Sjöflyg. Hur skyddar ni batterierna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumpe
    • okt 2011
    • 341

Tex på min funcub har jag valt att vattenskydda fartreglaget. Jag vill ha det monterat där det strömmar luft och då kan det även komma in en del vattenstänk. Så även om det inte blir krasch så kan det mycket väl stänka vatten på elektroniken

Kommentar

• Fluf
      • jul 2012
      • 1580

Hängslen och livremmar, vattensäkra elektroniken är inte många gram extra. Men såklart satsa på att vattentäta modellen. Väl bara att försöka göra båda delarna så bra som möjligt

Ha inga sjöflyg ännu, främst för att jag inte har något bra vatten i närheten att flyga på :/
      Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
      Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
      Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
      Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
      Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Professionell riskhantering går normalt till så att man listar risker och konsekvenser av ifall de händer. Man kan t.ex. dela upp sannorlikehet i en skala 1-5, konsekvens i en skala 1-5 sen multiplicerar man sannorliket med konsekvens. Då ska man hantera alla risker större än ett värde, i mitt fall 8.
        En risk som att plötsligt kommer ett åskmoln finns på skalan risk 2 vissa dagar, och konsekvensen är 4. Jag får denna risk över mitt tröskelriskvärde, och måste hantera risken.
        Kan jag landa trots att det blåser 15 m/s - inte säkert vågorna är stora, jag riskerar att slå runt.
        Alltså måste jag minimera skadan ifall jag slår runt i landningen.

Detta har inte mycket med att flyga över sin förmåga att göra. Med årets "sommarväder" kan åskskurarna komma väldigt snabbt, har jag ingen utkik hinner jag inte landa innan ovädret är över mig.
        fredrik

Kommentar

• Andy808
          • maj 2015
          • 45

Jag har stoppat in både mottagare och fartreglage i ballonger. Öppnat alla servos och tryckt in fett där axeln går ut, sprayat plastidip utvändigt. Försökt att täta alla skarvar i flygplanskroppen med silikon. cockpit brukar jag försegla med tejp.
          Trots mina ansträngningar tar fortfarande mitt Dynam Seawind in en del vatten vid start och landning. Men sprayar jag kontakterna med kontaktspray verkar den klara sig från den värsta oxiden.

Kommentar

Arbetssätt...