Hur länge ska lipos funka ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lassekar
    • dec 2012
    • 279

Ursprungligen postat av jocke1963
    Precis, du kanske bör investera i en sånhär oxå: http://www.mscomposit.com/lipoly-equ...html?preview=1

Eller sälja den du just köpt och köpa en med inbyggd balansering...? :concern:
    Hej Jocke1963!

Vill Tacka dig för tipset
    , jag har skrivit och frågat om min "gammel"laddare och equalizern = Det fungerar enligt uppgift kanon ihop. :tongue:

Nu ska jag bara välja batterier så det blir rätt kablage till equalizern också.

Ladda på

/Lasse
    Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Ursprungligen postat av Bägtjesen
      Av vad jag kan se så är kanske det allvarligaste hotet moct LiPos om de förvaras fulladdade! Har ni lagt undan dem fulladade eller oladdade så ger det sämre livslängd på dem. En bra laddare ha ett läge för "storage", och laddar man dem innan man använder dem och återladdar dem till "storage" innan man lägger undan dem ett tag så skall det ge fler laddningscykler.
      Hej,
      Njaa - full-laddade är knappast det allvarligaste hotet mot livslängden. Det finns många andra hot som är avsevärt större. Dock är det givetvis bra att förvara ackarna "halvfulla" över t ex vinterhalvåret. Samt givetvis inte helt tomma - det är nog mycket farligare än att förvara dom full-laddade. Flyger man däremot regelbundet så har jag svårt att se något överhängande hot mot livslängden om man t ex laddar när man kommer hem för att vara beredd när den fina flygdagen uppenbarar sig. Detta ämne har diskuterats många gånger i våra fora och skall man försöka sammanfatta sig kort så är det givetvis bra att sköta även detta med förvaringsladdningen men än viktigare är det att inte överbelasta ackarna och inte minst att inte ladda ur dom mera än kanske runt 70--80 % av den totala kapaciteten. Och att vara lite försiktig med effektuttag om ackarna är kalla - inte minst under vintern.
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• reppson
        • aug 2012
        • 74

Det verkar inte vara så lång livslängd på dom. efter bara 30-40 laddningar har flygtiden halverats per laddning i alla fall med min heli (FX037)

Kommentar

Arbetssätt...