryckt sitt förtroende för att vi som kommunitet gemensamt kan tillhandahålla den kunskap som behövs för att flyga modellflyg på ett säkert sätt. Därför behöver den kunskapen inte förmedlas genom TS utbildningsmaterial för 'drönarpiloter'. Där koncentrerar man sig istället på de vanligaste typerna av drönare, dvs. olika typer av multikoptrar.

Om inga komplikationer tillstöter innebär det för modellflygare som flyger inom ramen för en modellflygklubb från ett godkänt modellflygfält att det inte föreligger något behov vare sig av att genomgå en 'drönarutbildning' eller att genomföra något teoriprov.
                        För de av oss som även vill kunna flyga våra modellflygplan från andra platser får vi komplettera vår befintliga kunskap om modellflyg med den som finns TS:s utbildningsmaterial om drönare.

Bästa hälsningar,
                        Michael
                        Bra skrivet Michael! :applouse:
                        /Leif

Kommentar

• hakank
                          • maj 2006
                          • 1775

Ah!
                          Tänkte till ett antal gånger och inser att jag (kanske andra också) blandar ihop tillstånd med godkänd utbildning.
                          Tack för klargörandet.
                          "Allting beror på allting"

Kommentar

• Ripa
                            • maj 2006
                            • 698

Ursprungligen postat av IngemarTh
                            Det är lätt att ”försöka glömma” fallen när vi flyger utanför modellflygfälten som ju blivit enklare på senare år med det stora utbudet av parkflyers, små helikoptrar och drönare. Hur många av er har inte flugit nära bebyggelse och rekreationsområden någon gång som nu förbjuds 1 juli. Och hur många FPV flygare kommer följa reglerna med observatör? För att inte tala om hur vi ska flyga uppvisningar på allmänna flyguppvisningar med fullskala som vi gjort tidigare.
                            Många som skriver i dessa forumtrådar ser till sig själva, och ser först till sin egen situation, helt naturligt, vi människor fungerar så, jaget kommer före laget.
                            Men….,och det glöms ofta bort, skall modellflyghobbyn överleva med verksamhet i landets nuvarande klubbar, måste man ta hänsyn till det som Ingemar sammanfattat på ett mycket bra sätt ovan. Ett av modellflyghobbyns största problem är att skapa synlighet runt vår hobby, fixa uppvisningar, utställningar, skolflyg, PR-dagar, utbildning m.m. något som laget måste göra själv, jaget har sällan tid.

Oavsett vem som kommer att vara ansvarig operatör på landets modellflygfält kommer det som ett brev på posten, nya uppgifter till klubbens ansvariga och säkerhetschefen. Enligt rapporten efter mötet med TS är det den person som ansökt, och fått modellflygfältet godkänt av TS

Klubbar med verksamhet inom en kontrollzon har redan i dag, betydligt mer arbete med information och utbildning av nya medlemmar, ”någon” skall efter den 1 juli dessutom vara ansvarig för att säkerställa, och ombesörja arbetet med nya krav från TS.

När jaget i många trådar, och på Facebook, skriver att man struntar i de nya lagarna och fortsätter att flyga som vanligt, eller som många också skriver, verksamheten i landets modellflygklubbar drabbas inte, så man fortsätter att flyga som man alltid gjort.

Behovet för landets modellflygare att "svetsa" sig samman i landets modellflygklubbar, för att skapa synlighet och tala om var man finns, har aldrig varit större än nu, och med en åldersgräns på 18 år som observatör (fjärrpilot) utanför modellflygfälten, måste modellflygklubbarna aktivt tala om att modellflyghobbyn är en hobby, som passar alla åldrar från 7 - 97, och till landets modellflygfält är alla välkomna!

Mvh
                            Mats
                            Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
                            Tro inte på allt du hör,
                            det finns alltid tre sidor på varje historia,
                            din, deras, och den sanna

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                              • 501

Det här är en film jag hittat på YT, jag vet inget om filmaren eller om han hade en observatör eller ej. Jag tror mig känna till platsen och den är långt från alla flygfält.
                              Hur viktigt tycker ni att det är att ha en observatör vid den här sortens flygning? Alltså viktigt i betydelsen att undvika en kollision med ett flygplan.

Kommentar

• IngemarTh
                                • okt 2010
                                • 415

Ursprungligen postat av Danne1700
                                Det här är en film jag hittat på YT, jag vet inget om filmaren eller om han hade en observatör eller ej. Jag tror mig känna till platsen och den är långt från alla flygfält.
                                Hur viktigt tycker ni att det är att ha en observatör vid den här sortens flygning? Alltså viktigt i betydelsen att undvika en kollision med ett flygplan.
                                https://www.youtube.com/watch?v=A6EFM9G3Xw4
                                Visst är risken liten men jag förstår också de som skrivit reglerna. Jag vet inte av filmen att döma om det förekommer helikopterverksamheten i området, exempelvis försvaret som övar taktisk flygning på låg höjd. Jag har själv sett det och även åkt med en gång och det går undan någon meter över trädtopparna och ner mot marken precis som man flyger freestyle med drönaren (inte looping och roll!). Det handlar om kunskap över området d.v.s. någon slags kompetens utöver vad som krävs när man har visuell sikt och ser helikoptern komma för att det är nog för sent om du slänger av dig videoglasögonen när du hör den och försöka styra undan. Visst är detta osannolikt men det är så man tänker tror jag att man behöver ytterligare kunskap för att få flyga utan observatör. Och SMFF har ett förslag ungefär som man löst det i Norge som jag skrivit om tidigare. Och vad jag förstår gäller då deras försäkring vid kollision för det är inte roligt om man blir ersättningsskyldig för en helikopter. Det är ju därför det är så höga ersättningsbelopp 20 miljoner kr eller vad det nu är på ansvarsförsäkringen. Och enda sättet att ha en försäkring privat i Sverige just nu är ju att gå med i ett modellflygförbund så det borde ju gå lösa med kunskapsbevis i klubbarna så vi slipper att alltid ha en observatör när vi flyger FPV. Andra exempel är utelandande segelflyg eller skärmflygare.
                                Senast redigerad av IngemarTh; 2020-05-13, 15:53.

Kommentar

Arbetssätt...