Anonymitet på sajten.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glawe
    • feb 2007
    • 2126

Ursprungligen postat av Brauer
    Jag ställer mig som sagt också skeptisk till detta. Dessutom anser jag att ett forum av den här storleken helt enkelt ska ha en admin som kan systemet på kodnivå och kan anpassa det efter behov. Nu vet jag inte var nivån ligger på våra administratörer här, men problemen som ni beskriver är helt klart lösbara med tekniska verktyg.
    Jag tror att dessa krav på besökarna kommer att tvinga en del ur forumet. Även om det kan kännas som en enkel lösning att kräva folks uppgifter, så måste man tänka på rötterna, varför detta forumet uppstod.
    Nivån på mig som driver det ?

Jag vet inte hur man skall definiera det, men i mitt yrkesliv jag är inne på mitt 11:e år som programerare och sedan knappt ett år tillbaka håller jag på med en helt ny site som skall ersätta denna. Det som har kommmit vägen dock är bl.a ett barn och lite annat.

Kommentar

• Brauer
      • jun 2006
      • 316

Jag var inte ute efter att kränka din lämplighet, jag bara menar att det är en förutsättning.
      Problemet som du beskriver gäller ju de som är rcff-medlemmar. Mao, om jag inte är rcffmedlem och enbart forummedlem är det ju enkelt att ställa upp kravet om adressuppgifter så att det enbart berör de som lämnar försäkran, eller hur? Jag förstår att ni behöver uppgifter på de som ni ska administrera, men forummedlemar som bara använder forumet behöver ju nödvändigtvis inte falla inom ramen för det kravet.

Kommentar

• Glawe
        • feb 2007
        • 2126

Håller med dig Brauer, men att sätta profilfält som mandarory vid registrering är tyvärr enda sättet att komma runt det. Även om det tydligt står vilken information som skall finnas med vid registreringen/betalningen så fungerar det inte.

Kommentar

• Brauer
          • jun 2006
          • 316

Lite fieldform validation borde väl sätta stopp för att lämna försäkran utan att fyllt i era krav?

Enkel pseduokod:

Om vill lämna försäkran{
          kräv vissa fält
          } annars {
          låt bli
          }

:lol:

Alternativet skulle ju vara att använda script som visar och kräver fälten först då du bockar för försäkran.

Kommentar

• Glawe
            • feb 2007
            • 2126

Hur hanterar du dom som inte klickar i försäkran (vilket är majoriteten) ?

Hur hanterar du dom som bara skriver sin kontaktinformation på sin betalning, men som utelämnat sitt medlemsnr och har en tom profil ?

Det är sådana problem kassörerna boxas med idag.

Kommentar

• Brauer
              • jun 2006
              • 316

Hade inte det kunnat lösas genom att du inte hur som helst kan betala in. Alltså, att du begär ett löpnummer från siten som du skall ange i din betalning. Lite som ett ordernummer. På så sätt får ni åtminstone en koppling till vilken profil som begär medlemskap.
              När en person utför "ordern" kan du direkt leta i databasen och se om det finns kontaktuppgifter. Utan dem får du inget löpnr, och då "kan" du inte betala.

Kommentar

• Glawe
                • feb 2007
                • 2126

Det är det som medlemsid't är till för idag.
                Men som sagt, det är inte bara och endast vi vill ha kompletta profiler. Den nya siten är ju inte klar och vi tar naturligtvis åt oss kritik och lovar att diskutera igenom det.

Kommentar

• Brauer
                  • jun 2006
                  • 316

Du har fått ett PM :p

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6809

Kanske begränsa forumet?

Moderatorer och Admins kommer åt ALLT + den forumdel där
                    moderatorer och admins kan diskutera med varandra (så har
                    vi på Motorportalen och det är en mycket bra del av forumet.
                    Där har vi diskussioner rörande problem, To-Do-lista, osv osv.

Kan ni månne ha så att när man registerar sig välja vilken typ
                    av användare man är? Gäst-aktig samt "seriösa" (kanske aktiva
                    betalande RCFF-medlemmar endast). I första fallet behöver man inte
                    regga namn och sådant utan är bara in för att skriva i nybörjarforum
                    eller gästforum osv... begränsat helt enkelt. Den som reggar sig
                    fullt ut med namn, ort osv, så har tillgång till hela forumet, utom
                    moderator-admin-forum-delen.

Loggar man inte in så ser man bara gäst-delen så att säga.
                    Och man måste logga in för att se användarnas personuppgifter.

Bara en tanke.
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kenneth67
                      • jun 2007
                      • 2545

php bb2 är ett jätte bra verktyg samt väldigt lätt administrerat sådant .. så att lägga in begränsningar i tillgången samt reglera grupper samt tillhörighet är väldigt enkelt .. sedan är det lite olyckligt att du som användare kan se i princip alla uppgifter på en annan medlem den delen måste gå att "blockera" så att endast admin moderator kan se den .. kan exempel vis tala om att en person här på forumet ringde min mobil efter att ha luskat reda på nr via mina uppgifter ... nu gjorde inte det något men ändå ...
                      en begränsning i åtkomsten av forum delar beroende på om man "bara" är forum medlem eller faktiskt är rcff medlem vore en bra lösning kanske begränsa möjligheten att posta i vissa delar men lämna öppet för läsning !??? vilket iofs inte hindrar att en tråd öppnas i FEL del av forumet ,, men då ju den användare uppenbarligen missbrukat sitt medlemskap i forumet och bör således omedelbart avstängas från dettta ex antal dagar/veckor återupprepning medför att kontot raderas samt att ip loggas med mac addr för total stopp att ens besöka ??? sköt eller bli bannad!??

Kommentar

• Glawe
                        • feb 2007
                        • 2126

Är ni alla nöjda om ni måste fylla i er profil, MEN har möjligheten att dölja den ?

Kommentar

• kenneth67
                          • jun 2007
                          • 2545

det är uppenbarligen så att många inte vill ståta med address å dylikt offentligt edt räcker väl med att förbundet kommer åt de uppgifterna !`` vill man skylta med nått kan man väl göra det i sin signatur ?? dessa nya medlemmar som bara dyker upp vid vissa diskusitioner vore ju bra å slippa om dom nu inte fyller på med korekta uppgifter ?

Kommentar

• loop
                            • maj 2006
                            • 328

Varför skall ni ha uppgifter på den som bara är forum medlem?

Kommentar

• Wulfman
                              • jan 2007
                              • 478

Klart man skall ha sitt namn och vilken ort man bor.

Det är i mina ögon "Netikett" och en självklarhet (förutsättning) för att man skall kunna ta del och kunna skriva i detta "eminenta" forum. Sen kan man ju dölja postadressen och andra uppgifter, dem kan jag förstå att man inte vill skylta med.

Är själv med i många olika forum och mig veterligen har aldrig denna debatt uppstått, just för att det är en "självklarhet".

Vill man vara anonym är det jätteenkelt då behöver man ju inte logga in.

ps. satt och tittade runt på Svenskt Modellflyg och på 5 min lyckades jag inte hitta en enda anonym skribent.

Kommentar

• kenneth67
                                • jun 2007
                                • 2545

debatten har väl uppkommit just pga dessa "spökskrivare" typ vera anka mfl som gör vad som står ideras makt för att "sabotera" samt misskreditera och driva upp nivån till icke acceptabel i vissa diskussitioner....

Kommentar

Arbetssätt...