Kontakter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
    Det som kan överraska i den tyska undersökningen är att original Deans tycks klara sig såpass bra när det gäller övergångsmotstånd. Man får ju i stort sett gå upp i bra 6 mm runda kontakter innan man hittar nåt som är klart bättre.
    Men som vanligt skall man väl inte dra alltför stora växlar av en enskild undersökning även om den kan ge vissa indikationer.
    Hälsningar
    Roger
    Helt rätt Roger. Det som är problemet är om ytan är liten när man får startströmrusningen som ofta kommer tydligt vid 6-8S och uppåt. Då smälter denna yta. Så det är designen också som är viktig för att maximera ytan vid början av isättning av kontakt.

Jag kanske ska tillägga att jag kör med två matningar, den första som ansluts har ett motstånd i serie. Idealt motstånd för 6-8S är 20 Ohm. Då behöver man inte så effekttåligt motstånd (1/4W bör räcka) och därmed inte så tungt motstånd. Motståndet är tillräckligt litet för att digitala servon inte ska göra spänningsfallet över motståndet för stort.

Detta är beräkningen för strömrusningen den första 0,1s. Man kan överskrida ett motstånds effektmärkning cirka 100ggr kortvarigt. (< 0,1s)
    8 Cells
    U = 29,6V
    U*U = 876
    Ohm = 20
    I = (U/R) = 1,5A
    P = (U*U/R) = 43W
    fredrik

Kommentar

• Fredrik_W

• apr 2012
      • 355

Bara 20 Ohm? Jag använder ett motstånd på en sido-anslutning på 200 ohm på en liten pluskabel som jag vidrör med batteriets pluspol innan jag ansluter huvudkabeln. Fungerar bra.

// Fredrik Wergeland
      "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ja det fungerar med 200 ohm, men om du har digitala servon som kan få för sig att dra ström så räcker det inte. Du vill ju höja spänningen så pass att gnistan uteblir. Därför 20 ohm. Själv har jag 47 ohm för det fanns liggande.
        fredrik

Kommentar

Arbetssätt...