Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Flygradio (spakradio) 4-6ch till min son för bil och båt.
Vilka fartreglage du skall använda beror ju i allra högsta grad på vilka motorer du skall använda (borstade/borstlösa), hur hög max inmatad effekt dom skall tåla och om du t ex har krav att det skall gå att backa.
Roger
Motorerna, de befintliga som jag tänkt använda i utgångsläget (de är tillräckligt bra), är alla bostlösa. Det är väl först om man börjar tävla med snabba båtar som borstlöst blir aktuellt. ESC:na jag skall använda skall kunna backa. Det svåra med befintliga motorer är att jag inte har data för dessa. De är omärkta men kopplingsmässigt borstade. De är troligen 6 - 7,2 voltsmotorer eftersom batterierna kan leverera detta. Jag har läst en mängd eng./am. artiklar om ESC och BEC. Jag har greppat en hel del. Det jag däremot frågar mig är varför ett för "kraftfullt" (?) ESC i förhållande till motorn inte är bra heller, dvs. för låg Amp-tålighet i förhållande till motorn det förstår jag. Men varför en för hög amp-tålighet inte heller är bra undrar jag över. Nästa fråga blir ju hur jag mäter motorn under belastning. Det blir ju väsentligt svårare med en båt som jobbar i vatten.
Jag klippte ur ett kretskort med integrerad mottagare och ESC ur den lilla billiga racern. Det angavs på, vad jag antar är, ESC:n 40/30A vilket synes lågt då motorn borstlös är vattenkyld. Motorn har en växellåda av någon anledning. Batteriet till den båten var ett NiMH 7,2V 1800mAh.
Björn
Kommentar