Dremel-kopia?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wesse
    • maj 2007
    • 5864

detta har jag oxå råkat ut för:banghead:

jag skar bort lite klädsel på över och undersida sen sågade jag två spår med en japansåg och sedan va det bara att tillverka en ny lite bredare list som fyllde den uppsågade spalten...lim och lite ny klädsel på stället och vipps är det klart igen...Yehhhh

Kommentar

• Danneman
      • sep 2008
      • 95

Ett alternativ är ju att ta upp en ny slits framför alternativt bakom å limma en ny balk intill den gamla...

Kommentar

• poodi
        • maj 2009
        • 56

Jaa...håhå. Då är de väl bara att börja snitta upp då..:(

Kommentar

• roggie_49
          • sep 2009
          • 230

Ursprungligen postat av poodi
          Jaa...håhå. Då är de väl bara att börja snitta upp då..:(
          jäpp, har fått göra samma sak ett antal ggr, lätt när man väl kommer igång..
          Rogge the electrical engineering baboon.

Kommentar

• poodi
            • maj 2009
            • 56

Nu var det ju lättare sagt än gjort, att limma ihop den här vingen.
            Skar upp den idag, och märkte att det inte går att se var fanerlisten slutar. Snittade upp en bra bit tills jag fattade att det inte gick att se.
            Har någon nån bra lösning på hur jag nu skall gå tillväga eller ska jag ta upp ett snitt bredvid fanerlisten och limma en ny list bredvid gamla listen? (se bild)

mvh. Sami
            Bifogade filer

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Hej,
              Skulle bli förvånad om det inte borde räcka att du t ex borrar in 5 cm på vardera vingen mitt i den befintliga balken (=så långt borren når) och sätter in t ex en passande bit pianotråd (t ex 5 mm) eller kanske en kolfiberstav. Du måste ha precision i hålen (passningen mellan vinghalvorna så att hålet blir på exakt rätt ställe på båda halvorna). Limma sen ihop vinghalvorna med epoxilim inkl din förstärkningsstav. Sen skär du försiktigt bort ett par cm av klädsel på båda sidor av skarven och lägger på en glasfiberremsa runt om som du sätter fast med t ex en aning utspätt vitlim. Ännu enklare - men troligen tillräckligt - är att strunta i tråd/rörförstärkningen och nöja dig med att epoxilimma skarven samt lägga på glasfiberförstärkning - kanske lite bredare i detta fall och kanske också ett extra varv runt vingen för att få ett stabilare förband.
              Hälsningar
              Roger

Kommentar

• poodi
                • maj 2009
                • 56

Ursprungligen postat av McRegor
                Hej,
                Skulle bli förvånad om det inte borde räcka att du t ex borrar in 5 cm på vardera vingen mitt i den befintliga balken (=så långt borren når) och sätter in t ex en passande bit pianotråd (t ex 5 mm) eller kanske en kolfiberstav. Du måste ha precision i hålen (passningen mellan vinghalvorna så att hålet blir på exakt rätt ställe på båda halvorna). Limma sen ihop vinghalvorna med epoxilim inkl din förstärkningsstav. Sen skär du försiktigt bort ett par cm av klädsel på båda sidor av skarven och lägger på en glasfiberremsa runt om som du sätter fast med t ex en aning utspätt vitlim. Ännu enklare - men troligen tillräckligt - är att strunta i tråd/rörförstärkningen och nöja dig med att epoxilimma skarven samt lägga på glasfiberförstärkning - kanske lite bredare i detta fall och kanske också ett extra varv runt vingen för att få ett stabilare förband.
                Hälsningar
                Roger
                Tack för tipset!! Dett finns ännu hopp för denna fågel :sarcastic: blir det faktiskt bra med bara vanligt vitlim på glasfiberväven? Vore det inte bättre med epoxy?

Byggtråd btw: http://www.motorportalen.net/phpbb/v...hp?f=35&t=7040

hälsningar
                Sami

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Hej,
                  Inte ger vitlimmet upp om du lägger det på träunderlag. Jag använde alltid vitlim för att fästa glasfiberväven när jag limmade ihop balsaplankade vinghalvor på motsvarande sätt. Men känns det bättre med epoxi så kan du givetvis använda det istället. Men det blir lite svårare att få plastfilmen att sitta på hård epoxi sen jämfört med på vitlimmet (antar att du vill klä över skarven med plastfilm).
                  Hälsningar
                  Roger

Kommentar

Arbetssätt...