Mottagarack i metanolkärra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bem

• apr 2009
    • 1643

Ursprungligen postat av Thomas
    Li-Ion-batterier är en ny värld för mig.
    Behöver inte de balanseringsladdas??
    @bem:
    Jag bara kopierade bilden och klistrade in den här...!

Enligt vad det står om dessa Li-Ion batterier (2 cell) på Hackers hemsida så behöver de inte balanseringsladdas:

"no balancing necessary*"

*Notice: To use the full capacity of the lithium-ion battery, we recommend charging the battery with the LiPo (Lithium Polymer) program of your charger. The battery is shipped without balancing cable. Please check if your charger can charge LiPo batteries without connected balancer.

Jag provar klistra in bild jag också får vi se:

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Allt går bem och med färre celler i serie (2 i detta fall) så minskar ju riskerna och problemen en aning men personligen känns det inte bra att alltid ladda denna typ av batteripaket utan balansering - såvida man inte har nåt inbyggt övervaknings-system i paketet.
      Roger

Kommentar

• Gasman
        RCFF - Administratör
        • aug 2006
        • 553

kjell.com har lösa NiMH.celler med lödfanor. Jag har använt dessa i flera år och de verkar vara av hygglig kvalitet,

NiMH-batterier från Kjell & Company. Uppladdningsbara, miljövänliga och med låg självurladdning. Perfekt för fjärrkontroller och energikrävande apparater.
        //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
        Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• bem

• apr 2009
          • 1643

Håller med. Själv vill jag helst balanseringsladda alla Li-...batterier som har fler än 1 cell.

Kollade i Emcotecs katalog (innan de togs över av Hacker) om de här Li-Ion accarna som Hacker säljer:

No balancing of multi-cell configurations. Long-term tests showed minimum cell differences even after one year of charging without balancer.

Low fire hazard even at short circuit. Only very low flame and smoke development at short circuit tests in laboratory experiment.

Men förstås bäst att både balanseringsladda när så är möjligt (går dock inte med dessa färdiga 2 cell Li-Ion pack) och att ta ur batteriet ur planet om det går och ladda på ordinarie och förhoppningsvis brandsäkrade samt övervakade laddplats.

/Bo

Ursprungligen postat av McRegor
          Allt går bem och med färre celler i serie (2 i detta fall) så minskar ju riskerna och problemen en aning men personligen känns det inte bra att alltid ladda denna typ av batteripaket utan balansering - såvida man inte har nåt inbyggt övervaknings-system i paketet.
          Roger
          Senast redigerad av bem; 2020-06-15, 20:08.

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Ja det finns ju lite olika alternativ. Mina funderingar var typ om det var så att NiHm var helt ute och alla numera använde Li- hit eller dit eller vad det kunde heta.

Kärran är som sagt en .40 metanol kärra på knappa 2 kg flygklar om jag lyckas hålla vikten under bygget. Vikten på modellen alltså. Jag tror som sagt att det får bli Vapex instant. Må vara att jag skulle kunna spara några kronor på att löda ihop IKEA eller Kjell & Co men jag hoppar nog det. Att NiMh laddar ur under längre tid ett faktum och så har det väl alltid varit även om nyare ska vara bättre. Servon kommer att vara av enklare slag. Förmodligen Hitec HS 225 BB som har fungerat bra i några andra modeller.
            /Mats

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Mjo jag använder inte NiMH till nånting mera, har några kvar som jag använder för bänktestande av grejerna innan man fått UBEC på plats så man slipper ladda en LiPo.

Men det funkade klockrent förr och enkelt var det. Så varför skulle det inte funka nu. ;-) Men... man ska ha bra NiMH då eller få tag på nya fräscha.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                • 1314

I min 50 cc maskin kör jag 2S Life fr HK.
                Ladda och lägg på hyllan.
                Håller laddningen länge.

// Mats W
                Flygsmurfen

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

I en 50 cc kärra skulle jag nog också satsa på något annat. Men det här är ju en .40 metanol, alltså 7 cc.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...