Om respekt för en seriös hobby

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • colsson
    • maj 2006
    • 1165

Bosse...
    Hur många filmer om "fotbollstabbar", "Golfblunders" Rallykrascher osv...osv..osv.. finns det inte ute i videohyllorna och butikerna?
    Tror du att fotbollsklubbar och dyl blir lidande för det med?
    / Christian Olsson

Kommentar

• OlleP
      • aug 2006
      • 161

Jag har faktiskt inte uppfattat de flesta filmer på nätet som "kraschfilmer".
      En hel del kraschisar är ju också gjorda med glimten i ögat.
      På våran majbrasa finns det de som hävdar att utan balsaplan på toppen av brasan blir det ingen sommar.
      Och kraschpriser ska väl jämföras med dumstrut, en vänlig mobbning,.
      Säger jag som lyckades filma min klubbkompis Kemmpf när han satt sin skalaspit i backen(rakt ner bara flis kvar).

Men det är något helt annorlunda, den ska ut på nätet.
      Jag har fått så mycket beröm för min nybörjarflygning, efter sista berömmet slog jag bort landstället!

Det är en verklighet vi lever i.
      Skicka gärna ett tv-bolag hit så ska jag göra det offentligt. (pröjs naturligtvis)

Huvudsaken är att vi visar gott humör.
      Vad ska man annars göra, gråta?

Intala dig att "det här är kul" när du hämtar plastpåsen.
      Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

Kommentar

• Frippe
        • maj 2006
        • 226

Om jag säger att jag sysslar med modellflyg så får jag till 99% svaret.
        "aha, som i den där reklamfilmen. Får jag prova? visst men det är svårt...och sen krashar planet."

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Dah, när man börjar med denna hobby så är man lustigt nog nybörjare.

Har man tänkt efter noga innan man börjar så har man skaffat simulator
          och övat och byggt flyget väl och gjort steg för steg för att lära sig flyga.
          MEN det viktigaste av allt, inställningen till att jag ska ha roligt när jag
          skall flyga RC. Och en ANDRA sak att nämna är att jag även räknat med
          att krascha. För det gör man...

Nog om det... när man är ny, ensam eller flera, så är början en stor
          tröskel och på vägen över den så händer det en hel del. Vi är ett gäng
          på 6 pers som är nybörjare och vi har filmat och fotat. Vi har haft
          grymt roligt och lärt oss massor. Många har sett filmerna och tyckt
          att vi verkar ha skitkul. Vi har ställt in oss på att det kommer kosta i
          början. De som gnäller till och säger "mäh, är det inte dyrt att krascha
          så ofta?" ... nää det är det inte (dessutom ska man inte skaffa flyg
          om man använder sista sparpengarna för att köpa flyget). Det är givande
          och deppande. Man ger och man tar, man lär... och man lär. Man har
          roligt.

Det är som med skridskor på is. Man druttar omkull och slår sig. Där
          sållas folk. Antingen tål man pinan tills man klarar av det, eller så ger
          man upp direkt. Naturligt. Vi skrattar åt folk som gör bort sig.

Vissa köper en bil för att busköra... andra köper sin 50-talsjänkare
          och glider i 15km/h genom staden och bara njuter.

Om man visar hur fint flygen flyger och hur lätt det verkar vara och
          de aldrig kraschar... DÅ har man gett fel bild till den som ska börja
          med hobbyn. Jag säger vad flyget kostar komplett och så säger jag
          att man får räkna med att krascha. Inbilla er inget annat. Det är ingen
          investering.

Det jag däremot stör mig på är att folk inte vet vad RC-flyg handlar om.
          "jaså du leker med radiostyrda flyg du..." =)
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Christian
            • okt 2006
            • 92

När jag kommersialiserade mitt modellflygande genom Helifoto så var jag tvungen att tänka till på säkerheten för att Luftis skulle godkänna mig. Det var verkligen tankvärt och inget jag ångrar. Idag har jag både checklistor och vårdrutiner för kärrorna, vilket jag inte hade förr.

Trots det anser jag att det är trist att Bosse G måste vara så sabla präktig jämt och ständigt. Gör han aldrig fel själv? Den där reklamfilmen var bara för mycket och sen komma här och predika. Nä fy 17!
            /Christian

Kommentar

• Tobbe O
              • maj 2006
              • 1431

Hehe, vad är det man brukar säga..... man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus...

Tror att Bosse G sitter i det huset nu :badgrin:
              //Tobbe

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Hej!
                "1. Det är inte riktigt detsamma att visa i en reklamfilm att om man lämnar sändaren till en okunnig person så kraschar planet och att som det är nu är lägga ut krascher gjorda av i övrigt duktiga flygare på olika sajter och forum. "

Korrekt Bosse,det är inte riktigt samma sak..
                Den där reklamen gick inte ut på Youtube,den gick på våra reklamfinansierade kanaler på TV o är förmodligtvis den filmsnutt som har bidragit i särklass mest till nördstämpeln på vår hobby,det är bara o titta på hur modellflygaren framställs..
                Den stora skillnaden är att det är du som har gjort det o då finns det självklart förklaringar till att det inte alls är så..

"2. Om jag vetat hur Internet skulle utvecklas hade jag faktiskt aldrig medverkat i den där reklamfilmen."

Vad har internet med detta o göra?

Och att du inte har mediala intressen,jag tror att du säljer DVD filmer o kallar dig för Journalist..

Näe,det du skrev om oss som gör filmer o lägger ut dessa på nätet,t.e.x Hanke o jag tycker jag är riktigt lågt o utan ett uns av självkritik..
                Vi båda är jätteglada för den respons o de reaktioner vi har fått på våra rullar här o på annat håll o den största komplimangen jag har fått är diplomet o dess motivering med att vi har spridit glädje med våra alster..
                Jag har inte för avsikt att ta det hela på så stort allvar som du tycker att man ska ta denna hobby,för mig är det en lek o en avkoppling..
                O som detta är den för mig helt outstanding!

Och att bli inbjuden till träffar med motiveringen att man sprider glädje
                och att det betyder något är jättekul!

Så jag tror nog att vi kommer att fortsätta och filma våra flygningar och får jag bestämma så ska det förhoppningsvis framgå att allt är med glimten i ögat!
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Christer J
                  • maj 2006
                  • 353

Många you Tube filmer blir det, för att matcha den reklamsnutten.

Kommentar

• ssn
                    • maj 2006
                    • 796

Bosse G menar nog bara väl! Vi kan inte locka nybörjare att köpa in plan för 1500 kr bara för att slå sönder dom!

Med rätt hjälp så flyger dom mååånga timmar innan dom hitter marken lite plötsligt!
                    Vi vill ju flyga! Men ibland så könstrar det till sig! Jag har köpt olika radioappareter för att slippa elda upp resterna....

Kuligare att flyga än att mosa iaf....

Sosen.
                    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

Kommentar

• Tobbe O
                      • maj 2006
                      • 1431

Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den
                      //Tobbe

Kommentar

• Nexus
                        • maj 2006
                        • 744

hej hej

Jag fattar inte vad är ni vill skriva om här nu ???

ni har olika ämne om här nu av era Åsikter därför jag blev förvirra nu ni snacka där och här olika saken nu ???

MVH steve

:? :? :? :?
                        Excell 60 2 St
                        Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                        Concept SR
                        Modeltech Cap 21 2 st
                        Wonder 2 St
                        skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                        Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                        Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• airfoil
                          • dec 2006
                          • 12

Tror inte på att "gömma" krascher och inte visa dom. Alla modellflygare kraschar en eller annan modell. Det hör till utmaningarna om inte annat.

Att inte berätta om det för ev. intresserade är att föra dom bakom ljuset.
                          Bosse G skrev t.o.m. om det i sin Bok, Små Flygplan.... (som jag ännu rekommenderar nybörjare att gå till biblan och låna.)

Exempel: Jag har aldrig utfört en spin. Jag vågar inte. Jag kommer att krascha modellen. Men en gång kommer jag att våga. Om jag då parkerar kärran i backen så balsaflisorna ryker, då var utmaningen för stor.
                          Ska jag inte beätta om det för icke-modellflygare som vill prova? Jovisst ska jag det!

Men jag ska än mer berätta hur innerligt skönt det är att stå på modellflygfältet och smyga runt med en Park-Flyer en stilla sommarkväll, eller pirret i kroppen när jag inser att min seglare hittat en termikblåsa.

Jag berättar om de bortblåsta vardagsförtretligheterna, om njutningen att se något skapas med mina bara händer (och lite verktyg)

Och jag berättar om min ledsnad när en kär modell gått i backen, och vad jag gör för att föhindra det.

OCH - Jag berättar naturligtvis om min modellflygklubb, och den idyll vi lyckats skapa på flygfältet.

Kort sagt: Jag berättar om HELA modellflyget. För den som vill lyssna.
                          "If it looks allright, it flies allright!"

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                            • 2015

Ursprungligen postat av Tobbe O
                            Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den
                            Säg inte det - denna tråden är läst över 750 gånger på en dag och över 25 har skrivit om dur trevligt och fint det är med modellflyg.
                            Kan man få ett bättre inlägg som diskuterar vår fina hobby?

Meddelande om en nerbrunnen klubbstuga som ju inte på långa vägar är lika positivt som denna tråden har på samma tid lästs över 900 gånger men inte fått fler svar - så visst vill vi alla gotta oss i elände.

Och inte ett ord om något av detta på SMFFs hemsida .......

Och nu får vi måla våra plan blågula och ut och flyga.

/Patrik

Kommentar

• OlleP
                              • aug 2006
                              • 161

Ursprungligen postat av pgrts
                              Ursprungligen postat av Tobbe O
                              Säg inte det - denna tråden är läst över 750 gånger på en dag och över 25 har skrivit om dur trevligt och fint det är med modellflyg.
                              Kan man få ett bättre inlägg som diskuterar vår fina hobby?

Meddelande om en nerbrunnen klubbstuga som ju inte på långa vägar är lika positivt som denna tråden har på samma tid lästs över 900 gånger men inte fått fler svar - så visst vill vi alla gotta oss i elände.

Och inte ett ord om något av detta på SMFFs hemsida .......

Och nu får vi måla våra plan blågula och ut och flyga.

/Patrik
                              Mycket klarsynt!
                              Jag tycker du ska ta jobb på aftonbladet :lol:
                              Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                                • 2015

Ursprungligen postat av OlleP
                                Jag tycker du ska ta jobb på aftonbladet :lol:
                                Man ska tydligen akta sig för att göra dumma inlägg.
                                Jag erkänner att jag inte var bäst i klassen på svenskalektionerna, men att bli förknippad med Avigbladet är väl en större utskällning än den B.G. har fått här?
                                :(
                                /P@rik

Kommentar

Arbetssätt...