Jag lärde mig flyga helikopter på en fix pitch helikopter 1975, en Graupner Bell 47G. Jag slet en hel del innan jag kunde flyga ett helt varv utan att tappa kontrollen. Några mark känningar blev det förstås men till slut så gick det hyfsat. Problemet var ju att motorn var tvungen att gå ganska bra och throttla bra vilket väl inte var så där jätte enkelt att få till på din lilla 4 kubikaren som satt i helikoptern, motorn hette HB 25 och var en glödstiftsmotor som dessutom satt inverterad och startades med rem. Vetetusan om man skulle haft tålamodet idag om man skulle lära sig på nåt dylikt idag. Men man visste ju inte så mycket annat då, jag hade en kompis som hade en Kavan Jet Ranger med collective pitch och när han rörde på rotorhuvet så klia man sig både en och två gånger hur detta kunde fungera men det gjorde det men jag vet ej om det var så mycket enklare för killen med Jet Rangern, den var ju stor med sin 10 kubikare och i luften blev man nästan lite skraj när den hovrade en bit upp ylande med sin Veco 61:a. Inga gyron användes, och på min Bell 47G var det som sagt fixed pitch så bladen satt "fast" i samma vinkel hela tiden och lyftkraften reglerades med varvtalet på motorn som gav mer rotation på rotorn och bladen lyfte mer. Om jag jämför att lära sig flyga helikopter (med en sån jag då hade) och lära sig flyga vanligt radiostyrt flygplan så är lära sig flyga helikopter in real life bra mycket svårare i början. Mer koordination så det är lätt att "tappa bort sig" eller få "kortslutning i hjärnkontoret" när saker börja hända lite för fort och saker inte satt sig i ryggmärgen än. Den lilla Traxxas Aliens quadcopter jag har idag och "leker" med är relativt enkel att lära sig flyga jämfört med den stenåldershelikoptern jag börja med. Har även senare haft några "micro" helikoptrar från Walkera och de flyger hyfsat men de är i minsta laget.
Skulle jag lära mig flyga helikopter idag skulle jag ta till simulatorn först så de grundläggande styrreflexerna sätter sig hyfsat i ryggmärgen, det tjänar man en del på och undviker sen säkerligen att behöva reparera så mycket på en riktig helikopter.
Jag rekommenderar att du provar både en multikopter och en helikopter, de är så pass billiga i inköp idag att man nog kan ha råd med bägge. Bägge har sin charm och för- resp nackdelar.
Eldriven är enklast idag att komma igång med.
Det är nog svårt att komma undan "meket" på en lite större och mer avancerad helikopter, men många tycker det är kul med den biten också förutom flygningen. När man ser de skickligaste helikopterflygarna idag kan man inte annat än imponeras av deras färdigheter och deras helikoptrars fantastiska manöverbarhet.
Lycka till med multikopter- och helikopterflygeriet.
/Bo
Skulle jag lära mig flyga helikopter idag skulle jag ta till simulatorn först så de grundläggande styrreflexerna sätter sig hyfsat i ryggmärgen, det tjänar man en del på och undviker sen säkerligen att behöva reparera så mycket på en riktig helikopter.
Jag rekommenderar att du provar både en multikopter och en helikopter, de är så pass billiga i inköp idag att man nog kan ha råd med bägge. Bägge har sin charm och för- resp nackdelar.
Eldriven är enklast idag att komma igång med.
Det är nog svårt att komma undan "meket" på en lite större och mer avancerad helikopter, men många tycker det är kul med den biten också förutom flygningen. När man ser de skickligaste helikopterflygarna idag kan man inte annat än imponeras av deras färdigheter och deras helikoptrars fantastiska manöverbarhet.
Lycka till med multikopter- och helikopterflygeriet.
/Bo

.
.
.
Kommentar