Låter som du fått en defekt sändare. Ingen möjlighet att filma och lägga upp vad/hur du gör? Du har fått den nyligen så det inte är nån tidig batch med "stickybuttons" tex? Den ska inte ändra sej själv - varken med orginalprogramvaran eller något annat...De gånger min ändrat har varit när jag bytt firmware i den/uppdaterat och sedan har man som du gjort, fått gå in och ställa in mode och vilken kanalordning man önskar.
Hobbyking ny radioTurnigy 9XR
Kollaps
X
-
----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

-
Jag har aldrig varit med om att värden jag sparat ändrats tillbaka av sig själv. Låter jättekonstigt.
Vad gäller dina andra problem: genom att trycka på upp och nedknapparna när du står i "huvudmenyn" kan du få fram en meny som visar det utmanade värdet per kanal i realtid. Kolla att när throttle-spaken rörs upp och ned så rörs utvärdet på den kanal du använder för gasen mellan max och min. Du måste få detta att fungera innan det är dags att koppla in mottagaren.
När du kopplat in mottagaren i planet måste du kalibrera motorkontrollern. På de flesta kontrollers gör man så här:
0) Ta bort propellern från planet.
1) Slå på sändaren.
2) Ställ throttle på max.
3) Koppla in strömmen till planet. Kontrollern piper nu. Vänta till den tystnar.
4) Ställ throttle på min.
5) Om kontrollern piper igen är du hemma; motorkontrollern är kalibrerad.
6) Koppla bort strömmen till planet och montera propellern.Kommentar
-
Då var problemet löst, igen, förhoppningsvis så att det inte blir olöst, igen...
Gjorde om bindningen mellan sändare/mottagare samt tillsåg att mode 2 verkligen var inställt och då började allt fungera som det skulle inklusive motorstyrningen.
Har slagit av och på sändaren typ ett antal ggr under gårkvällen och konstaterat att den ibland byter från mode 2 till mode 3 utan att jag avser detta.
Då markören står i position för byte av mode får jag intrycket att detta kan ske utan att det är menat pga kontaktstudsar i styrkorset alt att nånting händer när jag trycker på exit för att lämna menyn.
Dock så ändrades mode 2 till mode 3 utan min inblandning under tiden jag igår var på träningen och då kom alertvarningen när jag slog på sändaren.
Ibland kommer heller inte alerten på skärmen då den bytt till mode 3 men man ser då att markören som visar styrspaksposition på throttle ligger en pixel övre nedersta läget, i mode 2 ligger den längst ner.
Pust! Det var en del att reda ut.
Just nu tycks det iaf fungera men det känns förstås inte som ett helt säkert system så det här kommer jag att hålla ögonen på när vädret tillåter flygning nästa gång, failsafen tycks iaf fungera.
Tackar för assistansen och jag ger rapport om det dyker upp fler skumma fenomen på 9XR:n
/HLKommentar
-
Nu har jag testat 9XR:n ytterligare och ja, den ändrar mode ibland då den varit avslagen ett längre tag typ nån timme.
Den går då över i mode 3 (vid ett tillfälle mode 4) vilket kan ses på rullen nedan.
Sändaren verkar dock inte byta mode då man bara slår av och på den direkt fram och åter utan det krävs ett längre tag.
Hur krångligt är det att utreda en garantifråga med Hobbyking på andra sidan jorden tro?
Åker man på extra tull?
Lika billigt att köpa ny som att betala frakten?
HLKommentar
-
----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Kommentar