Futaba T14SG Telemetri - höjdsensor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelleflygare

• okt 2011
    • 425

Nu behöver jag hjälp något slinter! Avgörande för att kunna koppla SBUS sensorer till R7008SB är att ändar till mode 2. Gör detta enligt manualen och allt fungerar, TX visar sensor info och RX tuffar på i mode 2. Så bryter jag strömmen till RX så är allt glömt den går tillbaka till mode 1. Man ska ju inte behöva ändra mode inför varje flygning. Någon därute måste ha lyckats med detta - fler som kör T14SG och R7008SB på sina multisar!!??

Kommentar

• Grimm
      • maj 2009
      • 147

Fick problem med min EZC Vario-F igen när jag skulle installera den i en segelkärra. Höll på i flera dagar och till sist beställde jag en futaba original... Men jag kom på strax efter att jag beställt en ny sensor att jag läst någonstans att man kan behöva binda om mottagaren för att det ska funka.... :banghead:

Så här gjorde jag för att få fart på variometern. (behövs ingen registrering av serienummer genom radion innan)
      1. Gå in i sensormenyn och kör en reload för att rensa alla slottar.
      2. Bläddra till slot 3 och klicka på INHIBIT (efter 3:an) välj sedan i menyn som öppnas SBS-01A. (kommer att stå ---- efter sensorn sedan men det funkar ändå utan registrering av serienummer via radion).
      3. Slå av mottagaren.
      4. Gå in i SYSTEM menyn och välj FASSTest-14CH och sedan LINK radion börjar söka med ett ljud...
      5. Slå därefter på mottagaren med sensorn inkopplad.
      Vips så funkar det igen... :applouse:

Skriver detta om jag skulle glömma bort proceduren till nästa gång ;-)

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
        • 425

Får det att funka när mottagaren ställs i mode 2. Så fort jag slår av strömmen till mottagaren och slår på igen så tappar mottagaren mod 2!!??:banghead:

Ursprungligen postat av Grimm
        Fick problem med min EZC Vario-F igen när jag skulle installera den i en segelkärra. Höll på i flera dagar och till sist beställde jag en futaba original... Men jag kom på strax efter att jag beställt en ny sensor att jag läst någonstans att man kan behöva binda om mottagaren för att det ska funka.... :banghead:

Så här gjorde jag för att få fart på variometern. (behövs ingen registrering av serienummer genom radion innan)
        1. Gå in i sensormenyn och kör en reload för att rensa alla slottar.
        2. Bläddra till slot 3 och klicka på INHIBIT (efter 3:an) välj sedan i menyn som öppnas SBS-01A. (kommer att stå ---- efter sensorn sedan men det funkar ändå utan registrering av serienummer via radion).
        3. Slå av mottagaren.
        4. Gå in i SYSTEM menyn och välj FASSTest-14CH och sedan LINK radion börjar söka med ett ljud...
        5. Slå därefter på mottagaren med sensorn inkopplad.
        Vips så funkar det igen... :applouse:

Skriver detta om jag skulle glömma bort proceduren till nästa gång ;-)

Kommentar

• lbroman
          • mar 2013
          • 34

Jag känner igen ditt problem men kommer inte riktigt ihåg var och när jag stött på det :(

Har du gjort de tre sista stegen (5,6,7) i manualen när du byter mode?

Bild från r7003sb manual (lyckas inte copy-pasta ur pdf:en :banghead: )

Klicka på bilden för större version

Namn: Markering_002.png
Visningar: 1
Storlek: 26,5 KB
ID: 505215

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
            • 425

Jo, jag har följt manualen och korresponderat med Futaba som säger att jag ska reklamera mottagaren. Nu är det så att jag har tre mottagare och de uppför sig likadant alla tre. Däremot så fungerar SBUS2 perfekt med min CC3D copter-controller!??

Ursprungligen postat av lbroman
            Jag känner igen ditt problem men kommer inte riktigt ihåg var och när jag stött på det :(

Har du gjort de tre sista stegen (5,6,7) i manualen när du byter mode?

Bild från r7003sb manual (lyckas inte copy-pasta ur pdf:en :banghead: )

[ATTACH=CONFIG]53243[/ATTACH]

Kommentar

Arbetssätt...