Jag brukar koppla in batterikontakterna först, sedan balanseringskontakterna. Nu brukar jag alltid ansluta batterier med ungefär samma spänning, men om man skulle klanta sig och ha stor skillnad mellan två batterier, så kan det gå rätt stor ström mellan batterierna och då kan balanseringskablarna vara lite för klena för det. Varför skulle man koppla in balanseringskontakterna först?
Klarar laddaren acken?
Kollaps
X
-
För att på varje stift i balanserings-uttaget sitter en PTC, en komponent som begränsar strömmen till varje cell(på mina boards 1,85A). Batterikontakterna sitter parallell-kopplade med en säkring för varje uttag(på mina boards 40A).
Kan förstås finnas billiga boards som saknar PTC eller liknande funktion och då kan det ju vara annorlunda
Kommentar
-
Hoppar in och kapar tråden lite.
Hur får ni strömmen så nära på alla celler? 0.06v per cell efter flygning ?
Har vbat på osd, hur lågt bör man max köra ner strömmen ? Är rätt färsk och har läst mycket matnyttigt i tråden. Har dock ingen laddare som visa cellers individuella spänning. Och ingen lipotestare. . Men jag har en paraboard och 4 likadana 4c lipo.
En lipotestare skall inhandlas.
Skickat från min SM-G900F via TapatalkKommentar
-
För att hålla spänningsskillnaden mellan cellerna så låg som möjligt bör man alltid ladda i balanseringsläge och helst med en ström som motsvarar 1C (=2,2 A för en 2,2 Ah acc).
En LiPo acc bör inte laddas ur helt utan det bör vara ca 20% energi kvar. Utnyttja alltså inte mer än ca 1,75 Ah på en 2,2 Ah acc./LeifKommentar
-
Det där med Paraboard... man ska ju ladda identiska ackar.
Men om en acks cell är lite "sämre" än de andra, hur blir laddningen då?
Laddaren känner av Paraboarden som en enda ack (där cellerna är parallellkopplade under laddning.
Tex om en cell alltid har lägre spänning än de andra efter användning.
Eller om en cell har lite lägre spänning när acken är fulladdad, enligt balanserade laddaren (laddningen har också tagit lite längre tid pga längre balanseringstid).
Var ska man dra gränsen och tänka att man nog får ladda dem enskilt trots allt?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Om du vid laddning tittar lite på siffrorna så ser du om något avviker. Om någon cell alltid är den som balanseras så är den inte som de andra, om någon cell har avvikande Ri så är den inte som de andra osv.Det där med Paraboard... man ska ju ladda identiska ackar.
Men om en acks cell är lite "sämre" än de andra, hur blir laddningen då?
Laddaren känner av Paraboarden som en enda ack (där cellerna är parallellkopplade under laddning.
Tex om en cell alltid har lägre spänning än de andra efter användning.
Eller om en cell har lite lägre spänning när acken är fulladdad, enligt balanserade laddaren (laddningen har också tagit lite längre tid pga längre balanseringstid).
Var ska man dra gränsen och tänka att man nog får ladda dem enskilt trots allt?
Kör du paralellt vid laddning så blir cellerna par och då är det svårare att upptäcka felen. Men jag tror att om det felar så mycket så det börjar spela roll så ser man det om man har för vana att titta på sina celler.
Vad man ska göra är jättesvårt att säga. Det beror till stor del på vilka celler man har också. De två faktorer som jag vet säkert har betydelse är temperatur och laddstatus vid lagring. Ett exempel på hur man snabbt förstör sina celler är en laptop. Den är alltid fulladdad och alltid varm. Nummer två är mobiltelefonen som man laddar när man sover, den blir full en timme efter man somnar sen ligger den helt full. Laddar man istället 30min i bilen på väg till jobbet så håller telefonen mycket längre.För att hålla spänningsskillnaden mellan cellerna så låg som möjligt bör man alltid ladda i balanseringsläge och helst med en ström som motsvarar 1C (=2,2 A för en 2,2 Ah acc).
En LiPo acc bör inte laddas ur helt utan det bör vara ca 20% energi kvar. Utnyttja alltså inte mer än ca 1,75 Ah på en 2,2 Ah acc.
Att ladda med låg ström eller bara ladda ur acken delvis är inget jag känner skulle hjälpa livslängden. Men det minskar helt klart risken för misstag om man inte tänjer gränsen varje flygning.
Har ett exempel att visa om en stund medSuperheroKommentar
-
Gens Ace 5000mAh 45C använd i Helikopter. Jag har ingen koll alls på helikopter och blev förvånad när acken blev varm. Experter på ett annat forum menar att i helikopter är strömspikarna så höga att även med lågt snitt blir det tungt för acken. Det är iaf en förklaring även om jag fortfarande tycker ett snitt är ett snitt. De erfarna helikopterflygarna säger följande...
Om du drar accen ner till 22v så blir det 3,66 v PR cell obelastad. Inte så konstigt att accen kommer ner varm. Gissar att sista minuten på flygningen under belastning så går accen ner under 3 v PR cell. Och då kör du sönder accen på mindre än 10 flygningar.Oj dom är slitna eller för hårt körda, alldeles för hög inre resistant.
Normalt är 0,8 - 1,0 på mina, när dom kommer över 2,0 så har jag säkert runt 200 cykler.Själv tycker jag det är fjuttigt att köpa något som är stämplat 5000 och inte kunna använda det så jag har kranat på mer och mer flygtid och mer och mer pulver. Nu senast larmar jag vid 4500mAh och landar med räknaren mellan 4700mAh och 4900mAh. En gång drog jag ner den så långt att spänningen började sjunka under last, då laddade jag in 5305mAh(!)Här har du dragit ur 4206 enligt mätaren och laddar i nästan 4300mAh. Det är bara 14% kvar, sen är accarna inte alltid exakt 5000, pga produktvariationer. Några är säkert lite mer och några är lite mindre. Här låter det som du drar ur lite för mycket, samt att accen inte är 5000, utan kanske 4800. Prova att stänga av vid 3500 och se vad spänningen är då.
Där emot har jag aldrig laddat acken när den är varm, heller aldrig lagrat den fulladdad. (Något som jag förr om åren aldrig brytt mig om alls)
Rätt eller fel?! i vart fall ett exempel.
Efter 125cykler mår acken enligt min laddare bättre än ny. Då kör jag den ändå betydligt lägre ner än vad experterna säger. Hade det varit en Hobbyking acke hade den varit stämplad 5300mAh för det är vad man faktiskt får ur den, här gör Gens Ace ett bra jobb att stämpla acken med 5000mAh och man kan faktiskt använda det med!
Acken ny

Acken efter 125flygningar
SuperheroKommentar
-
Sant så sant, har man koll så lär man veta om man laddar eller inte.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar

Kommentar