E-Sky Belt CP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skyraider
    • dec 2006
    • 10

E-Sky Belt CP

Har skaffat mig en Belt cp helikopter och skulle gärna vilja höra om andras erfarenheter om denna maskin.
    Kjell-Åke Jönsson
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej,
    Skulle tro att du hittar mest med info här - http://www.rcheli.se/
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• pawel
      • jul 2006
      • 59

Kan rekommendera en sökning på www.rcheli.se

Har skrivits en hel del om denna modell.

EDIT: jaha, 10sek för sen igen

Kommentar

• askania
        • apr 2007
        • 29

Re: E-Sky Belt CP

Grattulerar! Har haft min i 5 mån. och mina nybörjartips är:

Flyg ALRIG när det blåser över 2 s/m och ALLTID där det finns gott om
        plats för flygmissar.

Kolla inställningarna på helin och att allt snurrar LÄTT.Litar inte ett dugg på E-Sky att dom provflyger( vi är en del i den klubben). Smörj varje gång.

Börja med att ha skjärten på helin imot dig.

När du kan hovra och inte flaxar runt för mycket kan du börja tänka på att
        köpa aludelar både fram och bak. Gelestyrningen försvinner och skjärten slutar att osilera i sidlänges. Gyrot man får till fungerar hyffsat men ett head/lock och ett digitalservo GÖR faktist skillnad.

Har du varit uppe med den?

Kommentar

• Skyraider
          • dec 2006
          • 10

Hej!
          Tack för tipsen, ja jag har varit uppe med den igen efter en mindre lyckad landning och tycker så här efteråt att den känns betydligt stabilare nu än innan. Med min ringa erfarenhet så tycker jag att den funkar nu, jag har ej så mycket att jämföra med ännu.
          MVH Kjell-Åke Jönsson

Kommentar

• Stig K
            • okt 2006
            • 42

Hej, jag har också en Belt sedan ett halvår och jag tycker det är en trevlig maskin, men jag är också nybörjare på helikopter så jag har inte så mycket att jämföra med. Forumet på www.heliguy.com kan jag rekommendera, där hittar du massor av info, det finns en egen avdelning om Belt.

Kommentar

• askania
              • apr 2007
              • 29

VARNING!!!!!!!!

Har läst lite att några hade haft radiostörningar som visade sig så att motorn stängdes av under en millisekund. Tog inte detta på så mycket allvar men jag vidtog åtgärder som att separera Fartreg. från mottagaren
              och sätta på en ferittklump mellan dessa.
              DETTA HJÄLPER INTE!!!
              Varje gång jag kommer ca 30 meter ifrån mig händer samma sak.
              Mootorn hackar till och helin vrider sig 90 grader och jag har ett hel..e
              att rätta till detta. 5 gången gick den i backen.
              Nu har jag tröttnat på billiga skitgrejor och monterar min RD 8000 istället.

Kommentar

• stoffemannen
                • mar 2008
                • 3

Tjena!

Är det där ett vanligt fel på belt cp orginal? Är det något du rekomenderar att man byter?

Stoffe

Kommentar

• Stig K
                  • okt 2006
                  • 42

Min Belt är helt original och jag har inte haft några sådana störningar på min

Kommentar

• Skyraider
                    • dec 2006
                    • 10

E-Sky Belt CP

Hej igen!

Efter att ha läst på andra forum verkar det som Belt´n haft lite olika bestyckningar redan från fabrik, det beror helt och hållet på inköpstillfället. Det bästa jag gjort med min Belt var att byta ut e-sky´s gyro till ett Futaba 401 och ett futaba micro servo. Pawel på Skånedrakar (gamla skåne hobby) hjälpte mig. Jag måste bara få tala om att det blev en helt ny helikopter. Stjärten är absolut stilla ända tills man själv ändrar kursen. Det som jag annars upplever med Belt´n är att utomhus är den väldigt vindkänslig. Har ni andra några bra förslag på ändringar så skriv och berätta.

MVH Kjell-Åke Jönsson

Kommentar

• askania
                      • apr 2007
                      • 29

Har oxå tängt på det. Skaffat 3900 motorn och ska se om man kan fästa/
                      köpa tyngder ute på rotorspättsen. Borde ge en gyroeffekt.

Tippset med gyrot hålle jag med om. Har ett CMS hlg200 köpt bege för 300:-. Det blir skillnad mot orginalet.

Kommentar

• askania
                        • apr 2007
                        • 29

Glömde skriva ett det måste till ett digiservo oxå annars fick jag en
                        ocilerande effekt.

Kommentar

• dechaine
                          • sep 2007
                          • 18

Köpte en Belt CP för ett tag sedan... Mycket heli för pengarna tycker jag. Detta är min första heli som jag flugit med och tycker att den är helt OK. Som det påpekats tidigare i tråden är nog ett bättre gyro att föredra. Vid lugn "nybörjarflygning" duger det medföljande gott, men när man ska iväg på lite längre och kanske avancerad flygning kan det nog vara en bra investering med ett bättre gyro.

Frågade om lite tips och råd från en mycket erfaren heliflygre i klubben, och ett mycket bra råd är att ställa in ett så högt rotorvarvtal som möjligt. Då jag gjorde detta blev helikoptern MYCKET stabilare. Man får en ganska så kraftig gyroeffekt på detta sätt.

Till sist... De som tänker uppgradera till aluminiumdelar... Gör inte som jag.. slänga ut över 400 kr på några få delar till rotorhuvudet, och sedan inse att det kostar skjortan om man skall byta ut alla delar. Kolla in denna sida.. gratis frakt från hong kong och en komplett sats aludelar för mindre än 350:-

Har inte köpt än, men inom snar framtid...

Kommentar

• askania
                            • apr 2007
                            • 29

Berätta när du får delarna för att det verkar nästan för bra.
                            Hittade själv på ebay för 800.-

Kommentar

• berrakalle

• sep 2008
                              • 8

Jag köpte aluminiumdelarna via tipset nedan. Dom kom efter några dagar och priset blev strax över 400 kr. Det är ett komplett kit till huvudrotor samt stjärtrotor och ser ut att vara av fin kvalitet. Jag har inte monterat grejorna än så det blir spännande och se om det blir någon skillnad. Många har ju klagat på att det finns en seghet i resonsen på roderverkan. Jag började med exponentiell inställning (negativ) och upplevde samma sak men efter ett tag testade jag att ta bort det helt och då tycker jag att den svarar som man vill. Det är väl redan inbyggt i form av långa stötstänger samt dålig kvalite i kullinkar som glappar en del. Gyrot som följer med är lite opålitligt. Det gäller att vara beredd med sidorodret hela tiden. Jag måste dessutom stötta hela tiden med att hålla emot med vänster sidoroder. Någon som vet om det går att åtgärda utan att byta gyro?

Kommentar

Arbetssätt...