Tänkte bygga en ubåt i vinter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Slipade 2 timmar idag, syns knappt.
    Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Slipning klar och får bättra på ett par ställen sedan skall glasfiber på ett lager för slutligt slipning( med sprutspackel). Printade även ut den första torpeden i samma skala 1:30 och ut kom en liten söt torped, hade ingen aning om att de var så små i förhållande till ubåten.

Propellern printades i solljuset och deformerades, pågår nytt försök i annan vinkel.
      Får se om jag vill göra något med ubåten imorgon efter dagens maratonslipning.
      Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Har idag bättrat på med lite spackel på ett par ställen runt skrovet. Vaknade upp i fredags morse till synen av en massa torpeder, nu har man råd att göra misstag och hoppas få ut 6st fungerande av dem.
        Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Första skiktet av glasfiber på över och under sidan. Samt printat ut några detaljer till däcket, har gjort det i ett par omgångar då jag inte är överens med mig själv, svårt att hitta bra fungerande referensmaterial.

Nåväl, jag kämpar vidare.
          Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Sista sidan belagd med glasfiber, dags att planera för inköp av sprutspackel och planera in öppningar av skrovet. Men först skall det slipas, tjoho!
            Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Delade upp skrovet i tre delar som slipas och färdigställs, del 1 har här slipats och spacklats tre gånger och är här ny sprutad med sprayspackel och torkar. Frågan är när det är bra?
              Bifogade filer

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6809

Häftigt bygge! Den blir ju stor! Inte behöver väl ytan vara så perfekt? Ska väl vara lite rustik och sliten och med eventuella "panellinjer för ubåtar?!", andra detaljer och färg samt weathering så blir det nog snyggen. :-D Ska bli intressant se hur du gör med att få in allt i den. Kapar du av den sen bara på en eller två ställen?
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Ja, du har rätt gällande vädringen, fast en modern ubåt är slät. Sitter och skissar på vart jag skall öppna/dela skrovet, men är inte överens med mig själv. Kanske låter jag den vara sedan får hanteringen avgöra.. planeringen ligger i att slipa färdigt i helgen och att under nästa vecka öppna upp skrovet, för att veckan efter påbörja montering av detaljer.
                  På bild har del 2 spacklats 2 ggr, ligger och torkar inför nästa slipning.

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Häftigt bygge! Den blir ju stor! Inte behöver väl ytan vara så perfekt? Ska väl vara lite rustik och sliten och med eventuella "panellinjer för ubåtar?!", andra detaljer och färg samt weathering så blir det nog snyggen. :-D Ska bli intressant se hur du gör med att få in allt i den. Kapar du av den sen bara på en eller två ställen?
                  Bifogade filer

Kommentar

• impeller
                    • aug 2011
                    • 20

Följer med spänning. Fräsigt bygge[emoji106][emoji869]

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Kommentar

• Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

Gick upp tidigt idag, kan aldrig sova på helgerna.
                      Inspekterade skrovet och insåg att det var den sista spacklingen igår och att det kommer ytterligare en senare i bygget.

Så jag tog fram tejpen och markerade linjen där delningen skall ske, helt utan större fundering och det kändes rätt trots sågen i skrovet. Jag använde en japansk drag såg och det fungerade bra, dock var jag nog lite darrig då sömmen inte blev helt perfekt men nästan. Sågen tar 1.21mm som snitt så det skall fyllas på igen på något smart sätt.

Men nu kan jag fokusera på innanmätet, läckage, vikter, placering..... Härligt!
                      Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Efter ett besök hos Hornbach så blev det ett par vinkel Aluminum, det får bli lösningen i brist på plast.
                        Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Då är båda aluprofilerna punktade med CA lim och jag har nu lagt ut remsor av glasfiber under profilen mot skrovet så det blir starkt, det är redan betydligt styvare redan.
                          Sedan får jag köpa två ytterligare för att göra överdelen.
                          Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Båda halvorna har nu blivit förstärkta och jag har påbörjat inpassningen av de båda. Massa arbete är gjort och återstår innan halvorna är klara. Hoppas kunna montera tornet under den kommande veckan.

Ha det bra så länge
                            K
                            Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Tänkte inte göra mer idag på ubåten, men vad gör man när det är så skoj, man kan inte hålla sig borta. Passade in tornet mot skrovet, gladpack och lite spackel senare så har jag en perfekt anläggningsyta. Skulle behöva komma åt djupt inne i tornet men har inga slipverkyg som räcker så långt, får gå en runda i butikerna för att hitta en lösning.
                              Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Kämpar på i vanlig ordning, punktade fast tornet idag. Slipade ytterligare runt skarvarna mellan skroven, monterade några detaljer och en flagga. Satte på min andra ubåt som jag byggde i början av denna tråd på ryggen av den nya, för att se skillnaden i storlek, ganska stor skillnad!
                                Nu är där inte mycket att göra mer än vänta på att dyktank och propeller kommer, eftersom jag köpte dessa delar färdiga och nu ångrar jag mig, de kunde jag tillverkat själv.
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...