Kopiera ritningar enda sättet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1484

Enklast är ju att bara lägga ett karbonpapper under den befintliga ritningen och ett kartongpapper under ...och sedan rita.
    Då har man alla delarna på kartongpapper (jag brukar använda Kellogs flingpaket).

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

Lutar mot att test karbonpapper...

Men varför skulle man överföra det till kartong? Då kunde jag ju ha bett dem kopiera till kartong direkt tänker jag. :-D Jag fick sen veta att firman även kan föra över till plywood och balsa, samt även skära ut (men då kräver det förstås aningen mer arbete av dem). Doh!

Jag har ett annat bygge på gång som är lite som detta, egentligen... Bygger en Julius Perdana ATR 72 och då skriver man ut PDF-filerna på A4 (jag skrev ut på vanligt 80 grams kopierings/skrivarpapper), klistrar ihop arken (för att skarva de långa delarna), klipper/skär ut delarna, fäster dem med målartejp på plywood (och depron som man skär ut direkt med skalpell), ritar av och sågar ut. Lite samma. Papper går bra att följa med penna när man tejpat fast delarna och använder stållinjal för att trycka på (eller rita efter där det är rakt förstås). Så det är ju ett sätt jag är "van" med.
      Byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=149894

Nu tänkte jag klippa ut alla delar (inte efter linjerna) från kopian av ritningen och fästa dem på plywood/balsa med karbonpappret mellan och överföra det direkt till balsat/plywooden och sågar efter det, tänkte jag. Då slipper jag "finklippandet" av alla delar.

Men jag undrar om det är enklaste sättet... det var rätt enkelt att pussla alla utklippta "ATR-delar". Skillnaden är väl att finklippande tar tid för ena sättet och ritandet tar tid med andra sättet.

Man kan ju även "finklippa" ut alla delar, fästa alla delar på träflaken med små tejpbitar, sen direkt spraya på färg (kanske sätta nåt nät över för att hålla ner alla delar. Sen såga. Kan det funka? Då slipper man rita alla delar.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

En intressant fråga för mig som är gammal ritare och konstruktör.

Vi framställde nämligen alla originalritningar på delvis transparent ritfilm av polyester, I alla format från A4 till A0, nästan omöjlig att riva sönder. Vi använde äkta tuschpennor i olika diametrar. Alla pennor gav en specifik linjebredd, 0,11, 0,15, 0,20, 0,25, 0,35, 0,5 , 0,6 och så vidare. Väldigt svåra att sköta om och mycket dyrbara med sina rubinspetsar. Sedan ljuskopierade vi dem till papperskopior i en speciell maskin i en process som kallades "våtkopiering", och gav så kallade "blå-kopior". Ganska baltigt och förmodligen ohälsosamt.

Eftersom tuschpennorna hade en tendens att torka och bli värdelösa, men var väldigt dyra, köpte vi en miniatyr ultraljudstvätt, för att rengöra dem. Det fungerade faktiskt ganska bra.

En 0,11 tuschpenna med rubinspets, har inuti en liten vikt kopplad till en ytterst, ytterst tunn metalltråd, nästan som snabeln hos en mygga, så när man skakar försiktigt på pennan, så rensar tråden skrivröret från förtjockat tusch. Rubinen med hål i längst fram, det är den som man skriver med.

Ytterst känsliga.

En revolution, det var när vi började använda Cad-program och flatbädds-plotter.
        Roland hette den (Japan). Krånglade aldrig någonsin under många år. En stor attraktion för besökande kunder som skulle imponeras. (format A1, flatbädd) 0,1mm repeterbarhet.

Men den mer moderna fotostatkopieringen borde väl kunna fungera. Det finns fortfarande firmor som utför fotostatkopiering av stora ritningar.
        Senast redigerad av BJS; 2023-09-21, 21:44.

Kommentar

• BJS
          • mar 2018
          • 650

Man kan använda smörpapper och kalkera med en blyetspenna, linjal, passare och andra implement
          Senast redigerad av BJS; 2023-09-21, 21:48.

Kommentar

Arbetssätt...