Ladda 6s 5000mah ute i fält?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronny
    • feb 2013
    • 27

Ladda 6s 5000mah ute i fält?

Hej.

Kan man ladda 6s 5000mah accar direkt via ett bil batteri när man är ute i fält?
    Jag har ett Volvo bilbatteri liggandes hemma som jag inte har användning för.
    Eller finns det risk för att jag förstör bilbatteriet?
    Tänkte koppla i min 10A 250W laddare.
    Mvh/ Ronny
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

LiPo 6S 22,2V 5Ah är samma energi som bilbatteri 12V (6S) 10Ah. Det är inga problem att dra ur hälften av kapaciteten av ett bilbatteri. De brukar må dåligt av att dra ut mer. Fast du förlorar 20% vid laddning på grund av förluster.

Hur många Ah har du på bilbatteriet? t.ex. 60Ah ska kunna räcka till 2-3 laddningar av ditt LiPo efter varandra, för då har du dragit ut 30Ah (36Ah med förluster). Friskt och nytt batteri borde räcka till 3 laddningar, äldre eller illa behandlat borde räcka till 2 laddningar.
    fredrik

Kommentar

• Ronny
      • feb 2013
      • 27

Hej freddan_6.

Det låter bra. Jag är lite osäker på bilbatteriets Ah och så vidare.
      Jag laddar upp en bild här. Detta är den enda informationen jag hittar på batteriet.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1476[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,9 KB
ID: 506414

Ursprungligen postat av freddan_6
      LiPo 6S 22,2V 5Ah är samma energi som bilbatteri 12V (6S) 10Ah. Det är inga problem att dra ur hälften av kapaciteten av ett bilbatteri. De brukar må dåligt av att dra ut mer. Fast du förlorar 20% vid laddning på grund av förluster.

Hur många Ah har du på bilbatteriet? t.ex. 60Ah ska kunna räcka till 2-3 laddningar av ditt LiPo efter varandra, för då har du dragit ut 30Ah (36Ah med förluster). Friskt och nytt batteri borde räcka till 3 laddningar, äldre eller illa behandlat borde räcka till 2 laddningar.

Kommentar

• Zazzu
        • maj 2007
        • 278

Hej.
        Använd det så länge det fungerar och köp sedan ett fritidsbatteri då de tål djupurladdningar bättre. Jag laddar själv 2*6S 5000 med ett gelébatteri på 70Ah och det räcker för mig.

/Ulf

Kommentar

• Ronny
          • feb 2013
          • 27

Ursprungligen postat av Zazzu
          Hej.
          Använd det så länge det fungerar och köp sedan ett fritidsbatteri då de tål djupurladdningar bättre. Jag laddar själv 2*6S 5000 med ett gelébatteri på 70Ah och det räcker för mig.

/Ulf
          Hej Ulf.
          Ja det vore nått med fritidsbatteri.
          Hur många laddningar får du ut av ett sådant batteri? Jag menar, hur många 5000mah acc kan du ladda?
          Tack

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Jag har laddat massor med för bilbruk uttjänta batterier. Det jag laddat har varit 5S upp till 4000 mah och nog har jag laddat 3 ggr mellan laddningarna av bilbatteriet. Men ett bilbatteri ska egentligen alltid vara fulladdat för att må bra eller i alla fall laddas upp så snart det bara går. Men vad spelar det för roll om det är ett kasserat batteri. Sedan kan du ju alltid ladda en gång med bilens eget batteri, det gör i alla fall jag. Om du inte bor väldigt nära fältet hinner det ju laddas upp när du åker hem. Men tänkt på att ladda extra batteriet direkt du kommer hem. Eller så fixar du så du kan ladda från bilen. Det finns utrustning för det hus husvagnsfirmor. Jag kan också rekommendera en modern automatisk laddare typ C-tek. Den kan man koppla på och glömma bort ett år eller två

/Mats

Kommentar

• Ronny
              • feb 2013
              • 27

Då får det bli så. Jag kommer köra på det här batteriet så länge som den pallar med. Sen får jag helt enkelt komma på en bättre lösning med tex fritidsbatteri eller liknande. Tack för tipsen allihopa =)

Kommentar

• Zazzu
                • maj 2007
                • 278

Ursprungligen postat av Ronny
                Hej Ulf.
                Ja det vore nått med fritidsbatteri.
                Hur många laddningar får du ut av ett sådant batteri? Jag menar, hur många 5000mah acc kan du ladda?
                Tack
                Jag har ström på båda mina hemmafält så jag använder bara detta på meeting utan ström och där blir det mer prat än flygning så jag vet inte.

/Ulf

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Stämmer ganska bra med 3 laddningar per bilbatteri. Jag laddar 3 stycken 6S8000 på ett batteri sedan klagar laddaren att v2 är lågt.
                  DS-24 operatör.
                  Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                  Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                  FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• flygrc
                    • aug 2013
                    • 329

Jag släpar ibland med mig ett 700w elverk till 2x5S 5800mah och det funkar kanon.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Köp fler LiPo's istället. =) Om det löser det hela.
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• bem

• apr 2009
                        • 1643

Hej,
                        Jag använder Biltemas gula 12 volt AGM batterier 95 Ah när jag laddar mina 5 cell 5000 mAh LiPo.
                        Det fungerar bra. Jag har en laddare med två laddkanaler så jag laddar 2 st sådana LiPo batterier samtidigt från samma 12 volt AGM batteri.
                        Jag har tidigare använt vanliga 12 volt syra-bly batterier men det håller inte lika bra. Tycker AGM batterierna funkar mycket bättre men så är det dyrare också. Jag har 3 st AGM batterier, som behövs om jag flyger en hel dag i mitt fall och skall ladda i fält. Har använt mina AGM batterier i 2 säsonger nu.
                        /Bo
                        Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Ser ut att vara tungt!

Ursprungligen postat av bem
                          Hej,
                          Jag använder Biltemas gula 12 volt AGM batterier 95 Ah när jag laddar mina 5 cell 5000 mAh LiPo.
                          Det fungerar bra. Jag har en laddare med två laddkanaler så jag laddar 2 st sådana LiPo batterier samtidigt från samma 12 volt AGM batteri.
                          Jag har tidigare använt vanliga 12 volt syra-bly batterier men det håller inte lika bra. Tycker AGM batterierna funkar mycket bättre men så är det dyrare också. Jag har 3 st AGM batterier, som behövs om jag flyger en hel dag i mitt fall och skall ladda i fält. Har använt mina AGM batterier i 2 säsonger nu.
                          /Bo
                          DS-24 operatör.
                          Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                          Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                          FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Jorgen
                            • feb 2013
                            • 777

Jag läste just på om Optima batterier jag köpte till en syndigt bra rabatt när Elfa lade ner sin butik i Göteborg. Det är ett bluetop med ljusgrått hölje. Alltså ett djupurladdningsbatteri och tydligen samma som Yellowtop fast med både SAE och vanliga batteripoler.

Det är tydligen inte lockets färg som markerar om ett optimabatteri är för djupurladdning eller start. Det är höljet! Mörkgråa batterier bör inte djupurladdas då de är optimerade startbatterier, batterier med ljusgrått hölje är för både start och djupurladdning.

Kan någon tipsa om en billig DC-DC laddare så att batteriet blir ordentligt laddat från startbatteriet? Som tex Mastervolt, CTEK med flera...fast till överkomligt pris.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                              • 1643

Ursprungligen postat av Kenneth E
                              Ser ut att vara tungt!
                              Sant, ett Biltema 95Ah 12 volt AGM batteri väger 25 kg. Men man får se det som lite "träning" att konka på sådana batterier från bostaden ut i bilen och från bilen till modellflygfältet. På ett av fälten jag flyger på (ett fullskala flygfält) får vi köra ut med bilen till modellflygytan vid sidan av stora banan och lasta av grejerna och sen köra tillbaka bilen så där slipper man konka batteriet. Ibland när jag har 3 st av de här AGM batterierna med mig ut som strömkälla till LiPo laddarna kan man bli lite trött i armarna på kvällen efter att ha burit dem ut och in i huset och bilen och det sista satt dem på laddning.
                              Det blir för- och nackdelar men fördelarna överväger för mig vida nackdelar som att det blir tungt att hantera. Man kan ju ha en liten ihopfällbar transportkärra att dra tyngre batterier på, jag har en sådan från Clas Ohlson som funkar hyfsat men längden på handtaget skulle varit lite längre och aningens större hjul skulle varit bättre också:

/Bo

Kommentar

Arbetssätt...