Hobbyking och sanningen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Tobbepostis - men kärror med både felaktig TP p g a dålig konstruktion och skeva vingar får man ju tyvärr även ifrån betydligt mycket dyrare fabrikat - även om det i sig inte är nåt försvar.
    Cox - jag har beställt väldigt många ggr ifrån HK och aldrig drabbats av nåt liknande dina problem så du måste vara en otursdrabbad kund.
    Roger

Kommentar

• Cox
      • sep 2010
      • 229

Njaa, att kalla det för otur är nog lite väl naivt?

Det verkar snarast vara så att de använder sig av "lockvaror". Dvs de sätter ett löjligt lågt pris på något som de ändå inte har och kunderna beställer lite annat också när de ändå handlar. Sedan så är bara det "lilla" problem kvar med varorna som inte finns och hur/när de skall tala om detta utan att det blir alltför uppenbart vad de håller på med.

Jag har kontaktat dom nu så får vi se vad dom säger. Jag kan bara gissa att det är minst en lockvara med i min beställning som de inte har på lager och aldrig har haft för avsikt att sälja till det utlovade priset...

Kommentar

• Tobbepostis
        • mar 2011
        • 353

Ursprungligen postat av Tobbepostis
        Köpte en fokker D7 för ca vecka sen från HK .balsakärra med plastfilm.plugg and play. För det första fick jag blya nosen med någonstans mellan 130-150g så kärran väger närmare kilot i stället för 850g.Sen gick motorn baklänges så jag fick gå in rota för skifta 2 kablar.Och när jag hade monterat vingstötter och baldakinstötter blev vingen så j---a skev så det var bara att ta fram värmepistolen rätta till och det gick hyfsat bra
        FY FAN FÖR HK
        Tobbe
        Glömde att skriva att jag även fick lossa motorfästet
        För att lägga brickor så att motorn nu är riktad till höger och neråt.nu flyger den hyfsat bra

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Cox - lagersaldo finns alltid och hittills, efter måååånga ordrar, har det alltid stämt. Och med "Backorder" så beställer man ju bara inte. Så jag håller inte med dig om detta med lockvaror och "naivitet". Ja - beställer man trots att varan är på "Backorder" så kanske man kan kallas lite naiv - i alla fall om man tror att paketet skall dyka upp inom nån vecka.
          Roger

Kommentar

• pgrts
            • jun 2006
            • 2015

Vissa artiklar har varit så stor omsättning på att man var tvungen att beställa backorder för att få något alls. De kom rimligt snabbt. Men jag har också varit med om mer än 6 månader på backorder. Då har jag fått mail med frågan om jag vill vänta eller byta till annat

Kommentar

• Cox
              • sep 2010
              • 229

Ursprungligen postat av McRegor
              Ja - beställer man trots att varan är på "Backorder" så kanske man kan kallas lite naiv - i alla fall om man tror att paketet skall dyka upp inom nån vecka.
              Jag har inte beställt någonting på backorder, det vore ju bara dumt...

Jag har bara beställt/köpt det som finns på lager. Order har sedan varit under "processing" utan att det uppdateras till backorder eller out-of-stock. Man kan inte få något leverans besked eller cancellera ordern på sin ordersida eftersom den inte är färdig "processad".

Kommentar

• electric mike
                • jan 2007
                • 23

Jag har gjort mer än 100 beställningar från HK utan större problem. De få reklamationer jag haft har de skött föredömligt. Jag klagade t ex på att matningskabeln för en laddare ISDT SC-620 (XT60 och bananas) saknades. Efter 1 timme fick jag en refund på hela beloppet för laddaren så den blev gratis. Sen tog det mig 10 minuter att löda en egen kabel med XT60 och bananas. Man ska ha i åtanke, ang leverans av varor att det inte är HobbyKing som levererar varorna i sverige, det är Schenker och Schenker sköter sig ibland dåligt och oprofessionellt. Sen kan paketen även gå via PostNord, och de har skött sig hyfsat i mitt fall. Beroende på utlämningsställe (t ex Circle K eller ICA) kan ytterligare katastrofer pga inkompetens inträffa. I mitt fall läste ICA in fel streckkod på paketet och hävdade sen att det inte existerade. Ett telefonsamtal till PostNord support löste problemet, där PostNord kunde fastslå att paketet fanns hos den lokala ICA-butiken men att ICA läst in fel streckkod.
                "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Ja du Cox - då vidhåller jag att du måste haft en otrolig otur på dina 2 ordrar. Liksom electric mike så har jag beställt många gånger - säkert minst ett 50-tal - och har aldrig råkat ut för nåt liknande det du råkat ut för. Tråkigt för dig givetvis men knappast nåt frekvent förekommande.
                  Roger

Kommentar

• Balcke
                    • sep 2015
                    • 239

Hobbyking omsatte 2018 1,2 miljarder kronor.

Det innebär förmodligen över 1 miljon olika beställningar/ordrar varav några få (promille) inte blivit riktigt bra/rätt av olika anledningar.

Men, totalt finns det garanterat flera tusentals mycket nöjda kunder.

//Rickard

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

61 ordrar totalt sedan 2015
                      därav:
                      57 levererade u.a.
                      3 reklamationer som alla skötts u.a.
                      1 fördröjd transport p.g.a flygbolagens restriktioner för Litiumbatterier som infördes för några år sedan.
                      /Leif

Kommentar

• zeno
                        • maj 2006
                        • 536

Ursprungligen postat av Cox
                        Jag har inte beställt någonting på backorder, det vore ju bara dumt...

Jag har bara beställt/köpt det som finns på lager. Order har sedan varit under "processing" utan att det uppdateras till backorder eller out-of-stock. Man kan inte få något leverans besked eller cancellera ordern på sin ordersida eftersom den inte är färdig "processad".
                        Vad säger dom om ordern då när du pratat med dom?

Kommentar

• Cox
                          • sep 2010
                          • 229

Ursprungligen postat av zeno
                          Vad säger dom om ordern då när du pratat med dom?
                          Det här verkar inte vara något ovanlig alls, som jag förstår det. En av varorna som jag har betalat för finns inte på lager just nu men det kommer att finnas i lager igen närsomhelst, de har försäljaren fått konfirmerat. Det är bara det att de inte kan ge ett specifikt datum för detta.

Det känns ju jättetryggt att veta, då kan jag lugnt invänta en leverans så fort de får in varorna igen.

Om jag absolut vill så erbjuder de även att jag istället kan cancellera just de sakerna som inte råkar finnas på lager just nu. Jag får då ersättning för just de varorna som avbeställs och de skickar det som de faktiskt har på lager.

Vad tycker ni som brukar ha "tur" med era beställningar, skall man vänta eller inte?

Kommentar

• pgrts
                            • jun 2006
                            • 2015

Antar att du inte är i tidsknipa - i så fall beställer man ju från Sverige av någon som levererar samma dag - sen är det bara postnord som kan ta tid.

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

Cox - lite märklig vill jag nog ändå säga att din "inte ovanliga" situation är. Säger absolut inte att den inte kan hända men att du med din orderhistorik på ett par order råkar ut för detta så ofta är verkligen inte vanligt. Jag själv och väldigt många klubbkamrater har handlat åtskilliga gånger ifrån HK utan att råka ut för detta så lite ovanligt tror jag fortfarande att det är. Men har dom erbjudit dig återbetalning av det som inte finns i lager så är det väl bara att acceptera detta och låta livet gå vidare. Och undvika HK för ditt vidkommande med tanke på dina egna erfarenheter. Jag kommer fortsätta handla därifrån när dom har prylar som jag behöver.
                              Roger

Kommentar

• Cox
                                • sep 2010
                                • 229

Jag är nog mest sugen på att cancellera hela ordern, vet inget annat företag som skulle ta fullt betalt och sedan låtsas att processa ordern i 6 månader...

Kommentar

Arbetssätt...