Vilken sändare skall jag välja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Skall man ha nån användning för telemetri-info (t ex ack-spänningen) så vill det nog till att sändaren "pratar" för inte vill i alla fall jag behöva släppa blicken från kärran för att kolla en liten display. Sen är det väl i ärlighetens namn inte så många som har ett reellt behov av denna info. Det är nog en hel del "bra att ha-känsla" för många av oss... Säger inte att det är onödigt men tror samtidigt att det för många liknar ett skapat behov - och bara mera att splittra sig på när man flyger...
    Bara mina enkla tankar...
    Det finns nog andra funktioner som generellt är mera användbara och som saknas på de s k instegsmodellerna av sändare.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• AmRi
      • jan 2009
      • 223

Jag skulle satsa på en minst 7-kanalig 2.4ghz sändare i 3000-4000kr klassen inkl. mottagare för idag får man oerhört mycket för de pengarna och kan behålla radion i många år. Som det nämnts ovan är programvaran ofta mycket bättre och kunnigare på flerkanaliga sändarna jämfört med en 5-6kanalig.
      Om det nu blir Hitec, Spektrum eller Futaba spelar det nog mindre roll bara man inte köper de enklaste modellerna för annars kanske man blir tvungen att byta upp sig efter en säsong eller så.

Kommentar

• tomasstrom
        • jun 2009
        • 136

Sändaren "pratar" givetivs med pip om man inte har hörlurar inkopplade. Har man dem inkopplade säger radion i klartext vad som händer. För övrigt så tycker i alla fall jag inte det är några problem med MX-12:ans display att slå en snabb titt på om den piper under flygning. Men det är ju jag det.

Jag tror inte heller att du kommer behöva byta som AmRi skriver. Jag kan då inte hitta någon funktion som inte finns och jag behöver i min radio i alla fall. Däremot kanske pryldjävulen slår klorna i dig och du vill byta ändå. Men det drabbar oss alla ibland
        - Zeitgeist -

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

MX-12 är ju Graupners instegssändare så givetvis har bl a deras dyrare sändare mera utvecklad programvara och andra skillnader. Jag håller nog med AmRi - minst 7 kanaler, gärna 8--9, för det brukar samtidigt innebära lite mera utvecklad programvara och allmänt lite högra kvalitet och bättre utförande.
          Om ekonomin tillåter så rekommenderar jag liksom många andra Futaba T8FGS - där har vi en sändare som kommer att fungera för många olika typer av kärror under många år. F n dock ingen Telemetri vad jag vet men det kanske kommer - den är ju enkelt uppgraderingsbar.
          //Roger

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Är otroligt nöjd med min t8fg, hoppas verkligen det kommer en uppdatering så man kan få den att pipa när
            krämen i accen början sina. vill inte ha en massa siffror en pip signal skulle räcka för mig.
            ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
            |FPV STUFF|
            |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
            |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
            | DJI Inspire 1 |
            |TERMIK OCH HANG |
            |
            Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
            |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• tomasstrom
              • jun 2009
              • 136

Har flugit i en massa år och aldrig behövt fler kanaler. Aldrig haft en radio som gått sönder och jag tror inte den här gör det heller. Har han inte behov av kanalerna så vet jag ärligt talat inte vad han skulle vilja göra med elflyg som inte går. Att en dyrare skulle hålla bättre tror jag inte heller på (tiden med tidigare radios har bevisat motsatsen). Det är inte som det var förr längre på senaste generationerna från bla Graupner. De är inte längre halshuggna...

Behöver du fler kanaler så givetvis skaffa det. Vill du ha kullager i spakarna och mer "bling bling", är villig att betala, så köp det du vill ha givetvis. Funktionsmässigt lär du inte bli besviken på MX-12. Du kan till och med swappa kanalerna vilket var förr endast möjligt på Multiplex. Bry dig inte om modellminnet på 10 st. Du kan exportera till microSD-kort så kan du ha hur många du vill (följer med).
              - Zeitgeist -

Kommentar

• newbadboy
                • sep 2011
                • 36

Trevligt, även radion kostar 169euro så det blir ju flera 100 lappar billigare

Ang telemetri vill jag främst ha det till att bevaka mottagaracc och drivacc.. inget nödvändigt alls men det är ju bonus om det finns.

Gällande kanaler kan jag faktikst inte se mig ha behov av mer än 6

Ursprungligen postat av tomasstrom
                Japp du får telemetri i displayen på radion Praktiskt och kunna se spänningen i accen framför allt. Supernöjd som sagt med min. Finns inget att klaga på. Bra fast man inte tänker på det först är att mottagaracc medföljer, laddare och interface för att koppla mottagaren till pc (om man vill) med usb En skoj grej (lite löjlig men rolig) är att man kan koppla in hörlurar och så "pratar" radion under tiden man flyger olika info

Innan de nya mottagarna är släppta brukar jag köpa från Lindinger. Lite billigare i alla fall och gratis frakt. http://shop.lindinger.at/product_inf...37&language=en

Kommentar

• AmRi
                  • jan 2009
                  • 223

Så fort man skall sätta ihop en modell större än 1.5m spännvidd och med dubbla höjdroderservon blir det problem med en 6-kanalig sändare. På Spektrum och Futaba är det stor skillnad i hur kunnig mjukvaran är och mixningar, Dual Rate mm mellan deras 6 och 7 kanaliga.

Kommentar

• newbadboy
                    • sep 2011
                    • 36

Ursprungligen postat av AmRi
                    Så fort man skall sätta ihop en modell större än 1.5m spännvidd och med dubbla höjdroderservon blir det problem med en 6-kanalig sändare. På Spektrum och Futaba är det stor skillnad i hur kunnig mjukvaran är och mixningar, Dual Rate mm mellan deras 6 och 7 kanaliga.

hmm jag förstår. Samtidigt kommer jag troligtvis inte flyga så stora plan.

Kommentar

• tomasstrom
                      • jun 2009
                      • 136

Du har faktiskt fel. MX-12 fixar dual servos på höjd t ex utan problem. Finns färdiga mixrar för detta i radion. Två stegs dual rate också om man skulle vilja. Står på sidan 176 i manualen hur man aktiverar 2 servon i paralell operation för t ex höjdroder. (eller asynkron om så skulle önskas). Som sagt, den är mer kompetent än folk i allmänhet tror.

Sedan kan man ju diskuttera huruvida 1.5m modeller vinner på dubbla servon. Inte många i den storleken som har varken möjlighet eller är lämpliga att ta den extra vikten.
                      Senast redigerad av tomasstrom; 2012-08-21, 19:36.
                      - Zeitgeist -

Kommentar

• newbadboy
                        • sep 2011
                        • 36

Jag har i princip bestämt mig nu. Kommer att köpa MX12 från den tyska siten, blir typ 1450kr. Har dock två frågor som inte har blivit besvarat eller så har jag missat det.

1 Ang telemetri, stödjer alla Graupner mottagare telemetri eller är det bara finare modeller?

2 På den tyska siten finns en minimottagare kallad XR-12DX IFS 6K. Passar denna till MX12an?

Kommentar

• tomasstrom
                          • jun 2009
                          • 136

1. Alla i dagsläget från GR-12 och "uppåt" stödjer telementri.

2. Nej den mottagaren passar inte. Det är Graupners gamla system IFS.

Kommer nya små mottagare till hösten här som är helt galet lätta (och billigare). Måste vara nära rekord viktmässigt. 1.8 respektive 1.6 gram totalvikt! Dessutom med 800m räckvidd vilket är riktigt bra för microprylar.

- Zeitgeist -

Kommentar

• Fluf
                            • jul 2012
                            • 1580

Efter mycket letande efter en ny radio då jag saknade bland annat expo och lite fria mixningar på min KDS radio har jag kommit fram till denna kombinationen för mig för maximal funktion till minimala pengar;

Turnigy 9X 9Ch Transmitter utan sändarmodul - 49$
                            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Firmware_.html

FrSky DHT-U sändarmodul med telemetri
                            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_System_.html

55$

Sedan kostar mottagarna från 10$ (5kanal) upp till 25$ (8kanal med telemetri)

Fördel med radion utöver pris är att det finns en open source community som tar fram riktigt bra mjukvara till den som är avsevärt bättre än den redan OK som finns. Telemetri är lite bonus på sändaren men andra viktiga funktioner såsom programmerbar failsafe på mottagarna finns samt att den skuttar på många band på 2,4Ghz frekvensen för att få minimalt med störningar.
                            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                            Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                            Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                            Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• kasoe
                              • aug 2009
                              • 51

Ser att du (Fluf) är "Datornörd på heltid", och jag har hört precis samma som du säger från flera håll, alla är troligen kollegor med dig...

För mig som INTE är datornörd så vill jag påpeka att just det du ser som en fördel är, eller kan vara, en nackdel... Jag har hjälpt en kille med att programmera på en sådan sändare och menyerna höll på att göra mig totalt nipprig... Det slutade med att jag gav tillbaka radion och sa åt honom vad han skulle knappa in för värden, jag pallade inte med knappandet i menyerna som hade en för mig totalt obekant och vad jag gissar "asiatisk logik"...

Ids man hålla på att programmera från grunden är den nog bra, men vill man flyga i första hand så må den vara billig men jag skulle inte råda någon att köpa den och använda som den är... Jag vet att jag inte skulle palla det... Men han jag hjälpte är nöjd så det är nog mycket personligt...

Hälsar,
                              Anders Ö
                              Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
                                • 172

Ursprungligen postat av kasoe
                                Ser att du (Fluf) är "Datornörd på heltid", och jag har hört precis samma som du säger från flera håll, alla är troligen kollegor med dig...

För mig som INTE är datornörd så vill jag påpeka att just det du ser som en fördel är, eller kan vara, en nackdel... Jag har hjälpt en kille med att programmera på en sådan sändare och menyerna höll på att göra mig totalt nipprig... Det slutade med att jag gav tillbaka radion och sa åt honom vad han skulle knappa in för värden, jag pallade inte med knappandet i menyerna som hade en för mig totalt obekant och vad jag gissar "asiatisk logik"...

Ids man hålla på att programmera från grunden är den nog bra, men vill man flyga i första hand så må den vara billig men jag skulle inte råda någon att köpa den och använda som den är... Jag vet att jag inte skulle palla det... Men han jag hjälpte är nöjd så det är nog mycket personligt...

Hälsar,
                                Anders Ö

I så fall tror jag ni hade orginal firmware i sändaren. Ger man sig på Turnigy 9x och FrSky combo så har man nog i de flesta fall redan bytt firmware till något annat, er9x, open9x etc.....det är ganska stor skillnad mellan dessa och orginal.

Det har redan sagts många gånger i diverse trådar att byta programvaran i en Turnigy9x är nästan ett måste om man vill ha en användarvänlig sändare och dessutom är det inte alls svårt. Kunde jag så kan de flesta fixa det, lita på mig

Kommentar

Arbetssätt...