Märka flygplanet med etiketter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gasman
    RCFF - Administratör
    • aug 2006
    • 565

Märka flygplanet med etiketter

Jag ville ha operatörs-ID:t som QR-kod (varenda smartphone läser ju sådan) och namn + telefon i klartext i fall maskinen rymmer och hittas av någon svampplockare. Tyvärr tycks få namnlappsmakare medge tämligen fri design av etiketten. Men jag hittade www.stikets.se där man fritt kan designa sina etiketter för en blygsam kostnad. Så här blev mina;

50 st etiketter 15x40 mm i extra vädertålig kvalitet för endast 174,- inkl frakt.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Jag föreslog just detta i en annan tråd, men tydligen har man fått nej på detta från TS. Var det går att läsa om detta icke okej vet jag inte.

Här står det att det är okej:

Något förslag, dock inga regler....

In all EU (European Union) member states such as Germany, Austria, Netherlands, Italy, France, Belgium, Finland and many moreyou need to register as …

UK har regler, men är ej i EU...

How to label your drone or model aircraft

Your operator ID must be:
    • visible from the outside, or within a compartment that can easily be accessed without using a tool
    • clear and in block capitals taller than 3mm
    • secure and safe from damage
    • on the main body of the aircraft

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Jag kör med små, vanliga etiketter där jag har Op-id, namn och telefonnr (om kärran rymmer) - kostar 99 kr för 120 st etiketter. Har köpt därifrån tidigare och varit fullt nöjd - https://namnmarkning.se/
      Roger

Kommentar

• Thomas
        • jun 2006
        • 7682

Ähum...
        Retroholic!

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Fasiken Mange - då slängde du ut 174 kr helt i onödan...
          Roger

Kommentar

• Daniel Ahlin
            • dec 2015
            • 339

Texten för hur man märker sin drönare finns på denna sida.
            Här kan du läsa om vem som kan eller ska registrera sig som drönaroperatör, hur du registrerar dig och vilket ansvar du som drönaroperatör har.

Länken finns också på drönarsidan straxt under ditt operatörsid precis under bilden där det står "Märk din drönare"

Kommentar

• Daniel Ahlin
              • dec 2015
              • 339

Henke, du har ju en laser. Det finns klisteretiketter som man kan både gravera och skära ut med laser.
              3M har rullar som är silvriga, minns tyvärr inte vad de heter.

Kommentar

• Fredrik_W
                • apr 2012
                • 355

Ursprungligen postat av henke2
                • clear and in block capitals taller than 3mm
                "Block capitals" = versaler.
                Jäkligt märkligt eftersom OPID som vi har fått är skrivet med gemener!?!?!?!?

// Fredrik W
                "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Håller med Fredrik - på mina lappar blir det precis som texten levererats ifrån TS alltså med gemener frånsett SWE.
                  Roger

Kommentar

• Daniel Ahlin
                    • dec 2015
                    • 339

Ursprungligen postat av Fredrik_W
                    "Block capitals" = versaler.
                    Jäkligt märkligt eftersom OPID som vi har fått är skrivet med gemener!?!?!?!?

// Fredrik W
                    Det blir bara märkligt när man klipper i sina referenser. Henke skrev att det finns tydliga regler i UK och listade reglerna.

Kommentar

• Danne1700
                      • okt 2017
                      • 510

Den gamla sortens etiketter med namn och tel.nr. gjorde jag som modell i F360 och skrev ut. Tunnt, förstås och sen UHU Por. Funkade bra så så får det bli.

Kommentar

• Michael
                        • maj 2006
                        • 1742

En anledning till att det inte finns gemensamma regler angående märkning (annat än att operatörs-ID ska vara angivet) kan varas att vissa länder ställt hårda krav på hur märkningen ska utföras. I Tyskland krävs exempelvis att märkningen ska vara "in dauerhafter und feuerfester Beschriftung", dvs med permanent och brandsäker text. I praktiken innebär det att tyska modellflygare måste montera små skyltar i metall eller keramiskt material på sina modeller.

Ur min synpunkt är det svenska märkningskravet jämförelsevis blygsamt och inte mycket att orda om.

Kommentar

• Michael
                          • maj 2006
                          • 1742

MITTÅT!
                          Från och med i eftermiddag (8 januari) är det tillåtet att märka sin drönare med operatörs-ID i form av QR-kod. Transportstyrelsen har uppdaterat sin text på hemsidan så att det nu står:

"Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. "

Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv...g-av-operator/

Kommentar

• AM
                            Debattglad entusiast
                            • maj 2006
                            • 3464

HÄR kan man skapa QR-Koder.

Kopiera och klipp in bilden i exempelvis ett Word-dokument. Kopiera bilden och mångfaldiga den på sidan. Skriv ut och limma fast lappen i modellen.
                            Senast redigerad av AM; 2021-01-08, 16:33.
                            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• uffe_46
                              • jul 2015
                              • 734

Ursprungligen postat av Michael
                              MITTÅT!
                              Från och med i eftermiddag (8 januari) är det tillåtet att märka sin drönare med operatörs-ID i form av QR-kod. Transportstyrelsen har uppdaterat sin text på hemsidan så att det nu står:

"Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. "

Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv...g-av-operator/
                              Men vad i höga he... vilka velpella, undrar vad de som skriver reglerna rökar på med, bar en massa flum, regler som har trätt ikraft ska var genomtänkta och klara.

Kommentar

Arbetssätt...