Om respekt för en seriös hobby

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Vad är det för reklamfilm ni pratar om egentligen? Minns ej om jag
    sett den...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

/\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Bosse G
        • aug 2006
        • 70

Sakfrågan försvinner som vanligt

Jaha, jag trodde att det skulle gå att diskutera en tyvärr internationell företeelse som finns NU, huvudsakligen knuten till Internet. Det jag främst hade i åtanke var faktiskt B52-kraschfilmerna som tycks ha oändligt liv och som dyker upp om och om igen på olika ställen.

De flesta som gjort inlägg (varav nästan ingen sätter ut sitt verkliga namn) har begravt sig i något som var aktuellt för tiotalet år sedan och inte hade med Internet att göra.

Rent upplysningsvis slutade jag med träskor och skägg år 1975.... Den som skrev det inlägget måste vara kvar i den tidsåldern.

Jag har heller inte en tanke på att vara med i nuvarande Lattjo Lajban. Med VMFK:s ungdomar så har vi redan varit med där för ett par år sedan i ett mycket bra och sakligt propagandaprogram för modellflyg. Ska bli intressant att se hur det nya inslaget ser ut.

Jo, jag tycker att jag kan kalla mig journalist utan att skämmas efter tusentalet artiklar om modellflyg sedan 1972, fem böcker om modellflyg och massor av filmproduktion på VHS och DVD. Jag har dessutom skrivit tusentalet artiklar i dagspress om helt annat än flyg.

Det går naturligtvis inte att diskutera något som nu är aktuellt när inläggen skadeglatt begraver sig i något som är passé sedan länge i en annan medieverklighet. Därför tycker jag vi avslutar den här tråden nu och går ut och flyger istället. Det tänker jag göra.

Bosse Gårdstad

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Bosse,du behöver bara klicka på "profil" som står i varje insändare/inlägg
          så står namnet på den som har skrivit inläggen,mycket få som är anonyma här..
          Och det var faktiskt du själv som sa att du inte har några mediala intressen men att vara journalist är väl det?
          Och om jag inte minns helt fel så frågade du själv efter en krasch-film på forum i fjol som du ville ha för att titta på från Barkaby..
          Det är ingen här som tar ifrån dig allt det goda du gör /har gjort för modellflyget över åren MEN det betyder väl inte att alla ska hålla med dig om det du skriver?
          Här tycker jag(o andra med mig) att du inte har direkt torrt på fötterna
          när du ondgör dig över kraschfilmer o då får man nog räkna med svar..
          Eller?
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• PeterPilot
            • maj 2006
            • 32

Jag tolkar Bosses inlägg som en oro över vad som händer inom modellflyget. När man ser vissa filmer undrar man vad folk håller på med egentligen. Ett klart exempel på omdömeslöshet är en film från detta forum där flyg sker utan något som helst säkerhetstänk (det hela slutar i en krash mkt nära en person i 'depån', ni vet säkert vilken film jag talar om). Tyvärr applåderades det en hel del och det var ju få som uttryckte någon oro för hur det hela ska sluta för dessa grabbar, eller dess eventuella åskådare. Är det här någon ny trend kanske?
            Efter att själv ha varit med om en incident som höll på att skada en medflygare, som berodde just på att vi inte följde reglerna, så är jag helt på det klara med nödvändigheten av säkerhet när man flyger.
            Att man krashar plan kan ju hända lite då och då men med vettiga säkerhetsregler så minimeras riskerna för personskador. Och det är väl det som är det viktiga, eller hur?

Peter Åsard

Kommentar

• EPG
              • jul 2006
              • 325

Är det inte fler än jag som börjar tröttna på alla 3D, hovrings och inomhusfilmer?
              Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

Kommentar

• Marcus72
                • maj 2007
                • 180

Nop... mer bra 3D flyg
                Man väljer ju själv vad man vill se.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Hej BeFaster och alla andra,
                  Vårt mest produktiva filmteam - Bokis & Hanke - kan dock inte beskyllas för att ha fallit i inomhus, 3D + hovrings-fällan vilket jag uppskattar.
                  Där gäller mest Warbirds och lite andra skalakärror med lite uppblandning med Calmato Sports och andra "tuffa" kärror..
                  Men som Marcus sa - man väljer ju själv...
                  Kör hårt B&H - vi ser alltid fram emot era nya produktioner !
                  Hälsningar
                  Roger

Kommentar

• ssn
                    • maj 2006
                    • 796

Ngn som sa "foopöll"?

Danmark vs Sverige? :badgrin: Int slöss vi än pajjkar! Mer än verbalt menar jag....

Sosisen som varit vakt på "foppöll" (innerplan)
                    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Man väljer ju själv vad man vill titta på. Jag tycker personligen det finns lika många (om inte fler) "riktiga" flygfilmer som krashfilmer på modellplan.

En annan sak är ju att man måste titta på varför personen som gjort filmen på sitt kvaddade plan laggt upp den, som bosse skrev "Ta reda på varför du kraschar, prata med kompisarna om det,"

I denna nya internetvärld snackas det ofta mellan kompisar inte bara i verkligeheten utan även här på nätet. Jag har själv laggt ut en film på min zlin 50 som jag byggde i 2 år. Kostade en jävla massa för mycket pengar samt krashade på 5'e flygningen. Tror aldrig jag har varit så less på denna hobby som då. Men jag la ut den filmen för att kunna få prata med mina vänner här över nätet. Och att prata om saker är som bekant bra vilket gjorde att jag fick upp intresset för hobbyn ganska fort.

Sen är det väll frågan om en film som visar ett flygplan som hovrar i 5 minuter, flyger runt å svänger lite ala "söndagsflygare" eller krashar 10 sekunder efter start är bäst reklam för denna hobby?
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Gårdö
                        • maj 2006
                        • 112

Hur i H-e har ni mage att dissa Bosse?!?! Är det någon som gjort mycket för modellflyget genom åren så är det väl han? Han borde fasen ha Modellflygsveriges förtjänsttecken i blågult band. Visst, Lajban är ful som stryk och det finns säkert tusen grejer att klaga på, men gör det bättre själv då!
                        Hur många timmar tror ni att han har lagt genom åren för att underlätta för oss andra modellflygare?
                        I mitt hobbyrum hänger i alla fall Bosses porträtt till höger om Kungens.

Bosse, tack för all input och kunskap som du med glädje delat med dig genom åren!

Respekt!

:up:
                        Mvh

Peter Gårdö

~ Ingen kommer ihåg en fegis ~

Kommentar

• AM
                          Debattglad entusiast

• maj 2006
                          • 3464

Jag håller med dig Gårdö. Bosse har fått ett fint diplom av RCFF för mångåriga insatser för modellflyget i Sverige. Det är han väl värd. Men det känns som om det är en annan debatt som pågår på denna tråden.

Mvh
                          Ove
                          Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• DrHanke
                            • maj 2006
                            • 5249

Bosse har gjort och gör fortfarande massor för modellflyget, även ungdomsverksamheten som är minskt lika viktigt vi har heller aldrig nedvärderat detta!

Vad reaktionerna är att man kan inte beklaga sig för att det läggs ut filmer med modellflyg krasher och dito när man kommersiellt spelat in reklam film som "pumpades" var 40min i tv3, tv4, kanal 5 i två veckor och sedan skylla på att cititat från början av tråden:
                            "2. Om jag vetat hur Internet skulle utvecklas hade jag faktiskt aldrig medverkat i den där reklamfilmen. "

Det du gjort bosse e precis lika korkat som när du försökte få fullskala flyget i vallentuna nersvärtat genom liknande inlägg i lokaltidningen, bla annat klagades det på ljud å buller...

Alltså gammla tankesätt går inte hem, vi är på 2000 talet och ny generation av internet människor växer upp, man sitter inte i klubbstugan å ljuger längre, man är på forum, skickar video med mobilen osv.. det är bara å stänga av eller acceptera att så är det. Se hur media beter sig, så fort något händer e kamerorna upp i nyllet på en, att folk sedan var oskyldiga? Fick de någon ursäkt? Oftast inte... Så här är det i 2000 talet, tyvärr men inse fakta...
                            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• wesse
                              • maj 2007
                              • 5864

flyga är roligt

vågar inte komentera alltid är det någon som får ont i tån så nu flyger vi vidare..

tjohopp

mvh wesse en dag i taget

:love: Get high with hovering
                              not drugs :love:

Kommentar

• PeterPilot
                                • maj 2006
                                • 32

Word Gårdö!
                                Maken till personangrepp får man leta efter. Känns som takhöjden i detta forum krymper för varje dag.

Kommentar

Arbetssätt...