3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pionjären
    • sep 2012
    • 33

Ja den på bilden ser lika ut som maximums 4 kanalaren, har redan beställt grejorna, annars ser den ju trevlig ut den där WFT.
    Som jag förstår är det "" Output power: 100 mW och Förbrukning: <190 mA."" man ska ha så högt som möjligt.
    Vet inte vad för siffror maximus har på output power och förbrukning, kanske går att se hur många volt den förbrukar på batterierna annars.
    100 mW verkar vara rätt klent om man jämför med en comradio. (minst 1 watt)
    Tror jag såg 200 mW på en annan sändare.

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Ska den ha 2,4GHz så är bara 100mW tillåtet i Sverige. EN 300 328 heter normen, och finns t.ex. på etsi http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/...28v010801v.pdf
      Om du såg 200mW på en annan sändare så är den möjligtvis godkänd i USA. Om du orsakar att någon annan "trillar ner" och du har olaglig utrustning så blir du ersättningsskyldig.

mvh //Fredrik
      fredrik

Kommentar

• Pionjären
        • sep 2012
        • 33

Ursprungligen postat av freddan_6
        Ska den ha 2,4GHz så är bara 100mW tillåtet i Sverige. EN 300 328 heter normen, och finns t.ex. på etsi http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/...28v010801v.pdf
        Om du såg 200mW på en annan sändare så är den möjligtvis godkänd i USA. Om du orsakar att någon annan "trillar ner" och du har olaglig utrustning så blir du ersättningsskyldig.

mvh //Fredrik

Jaha, kanske var det en 27 eller 35 mhz.
        Finns komradio som kör på 27 mhz, sänder med ett par watt, så där finns kanske risk för störningar på lite längre avstånd.
        Ja de var mycket läsa där.
        När det är så mycket elektronik i passagerarplanen, kanske dom är rädda att terrorister tar över spakarna med hjälp av modellflygsändare.
        Där tog då min fantasi slut.
        Senast redigerad av Pionjären; 2012-09-11, 14:16.

Kommentar

• rcnisse
          • dec 2010
          • 72

Ursprungligen postat av Pionjären
          Ja det låter vettigt, fick bli en av maximums 4 kanals radio.
          Får hoppas det är mycket kraft i den så flygplanet inte flyger ur sändningen och flyger bort.
          Balsa låter för avancerat att lägga ner kraft på som du säger, som första flygplan, det får bli frigolit av någon välkänd segelflygare.
          Kanske balsa sen när det känns säkert att flyga.[ATTACH=CONFIG]32056[/ATTACH]
          Får jag fråga var du köpte sändaren? var det med mottagare och kristall?

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Idag brukar vi generellt avråda från köp av 27 MHz eller 35 MHz-anläggningar till RC-flyg. Och vill man absolut ha sådana så försök hitta nån lite äldre kvalitets-anläggning i så fall och undvik alla "no name".
            //Roger

Kommentar

• Pionjären
              • sep 2012
              • 33

Ursprungligen postat av rcnisse
              Får jag fråga var du köpte sändaren? var det med mottagare och kristall?

Tror det var den sista dom hade kvar.
              Fråga får du, nja, det vill jag inte avslöja, om det skulle vara så att den inte är godkänd enligt EU lagstiftningen.

Kommentar

• rcnisse
                • dec 2010
                • 72

Ursprungligen postat av Pionjären
                Tror det var den sista dom hade kvar.
                Fråga får du, nja, det vill jag inte avslöja, om det skulle vara så att den inte är godkänd enligt EU lagstiftningen.
                Du behöver inte vara orolig du är knappast ensam om att flyga med olagliga sändare.
                Undrade var du köpte den av den enkla anledningen, att de som säljer detta skräp brukar sälja den utan kristall och mottagare. Vet inte om jag skall ta dig på allvar eller inte. Varför hade du så bråttom att handla sändare och varför inväntade du inte de råd som du skulle fått av alla oss som hållit på i många år. Ett sista råd skall du få. Läs på forum och ta de råden på allvar innan du köper något nytt. Då kommer du att slippa en massa incidenter.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

För mig känns det mera och mera som att vi blivit en aning förledda i denna långa tråd, tyvärr. Tråkigt i så fall när många anstränger sig för att hjälpa nybörjare. Om mina aningar visar sig vara sanna så medverkar sådana här trådar tyvärr till att man får mindre lust att hjälpa nybörjare och det drabbar som vanligt främst seriösa nybörjare. Det är nog dags att avsluta denna tråd nu känns det som. Om jag misstagit mig ber jag om ursäkt men min magkänsla säger inte det.
                  Hälsar en vanligtvis hjälpsam
                  Roger

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Den sändaren får väl antingen skickas tillbaks som felköp eller hängas på väggen för misstag.
                    Köp en riktig sändare av erkänt märke Futaba/Spektrum/Hitec/Multiplex.
                    Köp ett plan sedan
                    Köp sist en setup.
                    fredrik

Kommentar

• Pionjären
                      • sep 2012
                      • 33

Jag har följt rådet att köpa en 4 kanals radio i stället för 3 kanals.
                      Och även att inte bygga själv i balsa.
                      Vad dom flyger med på flygklubben som ligger en 2-3 mil här ifrån vet jag inte.
                      Hade den varit bakom husknuten hade det varit en annan sak.
                      Är sändaren dålig menar du, maximumen?
                      Hade det varit bättre att ta 3 kanals commandern i alla fall menar du?
                      Det stog hela tiden mellan dom, så jag valde 4 kanalaren.
                      Är det någon som har erfarenhet om maximumen och kan säga något ont eller gott om den kanske?

Kommentar

• Pionjären
                        • sep 2012
                        • 33

Ursprungligen postat av freddan_6
                        Den sändaren får väl antingen skickas tillbaks som felköp eller hängas på väggen för misstag.
                        .
                        Jaha, är den så dålig.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Om jag misstagit mig på seriositeten i frågorna så kan det vara detta paket - http://www.radiostyrda-modeller.se/d...&product_id=30
                          För 300 kr kan man inte vänta sig speciellt mycket tyvärr....
                          //Roger

Kommentar

• Pionjären
                            • sep 2012
                            • 33

Ursprungligen postat av McRegor
                            För mig känns det mera och mera som att vi blivit en aning förledda i denna långa tråd,
                            Roger
                            Trodde jag var rätt klar med att inte vilja lägga så mycket pengar på en provutrustning.
                            Beklagar om du uppfattat det på annat sätt.

Kommentar

• Pionjären
                              • sep 2012
                              • 33

Ursprungligen postat av McRegor
                              Om jag misstagit mig på seriositeten i frågorna så kan det vara detta paket - http://www.radiostyrda-modeller.se/d...&product_id=30
                              För 300 kr kan man inte vänta sig speciellt mycket tyvärr....
                              //Roger

Då har du testat den så du vet?
                              Inbyggda finesser och display kan jag klara mig utan.
                              Senast redigerad av Pionjären; 2012-09-11, 19:09.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Nä - jag har inte testat den och jag tror inte heller så många andra här gjort det. 27 MHz flygradio slutade vi köpa för ca: 30--35 år sedan - sen kom 35 MHz och för ett antal år sedan skedde skiftet till 2,4 GHz.
                                //Roger

Kommentar

Arbetssätt...