RCFF:s försäkring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast

• maj 2006
    • 3464

Jag tycker inte jag kan tillföra mycket mer i diskussionen.

Använd omdöme - är du osäker på om en fotbollsplan är bra för en parkflyer, så fråga en kamrat. Att "godkänna" fält och platser runtom i landet för inte frågan om försäkringen gäller eller ej en millimeter närmare sin lösning. Då om något målar man ju in sig i ett hörn.
    Sunt förnuft håller - och det ska mycket till att bevisa att man inte använt just sunt förnuft. Försäkringbolaget får betala, men som resultat kan försäkringsbolaget kanske omvärdera risken och kanske höja eller stoppa försäkringen.

Vi har vid ett flertal tillfällen frågat försäkringsbolaget och fått samma svar varje gång. Försäkringen täcker medlemmar i RCFF - utan snack om att säkerhetsreglerna ska följas etc.

Jag tycker det är att spilla tid på att forska djupare i frågan. Vi är flera som fått svar från försäkringsbolaget. Behövs det en jurist för att ytterligare ge ett svar på ett tänkt scenario? Då blir ju svaret endast för det unika scenariot.

Det finns inte två olyckor som är likadana - inte en som man slår sig två gånger på samma tumme med en hammare. Så varje enskilt fall bedöms utifrån just det scenariot.

Skulle olyckan vara framme så görs - i extrema fall - en bedömning om grov oaktsamhet var orsaken till olyckan. Det är ungefär samma sak som att inte ge en styrelse ansvarsfrihet. Det ska finnas mycket stora och uppenbara brister för att det ska hålla juridiskt.
    Ett flygbolags försäkring faller ut till passagerarnas efterlevande även om det var piloterna som med flit flög in i en bergvägg...

Men visst, det finns anledning att se över våra säkerhetsregler.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Brauer
      • jun 2006
      • 316

Det handlade ju om villkoret att följa reglerna, och att dessa regler var tvetydiga och olyckligt formulerade.
      Men säger du att det är frid och fröjd att fortsätta flyga på en tom fotbollsplan när ingen cyklar förbi så litar jag på det. Och personligen tycker jag ju också att det ska fungera. Men lik förb*nnat är cykelvägen där, och det gillar inte era regler

Förhoppningsvis får vi aldrig reda på om försäkringen funkar eller inte.
      Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
      Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
      Funtana - Axi 2808/20
      Trex 450XL
      + en del hyllvärmare

Kommentar

• kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

skall man följa säkerhets reglerna slaviskt så skall man väl inte ens ta med sig planet då ju möjligheten till en olycka finns redan från början
        smff säkerhets regler är inte så hemskt olika i formulering heller sunt förnuft måste ju råda i alla lägen !
        en 2 meters kärra på 5 kilo tar man väl inte med sig till utkanten av byn å flyger på fotbollsplanen om man har sunt förnuft? medans man kanske kan tänka sig att flyga sin lilla depron kärra på 150 gram på sin egen tomt ! måla fan på väggen kan vi alla möjligheterna till en olucka finns alltid oavsett vilka säkerhets regler vi har.
        det är farligt att skita för holken kan ju spricka skämt å sido hur å vad försäkringen gäller lär vi inte få reda på förrens den dagen det inträffar en olycka så använd sunt förnuft så kanske den olyckan inte blir så alvarlig !
        bara mina tankar ...
        mvh
        kenneth i åsarp
        FM extra 300s 60size
        black horse extra 300s 46 size asp46
        giles 202 3d CRRC40i bensin ..
        p51 pylon (modeltech) TT36pro
        V-MAR cap 231 ex asp120
        jamara corsair os90fs
        ultimate elite series .40 ST51rc
        Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• lassebetong
          • mar 2007
          • 1255

Ursprungligen postat av AM

Vi har vid ett flertal tillfällen frågat försäkringsbolaget och fått samma svar varje gång. Försäkringen täcker medlemmar i RCFF - utan snack om att säkerhetsreglerna ska följas etc.
          Mvh
          Ove
          Det var det svaret som jag ville ha, tack Ove.

Ursprungligen postat av McRegor
          Hej igen,
          Sorry för att jag drog igång "cirkusen" - det var faktiskt inte meningen.
          Men nu säger ju Ove att försäkringen inte är kopplad till RCFFs Säkerhetsregler - det är bra.
          Tycker inte du skall be om ursäkt, det var tydligen ett ämne som berör oss alla.
          Jag tycker att det är viktigt att känna den tryggheten när man flyger och nu fick vi ju svaret som du efterfrågade.
          Nu skall vi ju ändå följa de uppsatta reglerna så inget skall ju i praktiken kunna hända, om man tänker till lite innan varje flygning.
          Men det känns tryggare att veta att vi så att säga inte förser motparten med extra amunition.

Mvh Lasse
          //Lasse

Kommentar

• plutoorjan
            • feb 2007
            • 127

nejdå..

Ursprungligen postat av McRegor
            Tack för den kängan, Örjan !
            Frågan är på intet sätt illa menad utan den avser om försäkringsvillkoren är relaterade till RCFFs Säkerhetsregler på något sätt. Svårare än så är den inte. Skulle så vara fallet så är det min uppfattning att regelverket skulle "mjukas upp" lite för att inte riskera sätta en enskild medlem i en ohållbar situation. Finns det ingen som helst koppling till Säkerhetsreglerna så är det jättebra - bara vi får veta det.
            Förstår faktiskt inte din upprördhet - jag ser inget fel i att man vill veta vilken "produkt" man köper oavsett om man köper från RCFF eller SMFF...
            Hälsningar
            Roger
            Nejdå, jag är absoult inte upprörd och jag vet av erfarenhet att du är en vettig person med båda fötterna på jorden.
            Det jag upplevde som tröttsamt var egentligen inte din sakfråga, utan mer "gäller/gäller inte"-resonemanget som följer efter ditt första inlägg.

Faktum kvarstår att det är en så gott som omöjlig fråga att besvara.
            Det bedöms helt och hållet från fall till fall, och det ska väldigt mycket till för att försäkringsbolaget ska neka ersättning. Jag har varit inblandad i ett stort antal försäkringsärenden i mitt jobb och min erfarenhet är att f-bolagen faktiskt är ganska humana. Om du har "rent mjöl i påsen" och har uppträtt på ett korrekt sätt för att göra vad du kan för att undvika en olycka så är det normalt sett inga problem. Om du flyger en 5kg 2meters-kärra på en fotbollsplan som ofta har bebyggelse bredvid etc., så har du "de facto" brustit i omdömmet, men troligtvis så skulle det inte bli några problem iallfall, då sådana regler är luddiga och kan tolkas på olika sätt, beroende på hur man vinklar dom etc.

Att försäkringsbolagen skulle utnyttja varje kryphål i världen för att slippa betala ut ersättning är en myt! Så fungerar det inte i praktiken.

Hoppas iallfall att vi slipper uppleva en rättstvist ang detta.
            Flyg hårt och mjukt!
            \Ö.
            Spektrum DX7
            Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
            AXN Floater
            Sky Raider Mk1
            Seagull Spacewalker 2

Kör även bil och båt när vädret tillåter:
            * HPI Savage ATV *
            * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
            * HPI Brama *
            Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

Kommentar

• wolw
              • dec 2006
              • 23

Ursprungligen postat av AM
              Försäkringen gäller inte bara i hela Norden - den gäller i hela världen. Du ska bara informera RCFF:s styrelse innan du åker iväg så att vi är briefade om var, när och hur du ska flyga ute i världen.

Som sagt - uppfyller Du RCFF:s Säkerhetskrav - där man ska flyga med gott omdöme gäller naturligtvis försäkringen.

Mvh
              Ove
              Det är ju helt strålande PDT_Armataz_02_43

Då jag flyger i en park (modell sketstor) hos syrran i England.
              Hörde med kollegor på www.rcmf.co.uk och med svågern (polis) om det skulle vara några problem, vilket det inte var om man hade lämplig försäkring.

Peter
              - Growing old is mandatory, Growing up is optional -

Kommentar

Arbetssätt...