Tx/rx vad står de för egentligen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lixxer
    • dec 2009
    • 322

Det är som du säger att det finns mycket förkortningar som man ej har koll på, nu hade jag en liten känsla över att det var sändare å mottagare. Men frågar man inte så får man inget veta. Jag är inte med i någon flygklubb där man kan fråga sin mer erfarna klubkamrat om något man behöver veta. Så det är ju lite tråkigt att det varken finns fält eller klubb i kommunen.
    Ursprungligen postat av henke2
    Kul att någon vill lära sig det finns mycket som jag är ganska övertygad om att man bara använder utan att veta betydelsen av idag.

ESC
    C
    A
    V
    S
    Kv
    rpm/v
    motorbenämningar så som 2210-6
    propeller tex 9x6
    Ghz

Ja listan kan göras lång

Hur många volt har förresten en 4cells ack fulladdad och korrekt balanserad?

Kommentar

• kribe
      • jun 2006
      • 24

Ursprungligen postat av kay.krut
      Mr J !

Det ser ut som om du varit med ett tag. För på tidiga sjuttiotalet, innan datorernas intrång i vardagslivet, så benämnde man sändarkristallen TX-tal och mottagaren RX-tal. Dvs kristaller= X-tals. Att det är en kvarlega sedan dess är det nog inget tvivel om och att det hängt med så pass länge beror nog på att det är väl inarbetade begrepp. Att benämna det Receiver och Transmitter i dagens förkortningsvärld är kanske att önska för mycket ! Fast kristallen har ju inte försvunnit helt ännu, så vi får kanske leva med begreppet ett tag till.

Trevlig helg på Er !
      Kay krut
      Hej på er. Det är faktickt på det viset att det finns fortfarande kristaller som styr frekvensen i våra moderna sändare och mottagare. Men här används kristallen som referens, sedan räknas frekvensen fram av en mikroprocessor. Även datorer har kristaller, liksom alla apparater som innehåller en mikroprocessor.

//Christer

Kommentar

Arbetssätt...