Usel körtid, Lipo-ackar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Nya ackar ska man inte pina skiten ur första gångerna heller, helst. De har inte maxat sin mAh-kapacitet då än. Bäst mår ackarna av att laddas max 1C de första typ 5 gångerna (ackens bruksanvisning säger max ladd-C-tal). Hur mycket laddar du i? Går drivlinan lätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Corpes
      • maj 2020
      • 15

Iom att bilen är ny så går allt som det ska. Inget som ligger och kärvar eller dyligt. Tyckte från början att körtiden va usel men visste inte bättre.

Kommentar

• Corpes
        • maj 2020
        • 15

@McRegor: Finns det något jag kan göra förutom att kolla att bilen rullar felfritt?

Kommentar

• Corpes
          • maj 2020
          • 15

Kan det vara en 550/
          540 motor 3000kv?

Kommentar

• Mr.Bob
            • aug 2017
            • 692

Har du använt några andra ackar innan dessa till bilen? Om du har något att jämföra med vill säga.

Är det maxgas hela tiden förstår jag att tiden är kort.

Kommentar

• Corpes
              • maj 2020
              • 15

@Mr.Bob Inga andra ackar att jämföra med och självklart fullt ställ på grusplan:icon_lol:. Kan jag inte förvänta mig mer än ca 4min då?

Kommentar

• Mr.Bob
                • aug 2017
                • 692

Lite skeptisk till det tyvärr..

Kommentar

• Corpes
                  • maj 2020
                  • 15

Ok, då vet jag hur länge nöjet varar.

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

Kan ta som exempel, jag har en modell med ett 60a esc, kör 4s på den med 2200mAh ackar, maxgas innebär cirka 2min flygtid. Om jag såsar runt och kör lugnt är det 4-5min flygtid.

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Men specen på ECS:n anger väl bara hur hög ström den klarar av, inte hur mycket det drar. Det är kombinationen motor spänning och belastning som avgör hur mycket ström det drar.

/Mats

Kommentar

• Mr.Bob
                        • aug 2017
                        • 692

Oftast sätter man ett esc utefter motorns maxeffekt, har man för starkt esc i förhållande till motorns kapacitet så brinner motorn upp, har erfarenhet
                        Jag utgår bara från att motorn lär dra runt 50-60a vid full gas.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Om du har möjlighet att mäta strömförbrukningen via t ex en tångamperemeter så borde du kunna se om det är onormal strömförbrukning även om du mäter med "hjulen uppe". Annars är det måhända som Mr.Bob säger även om 40--50A mer eller mindre kontinuerligt verkar lite småskumt...
                          Roger

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
                            • 607

Full gas så får du kortare körtid. Jag låg på runt 5-6 minuters körtid med en 1/8 truggy på ett 6s 5000mah ack.. uppemot 10 om jag tog det lugnt. =) Så 4-5 minuter kan nog stämma om du drar på fullt

Kommentar

• crille_4
                              • apr 2011
                              • 19

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                              Oftast sätter man ett esc utefter motorns maxeffekt, har man för starkt esc i förhållande till motorns kapacitet så brinner motorn upp, har erfarenhet
                              Jag utgår bara från att motorn lär dra runt 50-60a vid full gas.
                              Nej, en motor brinner inte upp av för stort esc. Brinner motorn upp är det nåt annat som är knas. För hög spänning t.ex.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                                • 714

Andreas!

Jag tycker det är något som inte stämmer. Kontakta närmaste modellflygklubb och be om hjälp!
                                Underlag för uppdateringar finns hos TS och vi väntar på nytt beslut.... Det är tid för den årliga uppdateringen av uppgifterna om våra godkända modellflygfält. Det är också tid för att ansöka om ev nya modellflygfält inför 2026. Perioden för att samla in uppgifter är från 2025-10-01 och fram till 2025-10-20. Du kan redan nu ...

Vänligen / Lars

Kommentar

Arbetssätt...