Fixa till en Turnigy 9x med lite utrustning...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hbi
    • sep 2010
    • 53

självklart, men kabel är ganska lätt att få tag på, USB honkontakter är inte lika enkelt...

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
      • 609

This new version now has all 5 pins broken out on the connector
      Om jag inte har helt fel så tror jag att det ska vara 6 trådar inkopplade...

Normalt driver programmeraren kortet i radion vid programmeringen.
      Men det kan funka om man låter sändaren spänningsmata sändaren?
      || MultiWii Airplane Setup ||
      || RTH Med MWii Ariplane ||
      || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Ursprungligen postat av PatrikE
        Om jag inte har helt fel så tror jag att det ska vara 6 trådar inkopplade...

Normalt driver programmeraren kortet i radion vid programmeringen.
        Men det kan funka om man låter sändaren spänningsmata sändaren?
        Om man har programmeraren internt i sändaren så är det bara 4 kontakter som behövs, (USB = 5v, Ground, Data+, Data- ). De 5 som nämns där är de vanliga plus sköld.

Rekommenderar att montera USBasp enheten internt i sändaren så är det bara till att plugga in sändaren med en helt vanlig USB sladd

Se min lösning här (iofs med en standard USB kontakt istället för en mini) - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...6r-FPV-projekt
        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• dvogonen
          • jul 2012
          • 491

Jag hade min programmeraren fast monterad i sändaren och håller med om att det är smidigare med en USB-kontakt.
          Nackdelen är dock att programmeraren alltid är påslagen i och med att den är kopplad till 5v i sändaren. En av de andra kablarna går till processorn reset-ben...
          Och ja, det har hänt att folk med inbyggda programmerare råkat ut för "oförklarliga" omstarter av radion. Jag hade iofs aldrig några sådana upplevelser, men efter lite funderande kom jag fram till att jag hellre tampas lite med osmidiga kontakter än oroar mig för att radion kan stängas av på grund av störningar i programmeraren.

Kommentar

• Fluf
            • jul 2012
            • 1580

Ursprungligen postat av dvogonen
            Jag hade min programmeraren fast monterad i sändaren och håller med om att det är smidigare med en USB-kontakt.
            Nackdelen är dock att programmeraren alltid är påslagen i och med att den är kopplad till 5v i sändaren. En av de andra kablarna går till processorn reset-ben...
            Och ja, det har hänt att folk med inbyggda programmerare råkat ut för "oförklarliga" omstarter av radion. Jag hade iofs aldrig några sådana upplevelser, men efter lite funderande kom jag fram till att jag hellre tampas lite med osmidiga kontakter än oroar mig för att radion kan stängas av på grund av störningar i programmeraren.
            Hmm, det hade jag inte reflekterat över. Man kanske skulle ta och sätta en 2pol switch på VCC och RST så att man kan bryta dem när man inte skall programmera om radion då Alltid kul med mer knappar och saker i en radio.
            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
              • 609

Min programmerare har mini USB som jag tagit hål för i botten av radion.
              Bara att plugga in en kabel.

Det jag syftade på var att ha programmeraren på utsidan och USBbreakout kortet kopplat inne i sändaren.
              Bara använda USBkontakten som ett gränssnitt mellan radio & programmeraren.

Kommentar

• dvogonen
                • jul 2012
                • 491

Det var ju en bra idé. Jag funderade aldrig på att man kan klara sig med 5 ledare genom att skipa +5v. Men det borde ju funka.
                Jag önskar att jag kommit på det själv så jag sluppit att installera ett 6-poligt mini-DIN, dvs ett gammalt PC-mus uttag.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                  • 609

Jo man kanske skulle testa.
                  Känns lite dumt att driva programmeraren konstant.
                  Dessutom får man löser den till andra projekt!

Kommentar

• bil sebbe
                    • jun 2012
                    • 271

Vad behöver man göra för att kunna använda sändaren till datorn som simulator?

Jag har en sådan här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13597
                    Mvh Sebastian

Kommentar

• Fluf
                      • jul 2012
                      • 1580

Ursprungligen postat av bil sebbe
                      Vad behöver man göra för att kunna använda sändaren till datorn som simulator?

Jag har en sådan här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13597
                      För att använda trainerporten utan att plocka ut sändarenheten behöver du trycka på ett 1K ohm motstånd på PPM signalen mellan radion och sändarmodulen. Görs enklast såhär;

Bryt banan och löd på en 1K ohm

Kommentar

• dvogonen
                        • jul 2012
                        • 491

Alternativt installerar du Er9x. Där finns en inställning för att bara köra via trainer-porten.
                        I detta fall behövs ingen hårdvaruförändting.

Kommentar

• bil sebbe
                          • jun 2012
                          • 271

Har testat Er9x och TRAINER men funkar inte alls!
                          När jag pluggar in radion i usb modulen o sen in i datorn så går radion igång i auto läge (alltså går ingång utan att jag satt igång den) sedan när jag bläddrar till TRAINER så kan jag ingenting göra där. USB adaptern blinkar och när jag startar FMS så funkar precis ingenting!

Ska installera alla FrSky prylar snart, så när man ändå öppnar radion kan jag montera ett sånt där motstånd
                          Till o börja med, vart hittar jag ett sådant motstånd? Behöver ju bara ett. Sedan, försämras radion om man nu har det?
                          Mvh Sebastian

Kommentar

• dvogonen
                            • jul 2012
                            • 491

Inställningen som gör att du kan köra utan att bygga om radion är att välja ett speciellt sändningsprotokoll. Den finns bland modell-inställningarna. Kommer inte ihåg vad protokollet heter. PPMsim eller något sådant.

Lättaste sättet att hitta motstånd är i kasserad elektronik. Det finns massor av motstånd i allt. Det gäller bara att hitta rätt sort.

Radion fungerar precis lika bra efter modifieringen (om man inte har sönder något annat av misstag)

Kommentar

• hbi
                              • sep 2010
                              • 53

Hmm,
                              Är int 9x sändaren konstruerad så att det bestäms om den är i Lärarläge resp Elevläge beroende på om den är påslagen när du kopplar in trainerkabeln?
                              Har du provat att slå på sändaren först och sedan koppla in kabeln?

Kommentar

Arbetssätt...