Försäkring?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dykarn
    • aug 2009
    • 164

Försäkring?

Hej
    Modellflyg är vara borttaget ur hem och drulle/allrisk försäkringen, iallafall hos länsförsäkringar, sedan i år och man är inte skyddad därigenom vid ev olycka.
    Ska man nyttja RCFF försäkring så är självrisken 9000kr.

Hur gör ni andra med försäkring? Tänker i första hand på skador på annans egendom.
    Finns det något man kan teckna som privatperson?
    Piper Cub va?
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Detta gäller väl den s k sakförsäkringen - alltså att du ev kunde för ersättning för din förstörda kärra. Vilket inte gått tidigare heller hos det LF som jag tillhör. Men ansvarsdelen har jag svårt att tro att man tagit bort men jag har som sagt inte sett nåt nytt meddelande ifrån LF om avtalsändringar. Kan ju dock ha missat detta så absolut inte säker.
    Roger

Kommentar

• Dykarn
      • aug 2009
      • 164

Även ansvarsförsäkringen är undantagen i kategorin modellflyg. Klicka på bilden för större version

Namn: 9EB549D4-5031-4303-97D8-F81142D3DA01.png
Visningar: 1
Storlek: 237,7 KB
ID: 514220
      Piper Cub va?

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

OK - intressant. Dock kan det vara olika villkor mellan LF i olika regioner - det har det redan tidigare varit så man får nog kolla med sitt regionala LF-bolag. Lyckligtvis har vi ju ansvars-täckning via de försäkringar vi har via RCFF eller SMFF.
        Roger

Kommentar

• Dykarn
          • aug 2009
          • 164

Ja precis, men den genom förbundet har en självrisk på 9000kr.
          Piper Cub va?

Kommentar

• Graff70
            • jul 2022
            • 127

SMFF har en självrisk på 4000....
            Vice ordförande SMFF 2025-2027

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 2032

När jag tittar på SMFFs hemsida är det försäkringsbrev som finns där daterat 2019 så det kan ju ha ändrats några gånger sedan dess. Enligt uppgift från IF, visserligen för ca ett år sedan, skall båda förbundens försäkringar vara likvärdiga. Kommer att kollas upp med IF.

MVH
              Kjell

Kommentar

• Graff70
                • jul 2022
                • 127

Känns som en oerhört stor självrisk på en försäkring som hittills inte utnyttjats i stor utsträckning.
                Om de höjt självrisken med 125% på tre år, då torde något allvarligt hänt.....
                Vice ordförande SMFF 2025-2027

Kommentar

• K-Å
                  • maj 2006
                  • 1184

Hej, kollade med LF Jämtland idag och våra flygetyg är numera klassade som luftfarkoster i villkoren som är lika över hela landet sedan 10 år tillbaka enligt LF Jämtland, vilket innebär: Allrisk eller om man så vill drulle gäller inte modellflyg gällande ansvarsdelen eller skada på luftfarkosten. Egna hems försäkringen gäller inte luftfarkoster dvs modellflygplanen, så vid brand eller stöld betalas ingen ersättning ut.

Det finns ett lite men om exempelvis en lös motor förstörs vid brand eller stjäls i hemmet så kan denna ersättas med totalt 10tkr vid tillfället så oavsett hur mycket som stjäls eller förstörs så är maxbeloppet 10tkr. Själva luftfarkosterna ersätts inte och ej heller under transport om bilen de transporteras kör i diket så modellflygplanen skadas eller förstörs. Om rc prylarna man har kan kopplas till RC bil och RC båt så kan man få ersättning, tex radio, batterier, servon etc.

Olycksfallsförsäkringen är inte undantagen i villkoren så om man har en sådan täcker den skador på sig själv om man skulle råka stoppa fingrarna i en propeller. Allt detta är en konsekvens av att modellflyg är likställt med drönare och våra redskap för hobby och rekreation har blivit klassade som luftfarkoster. Det råd jag fick av LF var att teckna en företagsförsäkring och denna kan täcka flygplanen vid stöld eller brand samt det fanns även möjlighet till försäkringsskydd vid olycka under utövning men dessa försäkringar kan bli kostbara beroende på värdet på modellflygplanen.

Styrelsen RCFF kommer att titta närmare på detta och försöka finna en bättre lösning så att försäkringsbolagen förstår att det vi håller på med är hobby och rekreation med ett bra trackrecord vad gäller skador och olyckor. Kolla gärna upp era egna försäkringar om det finns något av våra försäkringsbolag som fortfarande erbjuder försäkringsskydd för våra grejor, länsförsäkringar gör det i vart fall inte.
                  MVH Kjell-Åke Skoog
                  Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Dykarn
                    • aug 2009
                    • 164

Att modellflyg har klassats som drönare vet vi ju, men konsekvensen av det känns ju inte så bra. Drönar certifikat, märka modeller med OP id och en årlig kostnad till trs samt nu att inga försäkringar gäller!

Bra att förbundet tar tag i det Kjell och kollar upp möjligheterna.
                    kanske man ska flytta till SMFF annars för 5000kr lägre självrisk? Eller ha dubbelt medlemskap.
                    Piper Cub va?

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Dubbelt medlemskap är ju numera en väldigt billig lösning. Har i o f s haft detta i stort sett sedan RCFF bildades men numera är det ju avsevärt billigare än tidigare. För egen del är det väl främst för att gynna båda våra centrala organisationer.
                      Roger

Kommentar

• Dykarn
                        • aug 2009
                        • 164

Absolut. Men tror inte förbundens försäkring täcker vid tex brand eller annan olycka i hemmet där flygplanen går förlorade.
                        Det är ju ändå ett rätt stort värde i de modeller man flyger. För många år sedan fick jag vattenskada hemma i hobbyrummet, men då gick min hemförsäkring in och ersatte alla skadade flygplan utan konstigheter.

Nu är man helt utan skydd i detta fall.
                        Piper Cub va?

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Nåja. det problemet är knappast det största om man råkar ut för t ex brand eller vattenskada. Ansvarsdelen anser jag personligen är väldigt mycket viktigare.
                          Roger

Kommentar

• Dykarn
                            • aug 2009
                            • 164

Visst, men jag personligen uppskattar att ha mina prylar försäkrade, som jag alltid haft tidigare, om något händer hemma.
                            Piper Cub va?

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

Absolut - men just modellflygplanen är inte ett utslagskriterium när jag väljer försäkringsbolag.
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...