Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Flyg.
15-25 glöd. Kan hända att den blir eldriven 120cm spännvidd
Supercub 2.7m spännvidd minst 30cc bensin, Roder, höjd Skev, klaff, vattenroder.
Trainer .60 180 spännvidd, Ett skevservo.
Flair Hooligan, Typ Sportmodell efter Trainer, OS 46 nånting glöd.
Ingen av dom modellerna är ju något extremplan, så JAG hade nog valt standardservon av välkänt märke, typ Futaba eller Hitec. Dragkraft ca 3-4 kg, det räcker gott och väl. Kanske för säkerhets skull satsa på metalldrevade servon.
Att jämföra olika servofabrikat kan vara lurigt, man kan ju bara läsa specifikationerna och se t.ex. dragkraft.
Kvaliten på servona brukar variera med vem man frågar...
Vet i tusan, men dom flesta servotillverkare anger ju dragkraften i kg/cm, alltså hur mycket servot orkar dra en centimeter ut från centrum av servoarmen.
Och oftast med 4,8 och/eller 6V input.
Gasservot behöver ju inte vara lika starkt. Det som dock talar för standardservon även där är att de gmed största sannorlikhet tål vibrationer bättre än något random 9gservo från kina.
Men trots allt så tror jag att det blir ett TGY900 till gasen på min lilla glödstiftare, Lite vibrationsdämpning innuti så litar jag tillräckligt på det. Testade förut att bryta sönder dreven för hand och lyckades inte. Verkar vara väldigt starka i förhållande till storleken.
Rent tekniskt är det kraften på rodren som avgör. Kraften på rodren bestämms av storlek på rodren, utslag på rodren och flyghastighet. Tumregel som stämmer för allt utom extrem hotliner räcker med vridmoment på servot som är minst lika många kg*cm som ditt plan väger i kg. Det är en ordentlig överdimensionering. Men ska du slå världsrekord i hastighetsflyg räcker det nog inte.
Jag skulle aldrig använda ett TGY900 till gasservo om jag inte hade först öppnat det och sett att alla kablar vore säkrade med smältlim (de är de nog inte).
På min Poision (1.4kg, J'en tvåtakt .37) har jag Hitec HS-81 runt om (2.6kg * cm).
Rent tekniskt är det kraften på rodren som avgör. Kraften på rodren bestämms av storlek på rodren, utslag på rodren och flyghastighet. Tumregel som stämmer för allt utom extrem hotliner räcker med vridmoment på servot som är minst lika många kg*cm som ditt plan väger i kg. Det är en ordentlig överdimensionering. Men ska du slå världsrekord i hastighetsflyg räcker det nog inte.
Jag skulle aldrig använda ett TGY900 till gasservo om jag inte hade först öppnat det och sett att alla kablar vore säkrade med smältlim (de är de nog inte).
På min Poision (1.4kg, J'en tvåtakt .37) har jag Hitec HS-81 runt om (2.6kg * cm).
Kommentar