Välja laddare - iCharger vs Turnigy

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robsan

• dec 2014
    • 34

Ajdå, det lät ju inget vidare. På vilket sätt var värdena du fick opålitliga? Låg dom fel eller fick du varierande resultat på samma batteri?

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Gjorde nyss några mätningar för att uppdatera mitt minne på några 3S 2,2 Ah. Båda mina Reaktor 300W/20A visar betydligt högre värde för cell nr tre än för de andra två vilket Wayne Giles mätare inte gör.

Exempel 1:
      Reaktor: 8 8 12
      Giles: 6,7 7,0 7,2

Exempel 2:
      Reaktor: 5 5 7
      Giles: 4,8 5,2 5,0

Mätningar vid 20 grader C
      /Leif

Kommentar

• robsan

• dec 2014
        • 34

Tack för testet pernstig. Tråkigt resultat dock. Möjligheten att mäta IR var ju en av anledningarna till att jag valde reaktorn. Ångrar nästan mitt köp nu. Antar att det är någon komponent som skiljer sig från iCharger då. Antar att den skulle visa samma so din Wayne Giles eller vad tror du?

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Jag tycker inte att du ska ångra köpet, laddaren är alldeles utmärkt för övrigt. Och du kan ändå mäta Ri då och då för att se eventuella förändringar på dina accar över tid.
          Klicka på bilden för större version

Namn: LiPo tabell.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,5 KB
ID: 508357
          /Leif

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Inget som säger att iCharger generellt skulle ge nåt annorlunda resultat. Att mäta Ri är lite extra bonus för laddaren och, om jag skall vara ärlig, inget jag gör speciellt ofta efter att den första entusiasmen lagt sig. Wayne Giles Ri-mätare är ju specialbyggd för just det jobbet så att den troligen är bättre är ju inte så mycket att vara förvånad över.
            Roger

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Min iCharger blev lynnig vid mätning av Ri på grund av slitet (parallell)laddbord. Eftersom man enkelt kunde köpa nytt så gjorde jag det.
              fredrik

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Sen får man vara lite uppmärksam på laddsladdarna och deras kontakter när man mäter Ri.
                Och skall man jämföra från en gång till en annan så se till att använda samma sladdar vid båda tillfällena.
                Roger

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

När jag skaffade Ri-mätare så mätte jag alla ackar (kopplar acken direkt till mätaren så inga specialsladdar behövs), antecknade värdena och den dagen jag råkade ut för en ack som en cell avvek från de andra så mätte jag igen. Kommer göra det framöver också. Då har man svar på frågan man får här när man undrar varför ens ack eller acks cell är konstig "har du mätt Ri?". ;-)
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...