Undvika någon av dessa LiPo-tillverkare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Zippy 5800 25C blåser upp sig och blir varma av 5C....
    Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Ayon
      Du får väl fråga dom!
      Man kan ju prova med att göra en enkel rimlighetsbedömning.

Vi tittar på bilden

True 150C 6500mah och kablar som ser ut att vara kring 4mm2. Räknar vi ihop 6.5*150 får vi fram 975Ampere som de menar fungerar kontinuerligt.

som referens infogar jag en säkring på 1000A

När man klurat kring detta kan man ju fråga sig om just den säljaren är den man skall fråga om livstids garanti.

just sayin.
      Superhero

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Om du ska flyga vanligt, så ska du ha dubbla "tillverkar-C" eftersom tillverkare för det mesta ungefär dubblar siffran. Ska du flyga i kyla blir dina ackar sämre, bäst är ju om du stoppar dina ackar i kylen/frysen och mäter Ri, sämst är att gissa att du behöver dubbla siffran igen. Om du tänker dra 40A i kyla behöver du i så fall ackar specade för 160A, men i verkligheten 80A.
        Om du kan isolera dina ackar med t.ex. depron, bubbelplast eller liknande så mår de bättre. Har du plats att bära ut dem i fickan är det bra, större ackar brukar jag ha i en kylväska, den isolerar mot kyla också och håller ackarna varma.
        fredrik

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Ursprungligen postat av henke2
          Man kan ju prova med att göra en enkel rimlighetsbedömning.

Vi tittar på bilden

True 150C 6500mah och kablar som ser ut att vara kring 4mm2. Räknar vi ihop 6.5*150 får vi fram 975Ampere som de menar fungerar kontinuerligt.

som referens infogar jag en säkring på 1000A

När man klurat kring detta kan man ju fråga sig om just den säljaren är den man skall fråga om livstids garanti.

just sayin.
          Nu är det ju inte så relevant att jämföra med en högspänningssäkring. Kolla hellre en bilsäkring 100A eller 300A

Klicka på bilden för större version

Namn: bolt-on-sakring.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,2 KB
ID: 508091
          Klicka på bilden för större version

Namn: maxisakring.jpg
Visningar: 1
Storlek: 18,1 KB
ID: 508090
          Bilsäkringen för 100A bränner av cirka 3mm2 när den går. Det blir väldiga förluster i batteriet i och för sig med dessa klena kablar för allt över 100A. Med en kontakt som är god för 40A........
          fredrik

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Ackarna ska vara i en FireFLY6 som ska göras om... den kommer använda Tiger Motors 4S-motorer som ska köras på 6S med andra proppar (kolfiber). Något som Tiger har OKat att fungerar. Vad de drar vet jag dock inte med 6S. Så det är lite hmhm där än. Men med 4S drar de inte mycket ström. Ska räkna i helgen och se vilka TP-ackar det blir. Ska se var jag kan placera en sån där 1000A-säkring. :-D
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Hobbyking har en väldigt nimm lösning på säkringsfronten...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

Superhero

Kommentar

• Mjoelner
                • okt 2006
                • 253

Ursprungligen postat av henke2
                Hobbyking har en väldigt nimm lösning på säkringsfronten...
                Jag antar att det där var ironiskt, för den där "lösningen" var tamigfan redigt jävla korkad.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Mjoelner
                  Jag antar att det där var ironiskt, för den där "lösningen" var tamigfan redigt jävla korkad.
                  Ja det var ett skämt från min sida men fullt allvar från hobbyking. Såg att de lagt till en text nu att man inte får flyga med den inkopplad. Haha
                  Superhero

Kommentar

Arbetssätt...