Walkera Devo10 Powerboost mod

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej Jonas,
    Nu är vi visserligen långt utanför det ursprungliga ämnet men den radio jag länkade till hos Kjell är nog en sån som kräver tillstånd och det är ju också vad dom själva säger i beskrivningstexten.
    Roger

Kommentar

• sm3xrq
      • sep 2007
      • 320

Ursprungligen postat av Landin81
      Så för att få använda en cobra radio som man köper på biltema med UHF så behöver man radioamatör licens? =/
      Ja. 433Mhz är ett sådant där band som är lite luddigt.. om du kör 10mW eller mindre behöver du inte ha någon licens. men allt över det då ska användaren inne ha ett amatörradio cert. så om man skall vara sådan så går longrange system bort de med för på de uteffekterna kan du lika gärna köra 2,4GHz o slippa alla störningar som ligger runt 433...

och de flesta systemen som du köper innom vår hobby på 433 går att endera skruva ner med en brytare eller genom omprogrammering. då blir de lagliga för vanliga dödliga att använda. men åter igen, kolla upp stadgarna på PTS hemsida innan du handlar så du vet vad du FÅR använda, sedan är det upp till dej om du vill följa lagarna som finns men tänk på att det kan drabba andra med om du inte följer dem
      Har det motor så går det att få det att flyga
      Frågan är bara hur bra

Kommentar

• Landin81
        • maj 2014
        • 389

Klart man vill följa lagarna, men det är ju sjukt svårt att göra verkar det som.
        Hur gör ni andra när ni vill flyga lite längre? Eller just det ja, det går ju inte i Sverige. Jag är så fruktansvärt trött på svenska lagar och förordningar för det sätter stopp för mer eller mindre varenda hobby, om man nu inte håller på med stickning och virkning, men iof det får man väl heller inte göra på allmän plats för då bryter åker man väl dit brott mot knivlagen istället, som sagt, Sverige i ett nötskal.
        Skywalker 1900
        Bixler 2
        FX-61
        Zmr250 x2
        Diatone White Sheap

Kommentar

• sm3xrq
          • sep 2007
          • 320

det kunde ha varit värre .... du kunde ha bott i spanien. de har betydligt striktare radiolagar än sverige.. även frankrike är värre.

men ditt bekymmer har en väldigt enkel lösning. ta kontakt med din lokala amatörradioklubb och de att för göra provet för att bli radioamatör. då blir det helt plötsligt betydligt öppnare. det är ju så enkelt att sverige är inte särskillt strikt när pts vet att du har koll på vad du håller på med.
          http://www.ssa.se/ <-- där kan du leta upp närmaste klubb i dina trakter sedan är det bara att ringa den de har som utbildningsansvarig eller liknande
          Har det motor så går det att få det att flyga
          Frågan är bara hur bra

Kommentar

• Landin81
            • maj 2014
            • 389

Ja det är väl tur att man inte bor där då =)

Ok, tack så mycket för tipset! Låter ju som en relativ enkel lösning ändå. Ska man ändå hålla på med detta så är det väl lika bra att man skaffar sig förutsättningarna för det.
            Skywalker 1900
            Bixler 2
            FX-61
            Zmr250 x2
            Diatone White Sheap

Kommentar

• Landin81
              • maj 2014
              • 389

Så där ja. Gjorde en testflygng av avståndet utan förstärkaren och endast med mina nya antenner på både Tx och RX. Trodde jag skulle få minst 1km och det fick jag, 2.4 km och sedan började FS slå till. Och då hade jag träd i vägen. Kändes riktigt bra för då kan jag skippa förstärkaren =)
              Skywalker 1900
              Bixler 2
              FX-61
              Zmr250 x2
              Diatone White Sheap

Kommentar

Arbetssätt...