Om jag förstår det hela rätt sätter han på en 5GHz dipolantenn i stället för en 2.4GHz dipolantenn på en 2.4GHz sändare. Är det så så får han rejält mycket sämre räckvidd. Sen blir jag inte imponerad av hans lödteknik för microvågsradio. Våglängden för 2.4GHz är 120mm - 125mm. Då spelar varje skalad millimeter roll, eftersom det blir till antenn. Hans skalade 5-10mm påverkar antennlängden. Naturligtvis kan man byta antenn men då till rätt sort.
Symaradion fungerar till symaquadden eller vad du har på kort räckvidd. Du bör inte återanvända denna radio till mer avancerade flygetyg utan ersätta den med en radio av känt märke så att du kan köpa fler mottagare om du skulle bli fast i hobbyn. Kända märken är JR, Spektrum, Futaba, Hitec och Multiplex. Kan du avsyna och korrigera produktionsmissar så är även FrSky att rekommendera. Jag fick sätta på dragavlastning, ta bort buntband och limma fast frontknapparna på min.
Symaradion fungerar till symaquadden eller vad du har på kort räckvidd. Du bör inte återanvända denna radio till mer avancerade flygetyg utan ersätta den med en radio av känt märke så att du kan köpa fler mottagare om du skulle bli fast i hobbyn. Kända märken är JR, Spektrum, Futaba, Hitec och Multiplex. Kan du avsyna och korrigera produktionsmissar så är även FrSky att rekommendera. Jag fick sätta på dragavlastning, ta bort buntband och limma fast frontknapparna på min.

Det finns så ofantligt mycket att snöa in på kring själva flygandet, vare sig det är meteorologi, antennteknik, programmering, vingprofiler, material, motorer osv osv. Bredden och djupet av kunskaper här på forumet är helt enorm och man får otrolig hjälp men det är helt klart lönt att googla och rota runt i gamla trådar här och få ett ännu bättre utgångsläge.
Älskar när man kan småpilla och greja med saker hemma.
Kommentar