Spektrum dx6i eller futaba 6ex ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addde
    • apr 2011
    • 151

det är dsmx på radion jag har tittat på dom får den i lager om typ 10 dagar

Kommentar

• nikwal
      • okt 2010
      • 17

billigare och bättre mottagare gäller knappast längre.. har kört orangerx ett bra tag nu.. ja se för f.n till att det inte blir dsm2, den riskerar att få lockouts pga för närliggande kanaler ibland.. dsmx ska dom väl ha fixat det i vad jag har förstått , iofs kan det väl inte vara frekvenshoppande heller? om det nu ska vara kompatibelt?..
      Aeolian/emp med xoarprop. yep/ice esc(yge)clone changesun edf med leopardmotor roxors the boxors..

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Är ingen "Spektrum-gubbe" (=Futaba sen många år) men detta med "lockouts för närliggande kanaler" i DSM2-systemet är inget som visat sig i vår klubb i alla fall. Det är säkert möjligt teoretiskt och säkert finns det också enskilda fall i verkligheten men att tvärt avråda från DSM2-sändare verkar i mina ögon vara lite förhastat. Ett större problem med DX6i (och andra med samma strömförsörjningslösning) är i så fall batterihållaren för torbatterier - visst kan man stoppa i NiMh-celler men batterihållare kan alltid börja strula och det har jag också sett att dom kan göra rent praktiskt med just DX6i. Så byt ut de lösa cellerna till ett passande batteripaket så åstadkommer ni en högre "säkerhetshöjning" än att bara kategoriskt avfärda DSM2. Men som sagt -detta med batterihållare för lösa celler är inte bara ett problem i DX6i utan det gäller också många andra, enklare sändare.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• addde
          • apr 2011
          • 151

tjena! Nu var det VÄLDIGT Länge sedan som jag skrev nånting här på rcflyg.se men nu är jag igång igen och har tänkt flyga en del i vår/sommar/höst... Jag flög ganska mycket i sommras med en liten t-28 trojan micro från parkzone, så spakkänslan sitter väl i hyffsat, men dock har planet gett sig nu och motorn har ingen kraft kvar :( Men nu idag var jag iväg och köpte en ny sändare som jag kommer ha ett bra tag framöver till alla möjliga plan! Jag köpte en spectrum DX6i utan mottagare, så jag har tänkt att köpa en BNF modell när våren börjar närma sig, det var erbjudande på DX6i så jag köpte den billigare en vanligt! Dock så har jag en fråga angående min nya radio, det verkar vara många som har en DX6i så någon borde ha erfarenhet ! Jag har hört att vissa har problem med sina DX6i att vissa kanaler inte funkar osv, t.ex. var det någon här som råkade ut för att höjdrodret slutade fungera... NU till min fråga, hur vanligt är det att det är fel på sändaren redan när man köper den från butik ? Är det något jag behöver oroa mig för ? Jag har ingen modell att testa med så kan inte testa något nu... Är det något speciellt som jag ska undvika att göra med sändaren innan jag har en modell till den ?? Men viktigast är HUR vanligt är det med fel på DX6i när den är i princip ny? och är det något jag behöver oroa mig för ?? MVH addde

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ursprungligen postat av addde
            .....Är det något speciellt som jag ska undvika att göra med sändaren innan jag har en modell till den ?? Men viktigast är HUR vanligt är det med fel på DX6i när den är i princip ny? och är det något jag behöver oroa mig för ?? MVH addde
            Hade min (begagnade) DX6i i flera år utan problem, läste inget om detta heller....kör numera med en DX8 istället.

Så, nej, du har inget att oroa dig för eller speciella förbehåll för att använda den behövs ej.
            Lek runt och lär dig menyerna redan nu, vetja!
            ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• addde
              • apr 2011
              • 151

tack för snabbt svar !! Bra då är det bara börja !!! hoppas att jag gjorde rätt val med en DX6i, jag tror den kommer funka alldeles utmärkt till mig!!

Kommentar

• Fluf
                • jul 2012
                • 1580

Ursäkta, men jag vill bara flika in alternativet Turnigy 9xr med Orange DSM2 sändare som ett ekonomiskt alternativ för parkflyer avstånd.

Jag hade inte flugit 100cc skala-warbird på den sändaren, men absolut allt upp till 2-3kg eller så.

Mjukvaran er9x ger en väldigt mycket att växa i och leka med som få märkes radio ger i rimligt närheten prisklass.

EDIT;
                Missade att det var en gammal diskussion och att du redan skaffat en trevlig DX6i, bortse från min kommentar...
                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

Arbetssätt...