ladda 2 accar samtidigt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marell01
    • maj 2007
    • 831

Sv: ladda 2 accar samtidigt?

Jag började en gång i tiden att serieladda men slutade då det oftast tog längre tid än att ladda accarna separat. Detta då laddaren skall balansera ut alla celler om dem inte är 100% från start. Nu för tiden parallell-laddar jag allt. Inga svullna celler eller pack som pajat. Köpte en ladd-platta på hobbyking!

Hej finns mer info

About parallel charging of Lixx / PB packs.

Skickatfrån min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
      • 929

Hej Vänner!
      Vänner !
      När vi nu är inne på två accar osv så har jag en fråga. Om min motor behöver 4celler och 4000 mAh, kan jag utan problem parallellkoppla t ex två 4-cells accar på 3000 mAh utan att skada accar och annat fa..tyg. Jag har några 3000 accar i lager och vill gärna använda dem. Jag tänkte ladda dem var för sig. Några tips kanske?

Kay krut Nu också båtåkare.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Hej
        Det beror på. Om de har ungefär lika laddning går det utmärkt.
        Exempel mina Nanotech 3000mAh 4S Ri=3mOhm/Cell=12mOhm discharge=45C max charge=8C.

Max Charge Rating C * Capacity * (Ri1+Ri2) är max spänningsskillnad du får ha mellan ackarna. I detta fall 8*3*(0,012+0,012)=0,57V.

mvh //Fredrik
        fredrik

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
          • 929

Tack för ditt svar Freddan.
          Då borde jag kunna använda mina alldeles nya och oanvända Turnigy 3300 4s 30c. Jag har kollat runt lite på olika webbsidor och det lär ju gå att parallelladda accarna. Och då borde det ju också gå att "parallellurladda" och på så sätt höja strömreserven men med bibehållen spänningen. Båtmotorn ska ha 4 celler på ca 4-5 A och drar runt 50 A. Accarna kommer jag bara att använda tillsammans så dom lär ju bli ungefär på samma nivå.

Kay krut

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Jajamensan det går bra att flyga eller båta med två parallella batterier. Jag har ett plan jag flyger med 2P 3S2200mAh 45C 220 grams batterier eller 1 3S3300mAh 310 gram + omboardkamera 120 gram. Att jag väljer 2 batterier eller 1 batteri + kamera är då för att undvika bakvikt.
            Du får dubbla motortiden med dubbla batterier, jag får dubbla motortiden och nästan dubbla flygtiden.
            fredrik

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Dubbla flygtiden med två batterier ? så är det väl ändå inte riktigt. flygtiden blir betydligt längre men inte dubbelt pga vikten.

din förklaring med 2st 2200 eller 1st 3300 säger ju egentligen inte så mycket om 1 eller två accar gör den dubbla flygtiden ?

jag är sängliggande med kraftig förkylning och lite trög så nu får du nog förklara lite för mig.
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                • 929

Tjosan på er!

Jo, jag förstår precis vad Freddan menar och det köper jag helt. Jag ska ha accarna till tantens Aquarama som jag bygger just nu. Det finns några bilder på båtsidan för den nyfikne. Anledningen till min fråga är att jag har några alldeles nya 3- cells accar, med samma Ah-styrka, men även några 4-cells, som bara ligger och väntar på att få jobba. Om jag kan använda dem till hennes båt så ger det ju betydligt längre körtid med två parallellkopplade accar på 3300 mAh än med en av samma värde. Om det sedan blir dubbel körtid eller bara betydligt längre så är det fullt tillräckligt. Ska hon sedan agera som räddningsbåt åt oss gubbar när vi soppatorskar, ja då kan extra körtid vara bra. Accarna ska bara användas till denna båt så det ska nog inte vara svårt att komma ihåg laddningsförfarandet. Min fråga har fått ett bra och uttömmande svar så nu är det bara att köra.

Jag tackar.

Kay krut

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                  Dubbla flygtiden med två batterier ? så är det väl ändå inte riktigt. flygtiden blir betydligt längre men inte dubbelt pga vikten.

din förklaring med 2st 2200 eller 1st 3300 säger ju egentligen inte så mycket om 1 eller två accar gör den dubbla flygtiden ?

jag är sängliggande med kraftig förkylning och lite trög så nu får du nog förklara lite för mig.
                  Jag skrev NÄSTAN dubbla flygtiden. Det är ett segelplan som behöver vikt där framme.
                  fredrik

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Tycker det är en balansgång med vikt / acc , upp till en viss gräns gör det stor skillnad (närmare dubbla flygtiden ) sen tar vikten ut det hela och ökar inte längre flygtiden.
                    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                    |FPV STUFF|
                    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                    | DJI Inspire 1 |
                    |TERMIK OCH HANG |
                    |
                    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                    |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

Arbetssätt...