Risk med att använda de röda JST-kontakterna med 3S-batterier eller stora 2S (20-30C)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m00ndancer
    • apr 2015
    • 33

Varför inte bygga med bauhaus 5mm golvdämpning och packtejp? limmat med en Dremel 930 limpistol med lågtemperatur lim. (stelnar ganska snabbt men smälter inte tejp eller board).

199:- för 15 flak @ 70x50cm
    1 rulle packtejp som funkar bra från Clas O 100% recycle 49:00

Vill du ha övriga komponenter så skicka Pm eller skriv i denna tråd.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20151110_185206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,8 KB
ID: 506609

Moth 78gr AUW 300mAh 2S

Namn: moth1.jpg
Storlek: 66,5 KB
ID: 506607
    FT spitfire 660gr AUW 2200mAh 3S

Namn: Spitfire-top.jpg
Storlek: 91,1 KB
ID: 506608

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
      • 393

Snygga :-)

Verkar som det är ett liknande material som jag fick tag på hos ByggMax till min DI-Eye (en inomhus-FPV-flyer till DataInspektionen ära), men inte lika brottkänsligt som deras.

Har Dremels limpistol, men som du nämner, limmet stelnar allt för snabbt. 70% av mina limfogar går upp, så jag har slutat använda den. Fattar inte hur Flitetest klarar sina långa fogar. Kör med klar packtejp och Karlssons på mina IKEA-kartong och Mattons Kapa-board-plan, men golvdämpningen klarade varken ACC eller Karlsson.

PS, vad använder du för färg på foamen? Har problem med ett plan gjort i rörisoleringsfoam, färgar av sig.

Kommentar

• m00ndancer
        • apr 2015
        • 33

Tackar!
        Med lite tejp på rätt ställe så är det inte så farligt. Vinsten med det XPS materialet är att det är förhållandes lätt. Tätare skumplast blir tyngre. Min nnTiger Moth skulle kunna väga 10gr lägre om jag väljer en annan mottagare, den jag har nu har tre axlars stabilisering. Gör det mycket lättare att flyga när det blåser lite.

Jag kraschade min FT Spitfire hårt för två dagar sedan, propeller, propeller hållare, ev batteri gick åt skogen. Vingen bröts loss, ett par sprickskador på kroppen och motorfästet åt skogen. 1 timme senare lagat och klart för flygning.

Namn: spit.jpg
Storlek: 51,5 KB
ID: 506610

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
          • 393

Blåst är min största fiende, eftersom jag bor på Öland. Min Hubsan SpyHawk har gått till de sälla jaktmarkerna 3 ggr, sist veckan för jul, via högervingstall pga vindpustar och lite låg hastighet. Blir pulverisering efter vertikal markkontakt, så bara två flygkroppar kvar.

Orsaken till att jag gillar Flitetests plan, lätta att reparera. Tror jag skall se på Bauhaus material, kanske bättre än ByggMax:s.

Kommentar

• m00ndancer
            • apr 2015
            • 33

Bilden på bauhaus visar 5mm XPS, funkar jättebra med FT ritningar. Jag gjorde samma sak med min spit, låg höjd, en hård vindpust.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Jag har byggt några FT modeller med Mattons cellpannå och inte upplevt några problem med vikten, jag kör med 3S 2200mAh 25C med XT60....
              Motorerna är något billigt XXD 1400kv från Banggood med lika billiga 30A ESC....
              Vanliga 9gr plast servon...
              Eftersom jag råkade ha både cellpannå och samma board som FT använder köpt från USA gjorde jag en kontroll vägning och kan konstatera att 1 kvm cellpannå väger 480gr och en kvm FT-board väger 387gr, så visst deras material är lättare...
              Båda materialen är fö. 5 mm tjocka.
              larsmn: frågan är vilket smältlim och hur mycket du använder, jag förstod att du använde någon låg-temp variant och att du inte fick det att fungera bra?
              Jag kör limpistol från Claes i sjön (11mm stav med sladd) och limstavar från Swedol och det fungerar väldigt bra, även på dom längre delarna så som vingar.

/Jonas

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                • 393

FinnbyF,

Har Dremels pistol och lim från Bauhaus, en packe på ca 30 stift. Har även använt de som kom med Dremelen och ingen skillnad. Kan bara limma ca 30 cm åt gången, vilket inte funkar med de FT modeller jag gjort.

Förresten, hur för du över ritningen från deras templates till pannån. Har skrivit ut deras delade ritningar, tapat och klippt ut delarna, men det är "messy".

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                  • 857

Ursprungligen postat av larsmn
                  FinnbyF,

Har Dremels pistol och lim från Bauhaus, en packe på ca 30 stift. Har även använt de som kom med Dremelen och ingen skillnad. Kan bara limma ca 30 cm åt gången, vilket inte funkar med de FT modeller jag gjort.

Förresten, hur för du över ritningen från deras templates till pannån. Har skrivit ut deras delade ritningar, tapat och klippt ut delarna, men det är "messy".
                  Jag skriver ut deras hela ritningar med Adobe reader på A4 i läget för plansch utskrift, sen klipper / skär jag efter skärmarkeringarna och tejpar ihop hela ritningen ett ett eller två stora blad.
                  Det blir oftast 12 eller 16 A4 i 3X4 eller 4X4 utlägg per ritningssida.
                  Efter det klipper jag ut varje del, lägger ut delarna på cellpannå och ritar av med blyerts och sen skär jag ut allt med brytbladskniv.

/Jonas

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                    • 393

Samma här, men jag kör grov tuschpenna runt urklippen, fast in emellan blir passningen sk.t. Synd att de inte har en europeisk återförsäljare.

Kommentar

Arbetssätt...