Flygradio (spakradio) 4-6ch till min son för bil och båt.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Vilka fartreglage du skall använda beror ju i allra högsta grad på vilka motorer du skall använda (borstade/borstlösa), hur hög max inmatad effekt dom skall tåla och om du t ex har krav att det skall gå att backa.
    Roger

Kommentar

• Nohabfsg
      • jul 2014
      • 64

Motorerna, de befintliga som jag tänkt använda i utgångsläget (de är tillräckligt bra), är alla bostlösa. Det är väl först om man börjar tävla med snabba båtar som borstlöst blir aktuellt. ESC:na jag skall använda skall kunna backa. Det svåra med befintliga motorer är att jag inte har data för dessa. De är omärkta men kopplingsmässigt borstade. De är troligen 6 - 7,2 voltsmotorer eftersom batterierna kan leverera detta. Jag har läst en mängd eng./am. artiklar om ESC och BEC. Jag har greppat en hel del. Det jag däremot frågar mig är varför ett för "kraftfullt" (?) ESC i förhållande till motorn inte är bra heller, dvs. för låg Amp-tålighet i förhållande till motorn det förstår jag. Men varför en för hög amp-tålighet inte heller är bra undrar jag över. Nästa fråga blir ju hur jag mäter motorn under belastning. Det blir ju väsentligt svårare med en båt som jobbar i vatten.
      Jag klippte ur ett kretskort med integrerad mottagare och ESC ur den lilla billiga racern. Det angavs på, vad jag antar är, ESC:n 40/30A vilket synes lågt då motorn borstlös är vattenkyld. Motorn har en växellåda av någon anledning. Batteriet till den båten var ett NiMH 7,2V 1800mAh.
      Björn

Kommentar

Arbetssätt...