Intressant läsning: Transportstyrelsens opinionsundersökning om "drönare"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne1700

• okt 2017
    • 502

Eftersom det inte finns någon olycksstatistik (trol. pga att det inte finns några olyckor) så kommer brott mot bestämmelserna sannolikt inte märkas.
    Eftersom dessa brott inte medför några olyckor.

Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er för drönare utan istället för "flygande kamera" eller något liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men någon vidare flygupplevelse är det inte.

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
      • 239

Ursprungligen postat av Danne1700

Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er för drönare utan istället för "flygande kamera" eller något liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men någon vidare flygupplevelse är det inte.
      Har en Mavic 2 Pro som jag också ser som en flygande kamera. Det är kameran som är det intressanta, någon flygupplevelse är det överhuvudtaget inte - den flyger ju helt själv. Men tekniken är enorm - har aldrig haft någon pryl med så mycket avancerad teknik.

----------

Det måste finnas tusentals drönarpiloter (under 39 år enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

Utan att veta borde en modern EDF-kärra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara något som skulle tilltala denna målgrupp. Inte som första plan men mer som målbild/lockbete.

Skall det traditionella modellflyget nå ut till denna yngre moderna målgrupp får vi nog se över vår mediastrategi.

//R

Kommentar

• IngemarTh
        • okt 2010
        • 415

Ursprungligen postat av Balcke
        Har en Mavic 2 Pro som jag också ser som en flygande kamera. Det är kameran som är det intressanta, någon flygupplevelse är det överhuvudtaget inte - den flyger ju helt själv. Men tekniken är enorm - har aldrig haft någon pryl med så mycket avancerad teknik.

----------

Det måste finnas tusentals drönarpiloter (under 39 år enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

Utan att veta borde en modern EDF-kärra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara något som skulle tilltala denna målgrupp. Inte som första plan men mer som målbild/lockbete.

Skall det traditionella modellflyget nå ut till denna yngre moderna målgrupp får vi nog se över vår mediastrategi.

//R
        FPV drönare är stort bland de yngre och de går flyga utan FPV också på vanligt modellflygvis och det går undan och de är väldigt oömma när man flyger i backen, jag har själv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?i...content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behövs så det är svårt att motivera dem att flyga på modellflygfälten utan det är vanligt att de flyger ensamma eller träffas på andra ställen.

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
          • 239

Ursprungligen postat av IngemarTh
          FPV drönare är stort bland de yngre och de går flyga utan FPV också på vanligt modellflygvis och det går undan och de är väldigt oömma när man flyger i backen, jag har själv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?i...content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behövs så det är svårt att motivera dem att flyga på modellflygfälten utan det är vanligt att de flyger ensamma eller träffas på andra ställen.
          Av ovan nämnda grupp har vi några få i vår klubb.

Det är inte dessa jag tänker på i första hand utan jag tänkte mer på de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 år som beskrivs i rapporten.

//R

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Vi "LOS"-RC-flygare (flyg och helikopter utan kameror) är en pytteliten del av allt radiostyrt. Flygande kamerorna är 90%++ minst.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• IngemarTh
              • okt 2010
              • 415

Ursprungligen postat av Balcke
              Av ovan nämnda grupp har vi några få i vår klubb.

Det är inte dessa jag tänker på i första hand utan jag tänkte mer på de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 år som beskrivs i rapporten.

//R
              Jag har sett några stycken typ Anders 35 provflyga på vårt fält men de är mest intresserade av att visa upp alla självflygande finesser de har lärt sig på sin film/foto drönare och hur de kan flyga iväg på skärmen långt iväg så vi knappt ser den. Visst tittar de på våra modeller men än har ingen fastnat för modellflyget hos oss. FPV verkar ligga närmare för dem och där har vi ju problemet att hålla sig inom synhåll. Jag tror många typ Anders 35 provar på FPV racingdrönare när de vill flyga mer på riktigt och då är det nog svårt det här med att fånga intresset för modellflyg när man en gång flugit FPV med dessa snabba drönare där man verkligen får en fartkänsla. Det är bara besvärligt att flyga LOS utan kamera som jag hört dem säga.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                • 502

Här är lösningen på problemet med dålig räckvidd/lastförmåga hos Amazon-drönare:

https://www.aliexpress.com/item/4000710224622.html?ug_edm_item_id=4000710224622&cr eative_img_ind=3&tracelog=rowan&rowan_id1=multiple _product_components_combination_1_en_US_2021-01-04&rowan_msg_id=dastCOWS_2663_$360952fe0ae642978ff 5733e12d0d508&ck=in_edm_other

Mycket bättre än en skåpbil... eller?

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7677

Hmmm...
                  Vikt 4,8 kg.

Skulle man ha en sån tjutandes över huvudet eller huset, så hade jag anmält den för kränkande förfarande...
                  Retroholic!

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
                    • 239

Den här är lite större :-)

Klicka på bilden för större version

Namn: drönare.png
Visningar: 1
Storlek: 484,5 KB
ID: 513229

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                      • 502

Man kan -kanske- överleva ett fall från 10 meter, man får tänka på det när man flyger badkar. Är man en god bit högre kan man eventuellt ha en fallskärm, men höjdområdet däremellan är potentiellt livsfarligt.

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                        • 337

Ursprungligen postat av Danne1700
                        Man kan -kanske- överleva ett fall från 10 meter, man får tänka på det när man flyger badkar. Är man en god bit högre kan man eventuellt ha en fallskärm, men höjdområdet däremellan är potentiellt livsfarligt.
                        Samma situation uppstår redan idag i bemannade helikoptrar så det är inte något nytt.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                          • 502

Nej, det är inte nytt. Men för en badkarspilot kanske det är det.

Kommentar

Arbetssätt...