Cykling av batterier. Hur funkar det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gimbo
    • jul 2007
    • 710

Ursprungligen postat av MrJet
    Det borde gå att tala om för laddaren vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen. Ca 1-1.1v per cell. Vid laddning så tror jag att den
    falskpeakar, testa att ställa upp "delta-peak-volt" till 4 eller 5mv.

Mvh MrJet
    Tack för tipset. Jag vet inte vad "delta-peak-volt" är för något. Förklara gärna mer ingående. Men jag ska prova som du säger att ställa upp den till 4-5mV. Nu har jag kört med 3mV.

Tänk om detta löser mina frågetecken
    www.mfkmalmen.se

Kommentar

• Joacim
      • nov 2007
      • 335

Även om de är frekvent använda kan de behöva syklas, framförallt om de är använda som sändar/motagarackar.
      www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• MrJet
        • maj 2006
        • 215

Ursprungligen postat av gimbo
        Tack för tipset. Jag vet inte vad "delta-peak-volt" är för något. Förklara gärna mer ingående. Men jag ska prova som du säger att ställa upp den till 4-5mV. Nu har jag kört med 3mV.

Tänk om detta löser mina frågetecken

En NiXX cell ökar hela tiden i spänning ända tills den blir fulladdad, sedan
        sjunker spänningen någon mV och det är detta som laddaren försöker
        känna av. Om Delta-peak-volt är inställt för lågt så falskpeakar laddaren
        och laddningen avbryts. NiMh accar är mycket känsliga på detta värde
        så du får testa dig fram lite. Nya accar behöver också några "äkta" cykler
        på sig innan de "kommer igång".

Mvh MrJet
        Gravallvarlig Hobby Pilot

Kommentar

• gimbo
          • jul 2007
          • 710

Nu har jag ställt upp delta-peak-volt till 5mV och cyklat ett NiCd. Det verkar som om det gjorde susen. Denna gången laddades batteriet ur ordentligt. Och sedan laddade i stort sett till angiven kapacitet.
          www.mfkmalmen.se

Kommentar

• AndersH
            • mar 2008
            • 10

Hej Gimbo.

Jag har inte manualen till Swallow då den verkar svår att få tag på.

Bantam/E-Station har 12 mV som default till NiCd och 7 mV till NiMh, 7 Mv är lite högt jämfört med andra tillverkare där ca 2-5 mV anses vara rekommenderat värde.

Ultramat 16 har 10 mV som rekommenderat värde för NiCd och menar att man bör starta på 5mV för NiMh.

Rekommenderat är att med nya celler/batterier eller om man vill balansera batterier att ladda med 0,1 C i 16 h. Detta bör också göras var 20-30 cykel för att balansera cellerna i batterierna, det innebär också att elektrolyten fördelas jämt ut i cellerna.

Denna sk. standardladdning överladdar cellerna något vilket innebär att alla celler blir lika mycket laddade vilket kan vara svårt att uppnå då man oftast laddar ett NiMh batteri med ca 0,5-1,0 C. Eftersom cellerna oftast inte är helt balanserade så innebär detta att de celler med högst kapacitet "falskpeakar" och laddaren terminerar, de svagare cellerna är då inte helt laddade och vid den senare urladdningen så laddas de ur för mycket vilket innebär att de ofta polvänder och blir förstörda.

En formerande laddning är viktigt vid intrimningen av ett nytt NiMh batteri vilket också innefattar en urladdning ner till 0,9 V om det handlar om en cell och 1,0-1,1 Volt per cell om vi pratar om ett batteri, det högre värdet om det har fler än 6 celler har jag för mig.

Gimbo: Har du annammat tidigare svar och urladdat till 1,0 Volt per cell i dina batterier, det är mycket viktigt att vara korrekt med inställningarna här.

Många laddar sina NiMh-batterier med 0,1- 0,5 C och tror att det är mildare för batterierna vilket det i många fall inte är, speciellt inte med helt nya eller med äldre batterier där IR börjar bli högre.

Batteritillvekarna rekommenderar 0,5-1,0 C för att få till stånd en stark End Of Charge Signal från batteriet. Laddarna har mycket svårare att känna av denna signal från NiMh-batterierna eftersom den blir mycket svag med en låg laddström.

Anders
            Senast redigerad av AndersH; 2008-09-14, 21:26.

Kommentar

Arbetssätt...